امیرعبداللهیان: برای کمک به لبنان در عبور از مشکلات اقتصادی آماده‌ایم

15:37 - 15 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۴۰۷۱
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما برای ارائه کمک به لبنان برای اینکه بتواند از بحران اقتصادی کنونی با موفقیت عبور کند، کاملا آماده هستیم.

- حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری پس از دیدار با مقامات لبنان، اظهار داشت: توسعه گردشگری تجارت و رفت و آمد و احیای رفت و آمد‌هایی که به سبب کرونا با توقف همراه شده بود، از موضوعات مورد گفت‌وگو میان دو کشور بود.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در لبنان را دوست و متحد خود در منطقه می‌داند. ما برای ارائه کمک به لبنان برای اینکه بتواند از بحران اقتصادی کنونی با موفقیت عبور کند، کاملا آماده هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ ایرانی آمادگی دارند نیروگاه یک هزار مگاواتی برق در بیروت و در جنوب لبنان در کمتر از ۱۸ ماه ایجاد کنند، تصریح کرد: ما این کار را با سرمایه‌گذاری مشترک سرمایه داران لبنانی و با صدور نیرو خدمات فنی مهندسی ایرانی به سرعت انجام خواهیم داد.

امیرعبداللهیان گفت: ما معتقدیم این حق لبنان است که در چارچوب حقوق بین‌الملل با یک کشور دوست خود بتواند توافقنامه را به امضا برساند؛ البته این آمادگی ما بستگی به تصمیم مقامات لبنانی دارد و آمادگی داریم در صورت درخواست مقامات لبنان، نسبت به بازسازی مرفع بیروت از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی ایرانی اقدام کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه دولت لبنان، مردم لبنان، ارتش و مقاومت لبنان، نقش بزرگی در ایستادگی در برابر جاه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه دارند، یاد شهدای مقاومت لبنان و ایستادگی آن‌ها در برابر صهیونیسم و تروریسم در منطقه را گرامی داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از همه شهدای مقاومت از جمله شهید عماد مغنیه، از حمایت‌های شهید بزرگ مبارزه با تروریسم و صهیونیسم، سردار سلیمانی و همچنین ابومهدی المهندس قدردانی می‌کنیم و یاد و خاطره این بزرگ مردان لبنانی، عراقی، ایرانی و حوزه مقاومت را گرامی می‌داریم.

وی با تمجید از نقش لبنان در ایستادگی در برابر رژیم جعلی اسرائیل، اضافه کرد: از بیروت با صدای بلند اعلام می‌کنیم که ما یک کشور می‌شناسیم که فلسطین نام دارد و پایتخت آن قدس شریف است.

امیرعبداللهیان اذعان داشت: در گفت‌وگو با مقامات عالی لبنان، موضوع گفت‌وگو‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران گفتگو را بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای همکاری‌های منطقه‌ای و خروج بیگانگان از منطقه می‌داند.

در گفت‌وگو‌های ایرانی و سعودی مسیر خوبی در حال طی شدن است
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینه ما به گفت‌وگو باور داریم، چه در موضوعات منطقه‌ای و چه در موضوعات بین‌المللی و آن را مناسب‌ترین مسیر برای حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم، گفت: در گفت‌وگو‌های ایرانی و سعودی مسیر خوبی در حال طی شدن است. در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران مذاکره را به عنوان یک اصل قبول داریم.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم که مذاکره‌ای که حقوق و منافع ملت ایران را تامین کند، مورد توجه ایران است. در صورت وجود نیت واقعی در طرف‌های مقابل و بازگشت همه آن‌ها به تعهدات، تهران هم به تعهدات خود باز خواهد گشت.

پیام‌های شفاهی آمریکا و وعده‌های بدون عمل سه کشور اروپایی برای ما ملاک نیست
امیرعبداللهیان بیان داشت: اما در این موضوع پیام‌های شفاهی آمریکا و وعده‌های بدون عمل سه کشور اروپایی برای ما ملاک نیست. ما بر اساس رفتار عملی طرف‌های مقابل، لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در توافق هسته‌ای، ایران تنها کشوری است که تا آخرین لحظه به تعهدات خود پایبند ماند، خاطرنشان کرد: این روش را در صورت رفتار متقابل طرف‌های مقابل احیا خواهیم کرد.
 
[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3287567_246.mp4']

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *