راهکار‌های پلیس برای نحوه مواجهه شهروندان با سارقان مسلح

4:30 - 15 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۸۰۹
جانشین پلیس پیشگیری پایتخت گفت: عمدتا اینگونه نیست که هدف اصلی سارقان برای استفاده از سلاح ترساندن قربانیان و مالباختگان باشد. آن‌ها بیشتر دغدغه درگیری‌های احتمالی با پلیس را دارند و به همین دلیل از سلاح استفاده می‌کنند.
علیرضا ناصری نژاد جانشین پلیس پیشگیری پایتخت درخصوص نحوه شناسایی و مدیریت آنچه که تحت عنوان وضعیت پیش جنایی نام گذاری شده و در ارتکاب به جرائمی نظیر سرقت‌های مسلحانه اثر می‌گذارد به میزان گفت: چنین مواردی بار‌ها اتفاق افتاده است. بسیاری از باند‌های سرقت مسلحانه پیش از اینکه مرتکب جرم بشوند مورد شناسایی پلیس قرار می‌گیرند. برای مثال در حادثه سرقت از یک مغازه طلافروشی در حوزه کلانتری صدوچهل پایتخت همین وضعیت اتفاق افتاده است. در این حادثه سارقان پیش از اینکه اقدام به سرقت مسلحانه بکنند نیرو‌های پلیس آن‌ها را مورد شناسایی قرار دادند و در یک فرصت مناسب برای دستگیری اعضای این باند اقدام شد که به درگیری مسلحانه میان سارقان با نیرو‌های پلیس انجامید.

وی در پاسخ به اینکه انگیزه سارقان مسلح برای استفاده از سلاح شکستن مقاومت افراد بزه دیده است یا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند گفت: انگیزه‌ای که سارقان برای استفاده از سلاح در حین اقدام به سرقت دارند بیشتر به فرار از دست پلیس مربوط می‌شود. البته سارقان برای ایجاد رعب و وحشت و جلوگیری از مقاومت افراد مالباخته هم از سلاح استفاده می‌کنند. اما عمدتا اینگونه نیست که هدف اصلی سارقان برای استفاده از سلاح ترساندن قربانیان و مالباختگان باشد. آن‌ها بیشتر دغدغه درگیری‌های احتمالی با پلیس را دارند و به همین دلیل از سلاح استفاده می‌کنند.

ناصری نژاد درباره امکان اثرگذاری سرقت مسلحانه بر افزایش دیگر انواع جرم و جنایت‌ها اظهار داشت: آن کسی که اسلحه در دست گرفته و اقدام به سرقت مسلحانه می‌کند خود را برای هر اتفاقی آماده کرده است. درواقع سارقان مسلح هم برای کشته شدن و هم برای کشتن آماده هستند. البته وقوع بعضی جرم و جنایت مثل تجاوز به عنف چندان ارتباطی با سرقت‌های مسلحانه پیدا نمی‌کند. اما باز هم تاکید می‌کنم سارقان مسلح خود را برای هر اتفاقی اعم از قتل دیگران یا کشته شدن آماده کرده اند.
 
بیشتر بخوانید:
زمین گیر شدن دو گروه از سارقان مسلح

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت درمورد راهکار‌های آموزشی پلیس برای شهروندان و اینکه هنگام مواجهه با حمله سارقان مسلح شهروندان باید دست به چه اقداماتی بزنند گفت: بهترین اقدامی که شهروندان در هنگام مواجهه با چنین اتفاقاتی باید انجام بدهند این است که خود را از محل وقوع حادثه دور نگه دارند و به محل رخ دادن آن واقعه نزدیک نشوند. اینکه وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد شهروندان از روی کنجکاوی بخواهند مثلا دنبال فهمیدن علت وقوع تیراندازی در آن محل باشند یا بخواهند دریابند که چه حادثه‌ای رخ داده چنین رفتار‌هایی می‌تواند برای آن‌ها همراه با مخاطراتی باشد.
 
وی افزود: موضوع دیگر هم به این بر می‌گردد که شهروندان در هنگام مواجه شدن با چنین رویداد‌هایی باید خود را از شعاع دید سارقان خارج کنند. البته این خارج شدن از شعاع دید یک زمان می‌تواند با پناه گرفتن در پشت یک خودرو میسر بشود و زمان دیگر مثلا با دراز کشیدن روی زمین. البته این اطمینان را هم باید به شهروندان بدهیم که در جامعه ما نگرانی چندانی درباره موضوعات مرتبط با امنیت مردم وجود ندارد و نیرو‌های پلیس با اشراف بالایی که نسبت به اقدام‌های مربوط به این مسائل در جامعه دارند در تلاش هستند تا هر نوع نگرانی و دغدغه‌ای را برطرف کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *