رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی رژیم صهیونیستی تا روز جهانی ریشه کنی فقر

8:36 - 25 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۶۶۲۷
امروز، یکشنبه بیست و پنجم مهر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با دهم ربیع الاول سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با هفدهم اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و پنجم مهر) به شرح زیر است:

قتل محمد فرخی یزدی در زندان رضاخان

۸۲ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و پنجم مهر ۱۳۱۸ شمسی؛ "محمد فرخی یزدی" شاعر و روزنامه‏ نگار ایرانی مخالف استبداد رضاخان در زندان به قتل رسید. میرزا محمد فرخی یزدی در سال ۱۲۶۷ ش در یزد به دنیا آمد. پانزده ساله بود که به علت سرودن اشعاری انتقادی از مدرسه اخراج شد. در اوان مشروطه به گروه آزادی‏خواهان پیوست. فرخی در نوروز ۱۲۸۹ ش در شعری خطاب به حاکم یزد، او را مورد انتقاد قرار داد و در پی آن به دستور حکمران، لبان وی را با نخ و سوزن دوختند و به زندانش افکندند. یکی دو ماه بعد به تهران گریخت و به صف مبارزان ملی پیوست. وی در سال ۱۳۰۰ ش روزنامه طوفان را منتشر ساخت و نسبت به اوضاع با انتقاد برخورد می‏ کرد. وی در دوره هفتم از طرف مردم یزد به وکالت مجلس شورای ملی ایران انتخاب شد و مبارزاتش را ادامه داد، ولی بعد‌ها به دلیل فقدان امنیت جانی به مسکو و از آن‏جا به آلمان گریخت. فرخی بعد‌ها به ایران بازگشت، ولی به زودی دستگیر و زندانی شد و در ۲۵ مهر ۱۳۱۸ ش در ۵۱ سالگی به قتل رسید.

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی رژیم صهیونیستی تا روز جهانی ریشه کنی فقر

وفات حضرت عبدالمطلب، جد پیامبر اکرم (ص)

۱۴۸۸ سال پیش در چنین روزی، دهم ربیع الاول سال ۴۵ قبل از هجرت حضرت «عبدالمطلب» جد بزرگوار پیامبر اسلام (ص) در شهر مکه وفات یافت. آن حضرت از بزرگان قبیله قریش در دوران قبل از ظهور اسلام بود و در میان قریش به خرد، فصاحت و شیوایی بیان شهرت داشت. حضرت عبدالمطلب پرده داری خانه کعبه و تهیه آب و غذای زائران خانه خدا را عهده دار بود و این وظیفه مقدس همچون میراثی گرانبها از پدر به آن حضرت رسیده بود. حضرت عبدالمطلب عمل به پیمان را محترم می‌شمرد، به همین سبب از نفوذ و احترام خاصی در بین مردم آن زمان برخوردار بود. از جمله فرزندان عبدالمطلب می‌توان عبدا... پدر حضرت محمد (ص) رسول گرامی اسلام و ابوطالب پدر حضرت علی (ع) را نام برد.

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی رژیم صهیونیستی تا روز جهانی ریشه کنی فقر

ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س)

۱۴۷۱ سال پیش در چنین روزی، دهم ربیع الاول سال ۲۸ قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س) ازدواج کرد. خدیجه (س) دختر خویلد، زنی شرافتمند و باایمان بود و در عصر جاهلیت به او لقب طاهره به معنای پاک داده بودند. حضرت خدیجه (س) پس از ازدواج با رسول خدا (ص)، در تمام مراحل زندگی، ایشان را یاری و همراهی کرد. این بانوی بزرگ اولین کسی بود که به رسالت پیامبراکرم (ص) ایمان آورد و با تمام توان خود به یاری دین خدا برخاست. حضرت خدیجه (س) از زنان ثروتمند و سرشناس زمان خود بود و گذشته از آنکه تمام ثروت و توان مالی خود را در اختیار رسول اکرم (ص) برای نشر دین خدا قرار داد، از نظر روحی نیز رسول خدا (ص) را در دعوت مردم به یکتاپرستی یاری کرد. حضرت خدیجه (س) هنگام ازدواج با حضرت محمد (ص) چهل سال داشت و ۲۵ سال با آن حضرت زندگی کرد و همه فرزندان رسول خدا (ص) جز ابراهیم از این بانوی بزرگوار هستند و پیامبر اکرم (ص) همواره از این همسر فداکار به نیکی یاد می‌کرد.

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی رژیم صهیونیستی تا روز جهانی ریشه کنی فقر

تحریم نفتی رژیم صهیونیستی

۴۸ سال پیش درچنین روزی، هفدهم اکتبر سال ۱۹۷۳ میلادی کشور‌های عرب صادر کننده نفت، تحریم نفتی آمریکا، انگلیس و شرکت‌های فروشنده نفت به رژیم صهیونیستی را آغاز کردند، زیرا آمریکا و انگلیس در جریان جنگ رژیم صهیونیستی با سوریه و مصر که از ششم اکتبر آغاز شده بود، از این رژیم سرسختانه حمایت می‌کردند. یک روز پس از اعلام افزایش قیمت نفت در اجلاس کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک ـ OPEC)، کشور‌های عربی تحریم نفتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل را اعلام کردند و به این ترتیب قیمت نفت بیش از پیش افزایش یافت. افزایش سریع بهای نفت، برای کشور‌های غربی بسیار غیرمنتظره بود، به طوری که از آن به شوک نفتی تعبیر کردند. با این حال چندی بعد کشور‌های عربی تحریم را نقض کردند و فروش نفت به آمریکا و انگلیس را از سر گرفتند. تحریم نفتی محدود اعراب علیه برخی کشور‌های غربی و پیامد‌های آن در غرب، نشان داد که کشور‌های اسلامی نفت خیز، سلاح مهمی برای مقابله با حمایت غرب از رژیم صهیونیستی در اختیار دارند که در صورت استفاده مناسب از آن، می‌توانند حداقل از میزان این حمایت بکاهند.

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی رژیم صهیونیستی تا روز جهانی ریشه کنی فقر

روز جهانی ریشه کنی فقر

هفدهم اکتبر برابر با روز جهانی ریشه ‏کنی فقر است. بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از زمرة مهم‌ترین معضلات جامعه بشری امروز است که از جایگاه ویژه‌ای در بین دیگر مسائل اجتماعی برخوردار است. براساس ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر، برخورداری از امکانات مناسب رفاهی، از جمله دسترسی به خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات درمانی و اجتماعی کافی از جمله حقوق اساسی تمامی افراد است. اما متأسفانه امروزه فقر از بنیادی‌ترین مشکلات و ناهنجارترین درد‌های زندگی انسان است که با وجود پیشرفت و توسعه گسترده در جوامع بشری، میزان آن نه تنها کاسته نشده بلکه بر طبق آمار‌های موجود در حال افزایش است؛ لذا در سال ۱۹۹۲ میلادی در سازمان ملل متحد این روز به عنوان روز جهانی ریشه کنی فقر ثبت شد تا توجه جدی‌تر کشور‌ها به موضوع رفع فقر را جلب نماید. این در حالیست که بسیاری معتقدند بخش مهمی از فقر در جهان معلول ظلم و بهره‌کشی و استعمار است.

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی رژیم صهیونیستی تا روز جهانی ریشه کنی فقر

درگذشت ریمون آرون نویسنده آغاز جنگ اتمی

۳۸ سال پیش، در روز هفدهم اکتبر سال ۱۹۸۳ میلادی «ریمون آرون» (Raymond Aron) جامعه شناس فرانسوی درگذشت. وی درسال ۱۹۰۵ متولد شد. او برای سال‌ها در رشته جامعه شناسی در دانشگاه سوربن پاریس تدریس کرد. آرون همچنین در مجلات فیگارو و اکسپرس چاپ پاریس، به نویسندگی پرداخت. وی کتاب‌های متعددی تالیف کرده است که از جمله آن‌ها کتاب‌های «آغاز جنگ اتمی»، «مبارزه طبقاتی» و «سال‌های پایانی قرن» را می‌توان نام برد.

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی رژیم صهیونیستی تا روز جهانی ریشه کنی فقر

درگذشت رئومور دانشمند و ریاضیدان فرانسوی

۲۶۴ سال پیش در چنین روزی برابر با هفدهم اکتبر ۱۷۵۷ میلادی "رِنِه آنْتْوان رئومور" (René Antoine Ferchault de Réaumur) دانشمند فیزیک، ریاضی‏دان و محقق فرانسوی فوت کرد. رِنه آنتوان فِرشولْتْ دو رئومور، در فوریه ۱۶۸۳ م در فرانسه به دنیا آمد. وی در ۲۵ سالگی به عضویت آکادمی علوم فرانسه برگزیده شد. برجسته‏‌ترین کار علمی رئومور، تحقیقاتی در باب فرایند هضم است. رئومور پس از مدت‏‌ها آزمایش به این نتیجه رسید که عمل هضم فرایندی شیمیایى است. از آن هنگام تاکنون، هیچ کس نتوانسته است در صحت این نظریه تردید به خود راه دهد. او کتابی در شش جلد در باب حشرات نگاشت و نخستین کسی است که ثابت کرد مرجان‏‌ها در زمره حیوانات هستند نه نباتات و گیاهان. رئومور سرانجام در هفدهم اکتبر ۱۷۵۷ م در هفتاد و چهار سالگی درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از تحریم نفتی رژیم صهیونیستی تا روز جهانی ریشه کنی فقر



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *