پیامدهای رسوایی مالی صدراعظم اتریش برای محافظه کاران در اروپا

3:15 - 21 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۵۵۲۳
تحقیقات مربوط به فساد مالی سباستین کورتس که وی را مجبور به استعفا از سمت صدراعظمی اتریش کرد، همچنان با جنجال همراه است.

- «سباستین کورنس»، صدراعظم سابق اتریش زمانی توسط محافظه کاران اروپا به عنوان امیدی جوان و درخشان برای آینده تلقی می‌شد.

به گزارش «واشنگتن پست»، پیشرفت «کورتس» قابل توجه بود؛ او تنها ۲۴ سال داشت که در سال ۲۰۱۱ به عنوان وزیر خارجه برای حزب ائتلافی، وارد دولت اتریش شد و در ۲۷ سالگی جوانترین وزیر خارجه کشور شد؛ ۴ سال بعد، او صدراعظم و جوانترین رئیس دولت در جهان شد.

اما تحقیقات مربوط به فساد مالی، که «کورتس» را مجبور به استعفا کرد، جنجال به پا کرده است؛ او متهم به فریب عموم مردم و حزب خود و اختلاس وجوه دولت شده است.

«الکساندر شالنبرگ»، وزیر خارجه اتریش برای حفظ ائتلاف حاکم، حداقل در حال حاضر، روز دوشنبه به عنوان صدراعظم سوگند یاد کرد.

سقوط «کورتس»، ضربه مهمی به محافظه کاران اروپا تلقی می‌شود؛ بسیاری از آن‌ها او را یک الگوی کاریزماتیک می‌دانند، زیرا او ارزش‌های محافظه کارانه تندرو را تحت یک روکش زیبا در معرض رسانه‌ها قرار می‌داد.

استعفای «کورتس» در زمانی اتفاق افتاد که کانون راستگرایان در سراسر اروپا با رسوایی‌ها و سقوط حمایت‌ها، دست و پنجه نرم می‌کند.

در فرانسه «نیکلا سارکوزی»، رئیس جمهور اسبق این کشور نیز درگیر اتهامات فساد مالی شده است؛ او اخیراً به دلیل تامین مالی غیرقانونی مبارزات انتخاباتی خود به یک سال زندان محکوم شده است.

حزب محافظه کار جمهوریخواهان در فرانسه که او تاسیس کرد در تلاش است تا پیش از انتخابات سال آینده جایگاه خود را پیدا کند.

در آلمان، حزب دموکرات‌ مسیحی، یعنی حزب «آنگلا مرکل»، نیز در بحران به سر می‌برد.

جانشین حزبی مرکل هفته گذشته عنوان کرده بود که شاید از سمتش کناره گیری کند؛ دلیل این امر نتایج ضعیف این حزب در نظرسنجی‌ها پس از برگزاری انتخابات بوده است.

در همین حال «سباستین کورتس»، که همه اتهامات را رد کرده است، ۳ روز پیش از روبرو شدن با رای اعتماد پارلمان از سمت خود کناره گیری کرد.

هفته گذشته فشار‌ها بر «کورتس» در پی اتهامات مبنی بر فساد مالی افزایش یافته بود و در نهایت به استعفای او منجر شد.

این موضوعات نشان می‌دهد که اگرچه صدراعظم مستعفی اتریش در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خود را به عنوان یک «سیاستمدار فداکار» معرفی کرد، اما در واقع برای تضعیف ریاست حزب خود تلاش می‌کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *