پیامدهای رشد استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زمان همه گیری کرونا

0:45 - 25 آذر 1400
کد خبر: ۷۶۳۷۷۵
یک گزارش نشان می‎دهد که در پی همه گیری کرونا و اجرای قرنطینه در کشورهای جهان استفاده از رسانه های اجتماعی افزایش یافت که با پیامدهایی همراه بود.

- در سال ۱۹۱۹، یک بیماری همه گیر سراسر جهان را فرا گرفت؛ میلیون‌ها نفر جان باختند، صنعت شکست خورد و زندگی در آن زمان متوقف شد.

به گزارش پایگاه «برکشایر ایگل»، یک قرن بعد، ما خود را با وجود بیماری کرونا در همان مکان می‌بینیم، اما این بار از طریق رسانه‌های اجتماعی به هم متصل شده‎ایم.

ظهور رسانه‌های اجتماعی جهان را متحول کرده و نحوه تعامل و ارتباط با جهان پیرامون را شکل داده است اما وابستگی به رسانه‌های اجتماعی پیامد‌های ناخواسته زیادی را نیز به همراه داشته است؛ این امر به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان صادق است.

بر اساس گزارش «اینفینیت دایل» در سال ۲۰۲۱، با گسترش همه گیری کووید-۱۹ در یک سال و نیم گذشته، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در افراد ۱۲ سال به بالا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی ۳ درصد افزایش یافته است و کاربران برآورد شده در رسانه‌های اجتماعی را به ۲۳۳ میلیون نفر رسانده است.

ب طور مثال تیک تاک، که به تازگی به جمع خانواده رسانه‌های اجتماعی اضافه شده، به سرعت در کنار غول‌های رسانه‌های اجتماعی، قرار گرفت.

بر اساس اینفینیت دایل، در سال ۲۰۲۰، تیک تاک تنها توسط ۳ درصد از کاربران رسانه‌های اجتماعی بین ۱۲ تا ۳۴ سال استفاده می‌شد؛ با این حال، تا سال ۲۰۲۱ کاربران تیک تاک به ۱۴ درصد افزایش یافتند.

یکی از فوایدی که در رابطه با گسترش رسانه‌های اجتماعی عنوان شده، برقراری ارتباط میان افراد در سرتاسر جهان است اما دارای معایبی، از جمله مزاحمت سایبری و دروغ پردازی نیز هستند.

بر اساس یک مطالعه تحقیقی در سال ۲۰۱۸، کودکانی که به طور مکرر از تلفن‌های همراه استفاده می‌کردند بیشتر علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی را نشان می‌دادند.

این مطالعه نشان داد که این موضوع به احتمال زیاد به دلیل ماهیت اعلان‌ها و لذت بردن فوری از طریق برنامه‌های سرگرمی و رسانه‌های اجتماعی است.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که رسانه‌های اجتماعی با کاهش، اختلال و تاخیر خواب ارتباط دارند که به اختلالات خواب مانند بی خوابی و کم خوابی منجر می‌شود.

مشکلات خواب با افسردگی، از دست دادن حافظه و عملکرد ضعیف تحصیلی همراه است، که همگی می‌توانند در بلند مدت به کاهش اعتماد به نفس کمک کنند.

نظرسنجی‌ها از طریق مرکز تحقیقات «پیو» نشان داده است که ۹۵ درصد از نوجوانان در آمریکا آنلاین هستند، در حالی که ۴۵ درصد می‌گویند تقریباً به طور دائم آنلاین هستند؛ این وضعیت آنلاین بودن دائمی نشان دهنده اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی است.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان رکن اصلی زندگی نیز اثرات منفی دیگری مانند کاهش احساس اعتماد به نفس را که ناشی از مقایسه‌های ناخواسته است، تقویت می‌کند.

مطالعات متعدد ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی و احساس عدم کفایت در زندگی یا ظاهر افراد را نشان داده است.

افراد در نهایت ایده‌هایی غیر واقعی برای خود ایجاد می‌کنند که بر اساس آنچه می‌بینند و هنگامی که قادر به برآوردن این ایده‌ها یا انتظارات از خود نیستند، دچار ناراحتی می‌شوند.

در دوران همه گیری، جهانیان به قرنطینه نامحدودی فرستاده شدند؛ با متوقف شدن جریان زندگی، مورد کمی برای سرگرمی وجود داشت؛ ارتباط به چیزی ارزشمند تبدیل شد اما با این حال، در حالی که قرنطینه باعث می‌شد برخی از افراد زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند، برخی دیگر قرنطینه را بیشتر در تعامل با افراد خانواده خود گذراندند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *