هائیتی؛ کشوری با بیشترین آمار آدم ربایی در جهان

17:48 - 18 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۴۸۸۷
یک گزارش نشان می‎دهد آدم ربایی‌های ثبت شده در هائیتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶ برابر افزایش یافته است.

خبرگزاری - هائیتی، بحران زده‌ترین کشور در بخش مرکزی کره زمین اکنون به دلیل افزایش آدم ربایی‌ها با بحرانی دیگر روبرو شده است.

به گزارش «واشنگتن پست»، در حالی که قربانیان از تمام طبقات اجتماعی و باج‌های مختلف از ۱۰۰ دلار گرفته تا مبالغ ۶ رقمی متغیر هستند، هائیتی در حال حاضر عنوان غم انگیز بالاترین میزان آدم ربایی را در میان کشور‌های جهان را دارد.

آدم ربایی‌های ثبت شده در هائیتی تا به اینجای سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶ برابر شده است.

جنایتکاران، پزشکان را در حال رفتن به محل کار، واعظانی که خطبه‌ها را ایراد می‌کنند، تعداد زیادی اتوبوس در حال حرکت با افراد داخل آن و حتی پلیس در حال گشت زنی را می‌ربایند.

مهاجران هائیتی تصور می‌کردند که بایدن از آن‌ها استقبال خواهد کرد؛ اما آن‌ها اکنون به هائیتی بازگردانده شده‎اند و یک ماموریت دارند؛ اینکه دوباره هائیتی را ترک کنند.

هائیتی غرق در فقر و خشونت بومی، با آدم ربایی بیگانه نیست؛ این کشور از سال ۲۰۰۵ تا زلزله سال ۲۰۱۰، که جان بیش از ۲۲۰ هزار نفر را گرفت، با جهش بالایی از آدم ربایی مواجه شد.

در سال‌های اخیر تعداد موارد آدم ربایی در هائیتی به طور پیوسته افزایش یافته است و این در حالی است که گروه‌های تبهکار، که توسط دولت کنترل نشده‎اند، کنترل بخش‌های کلیدی کشور را در دست گرفته‎اند.

تحلیلگران موج کنونی را بدترین موج در تاریخ هائیتی می‌دانند.

به گفته مرکز تجزیه و تحلیل و تحقیقات حقوق بشر در پورتو پرنس، در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی، دستکم ۳۹۵ آدم ربایی رخ داده است که بیش از ۴ برابر مدت مشابه سال گذشته است.

تحلیلگران دلیل این افزایش را ناامیدی روزافزون، به خطر افتادن نیرو‌های پلیس و افزایش کلی فعالیت گروه‌های تبهکاری در این کشور می‌دانند.

یک فعال اهل هائیتی، می‎گوید «آدم ربایی و ناامنی که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم در تاریخ این کشور بی سابقه است.»

هائیتی با همگرایی بحران‌ها روبرو است؛ بی ثباتی سیاسی، فروپاشی حاکمیت و قانون، گسترش باند‌های خشن، کمبود غذا و سوخت و نیاز گسترده در مناطق زلزله زده جنوب این کشور اما افزایش تعداد آدم ربایی‌ها برای دریافت باج به سرعت در حال ظهور است و به عنوان واضح‌ترین علامت سقوط این کشور به سمت هرج و مرج است.

در پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، آدم ربایان اکنون آشکارا در خیابان‌ها رژه می‌روند و سلاح‌های AR-۱۵ و دیگر اسلحه‌های سنگین خود را به نمایش می‌گذارند.

پلیس هائیتی برای مبارزه با تهدید فزاینده آدم ربایان کارکنان و تجهیزات کافی در اختیار ندارد.

وزارت دادگستری آمریکا گزارش داده که بیشتر اسلحه‌هایی که در هائیتی کشف شده و برای ردیابی ارسال شده است ساخت آمریکا بوده و یا از آمریکا وارد هائیتی شده است.

مردم محلی هائیتی و خارجی‌های ساکن در این کشور در ترس زندگی می‌کنند.

مدیران چندین شرکت خارجی به «واشنگتن پست» گفته‎اند که موج آدم ربایی آن‌ها را وادار کرده تا کارکنان خود را به کار از راه دور در دیگر کشور‌های کارائیب، اروپا یا آمریکا ترغیب کنند؛ سایر شرکت‌ها هم هائیتی را به طور کامل ترک می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *