رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اهتمام دادگستری یزد در شفافیت فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی

10:42 - 03 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۴۶۹۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان یزد از اهتمام دستگاه قضایی استان در ارتباط با شفافیت فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی خبر داد.
سعیدرضا پارساییان، معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان یزد در گفت‌وگو با میزان با اشاره به هفت ماموریت ابلاغ شده در سند تحول قضایی بیان داشت: بر اساس مبانی سند تحول قضایی ماموریت شماره یک رسیدگی به تظلمات، تعدیات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومت است که اولین چالش در این مورد غیر متقن بودن برخی از آرای قضایی است، از عوامل ذکر شده نقص در زیرساخت‌های موثر برای صدور آرا و تصمیمات متقن است، از راهبرد‌هایی که در آن ذکر شده، ایجاد شفافیت در فرایند رسیدگی به پرونده‌های قضایی است.

وی تصریح کرد:در سند تحول قضایی چالش‌ها همراه با راهکار‌های ارائه شده و برای آنکه مشخص باشد استان‌ها چه مواردی را می‌توانند انجام دهند، راهکار شماره یک اعلام عمومی اوقات رسیدگی به جلسات علنی دادگاه و ضرورت دلایل برگزاری علنی دادگاه در دادنامه در راستای قوانین و مقررات مرتبط است.

پارساییان بیان کرد: در راستای اجرای ماموریت شماره یک سند تحول قضایی و اجرایی شدن راهکار اتقان آرا دادگستری استان یزد، برخی از جلسات رسیدگی اعم از حقوقی و کیفری به صورت عمومی برگزار می کند. در این ارتباط اولین جلسه دادگاه به صورت علنی، با اتخاذ تدابیر لازم در استان برگزار شده است.

وی افزود: در پرونده مذکور که از پرونده‌های کثیرالشاکی نیز بوده، موضوع آن کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع است، پرونده شش نفر از متهمین در تاریخ ذکر شده، به صورت علنی در دادگاه با حضور برخی از طلاب حوزه علمیه، کارآموزان مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه و برخی از اقشار مردم بر اساس موازین تعریف شده با رعایت قوانین آیین دادرسی کیفری برگزار شد.

وی یادآور شد:طبق ارزیابی و نظر سنجی که از بازخورد‌های برگزاری جلسات دادگاه داشته ایم، حضور برخی مردم در دادگاه‌ها برای آنکه مبانی رسیدگی قضایی را مشاهده کنند، موثر بوده است.

پارساییان خاطر نشان کرد: اهتمام دستگاه قضایی یزد در شفافیت فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و اتقان آرا  مورد تاکید رئیس کل دادگستری استان یزد است.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *