رفع بوی بد کفش با بوگیر خانگی

1:50 - 25 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۶۳۹۷
پس از فعالیت‌های روزانه و قرار گرفتن طولانی مدت پا داخل کفش بوی ناخوشایندی از آن استشمام می‌شود که انجام اقداماتی مناسب این بو را از بین می‌برد.

- بیتوته نوشت: خیلی از افراد هنگام پیاده روی، ورزش و دویدن پاهایشان عرق می‌کند و همین امر موجب بوی بد پا و کفش می‌شود. اگر بعد از درآوردن کفش متوجه بو بدی شدید دست روی دست نگذارید و به دنبال روش‌هایی برای رفع این بوی آزار دهنده باشید، زیرا این بو مانع حضور شما در جمع و خجالتتان می‌شود. در این بخش ابتدا دستور ساخت بوگیر کفش خانگی و طبیعی را خواهیم گفت و سپس به ارائه روش‌هایی برای رفع بوی پا می‌پردازیم.

آموزش درست کردن بوگیر کفش خانگی:

برای جلوگیری و از بین بردن بوی بد پا‌ها و کفش ها، خودتان در خانه بو گیر کفش درست کنید.

مواد لازم برای درست کردن بوگیر کفش:

نشاسته ذرت: یک دوم فنجان

عصاره گل رز: ۶ قطره

جوش شیرین: یک چهارم فنجان

بکینگ پودر: یک چهارم فنجان

دستورالعمل:

همه مواد را با هم مخلوط نمایید و به اندازه یک قاشق یا کمتر درون کفش بریزید و کفش را تکان دهید تا پودر به تمام نقاط کفش برسد و برای رفع بوی بد کفش اجازه دهید، این پودر یک شب در کفش بماند.

تکنیک‌های ساده و موثر خانگی برای رفع بوی بد کفش

قرار دادن کفش‌ها زیر آفتاب:

بیرون از خانه یک مکان آفتابی پیدا کنید یا کفش‌های خود را نزدیک بخاری قرار دهید. بند‌ها و کفی کفش را بیرون آورده تا سریعتر خشک شوند. کفش‌های خود را به مدت ۲۴ ساعت بیرون بگذارید تا مطمئن شوید واقعا خشک شدند.

برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها که باعث بوی بد می‌شود، کفش‌ها را خشک کنید، برای اینکار می‌توانید یک فن در کنار کفش‌های خود قرار دهید تا به خشک شدن سریع آن‌ها کمک کند.

استفاده از جوش شیرین:

اگر بوی کفش هایتان به خودی خود رفع نمی‌شود از جوش شیرین استفاده کنید. یک لایه نازک درون کفش خود بپاشید و اجازه دهید ۲۴ ساعت بیرون بماند. قبل از اینکه کفش‌های خود را دوباره استفاده کنید، جوش شیرین را بیرون بریزید. اگر می‌خواهید بوی نامطبوع را از بین ببرید، ۱ تا ۲ قطره روغن گیاهی را با جوش شیرین مخلوط کنید.

استفاده از روزنامه:

تعدادی روزنامه را گلوله کنید و آن را یک شب داخل کفش قرار دهید تا رطوبت را جذب کند و بو‌ها را از بین ببرد. اگر روزنامه ندارید از دستمال کاغذی استفاده کنید. برای افزایش قدرت جذب بو، قبل از قرار دادن روزنامه کمی وانیل به آن بزنید.

استفاده از نمک:

مقداری نمک داخل کفش خود بپاشید تا حدود ۲۴ ساعت بماند، سپس نمک را قبل از پوشیدن کفش‌ها بیرون بریزید. در مطلب " با کفش و پایی که بو میدهد چه کنیم؟ " خواندید که نمک به جذب رطوبت و کاهش بو به طور طبیعی کمک می‌کند. این ترفند برای کفش‌های کتان خوب است، اما برای چرم یا جیر چندان کارایی نخواهد داشت.

ضد عفونی کردن با الکل:

یک روش عالی برای تمیز کردن کفش‌ها استفاده از الکل است به همین منظور پنبه را آغشته به الکل کنید و برای از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده بو و ضد عفونی کردن کفش قسمت داخلی کفش را با پنبه آغشته به الکل پاک کنید. الکل بوی قوی دارد بنابراین اینکار را در مکانی با تهویه مناسب یا بیرون از منزل انجام دهید.

خیس کردن کفی کفش در آب و سرکه:

آب و سرکه سفید را به نسبت برابر داخل سطلی ترکیب کنید و کفی‌ها را حداقل ۲۴ ساعت داخل آن قرار دهید تا خیس بخورد. کفی‌ها را با آب گرم بشویید و اجازه دهید تا قبل از قرار دادن داخل کفش ها، در هوای آزاد خشک شوند.

سرکه بو را جذب می‌کند به همین دلیل برای رفع بوی بد کفش مناسب است. با این حال، احتمال اینکه پس از خشک شدن کفی‌ها، بوی سرکه را احساس کنید وجود دارد.

شست و شوی کفی کفش ها:

کفی‌ها را از کتانی بیرون آورید و در ماشین لباسشویی بیندازید، سپس اجازه دهید تا قبل از قرار دادن داخل کفش‌ها کاملاً خشک شوند.

کفی‌ها را با آب گرم و صابون بشویید، اگر نمی‌خواهید آن‌ها را با ماشین لباسشویی بشویید. اگر بعد از شستشو هنوز کفی‌ها بومی دهند، می‌توانید کفی‌های جدید خریداری و آن‌ها را با جایگزین کنید.

استفاده از کفی‌های طبی:

کفی‌های کهنه و بدبو را با کفی‌های جدید تعویض کنید. کفی‌های طبی در اکثر داروخانه‌ها موجود است. کفی‌های چوب سدر از جمع شدن قارچ و باکتری در کفش جلوگیری می‌کند و علاوه بر این، بوی خوبی دارند.

شست وشو کفش‌ها:

برچسب کفش‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید قابلیت شست و شو در ماشین لباسشویی را دارد. بند‌ها و کفی‌ها را بیرون آورید، سپس کفش‌ها را در یک کیسه قرار دهید تا از آن‌ها محافظت شود، سپس اجازه دهید حدود ۲۴ ساعت در هوا خشک شود. بیشتر کفش‌های کتانی برای قرار دادن داخل ماشین مناسب هستند، اما باید از شست و شوی کفش‌های جیر و چرمی خود داری کنید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *