منتقدان از اقدامات میراث فرهنگی اطلاعی ندارند

4:11 - 14 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۴۴۱
مرتضی ادیب زاده گفت: علیرغم همکاری خوبی که سایر دستگاه‌ها و مدیریت شهری با ما دارند گاه در جا‌هایی به مشکل بر می‌خوریم که عبور از این مشکلات نیازمند همراهی بیشتر دستگاه ها، نهاد‌ها و نقش آفرینی تشکل‌های مدنی حوزه میراث فرهنگی است.
مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران درخصوص ادعا‌های مطرح شده درباره وضع بغرنج تپه میل یا آتشکده بهرام در شهرری به میزان گفت: برای من واقعا مشخص نیست چنین اطلاعاتی بر چه اساسی منتشر می‌شود. عده‌ای بدون اینکه بازدیدی از این اثر کرده باشند یا اطلاعی درباره وضع فعلی این اثر ارزشمند از ما بگیرند یا مستنداتی درباره ادعاهایشان داشته باشند درصدد ایجاد حواشی هستند که امکان انجام اقدام‌های مطلوب را از بین ببرند یا اگر هم اقدام مطلوبی صورت گرفته باشد به چشم نیاید. علاقمندانی که پیگیر موضوع تپه میل هستند باید بدانند که ما برای نخستین بار توانستیم سال گذشته پایگاه ملی شهرری را تاسیس کنیم.
 
وی ادامه داد: محل این پایگاه در مصوبات ستاد بازآفرینی قرار بود در شهرری باشد و طبق قرار بنا بود تا شهرداری منطقه بیست محل پایگاه را برای ما تامین کند. اما بعد عنوان کردند که ما ملکی را برای اینکه بخواهیم به میراث فرهنگی اختصاص بدهیم در اختیار نداریم؛ ما نیز محل پایگاه را به ساختمان قدیمی پایگاه باستان شناسی تپه میل منتقل کردیم. این مکان از زمان مرحوم حاکمی و از دهه‌های گذشته یک پایگاه علمی و فرهنگی و درواقع پایگاهی برای میراث فرهنگی بود و ما مجددا آن را احیا کردیم. ما برای این مکان اعتباراتی را اختصاص دادیم و از ابتدای سال جاری بخشی از این ساختمان را که به ساختمان مرحوم حاکمی معروف شده را مورد مرمت قرار دادیم  و با اعتبارات تخصیص یافته، این مکان راه اندازی و تجهیز شده است. 
 
ادیب زاده با بیان اینکه درحال حاضر مدیر پایگاه شهرری جناب آقای محسن سعادتی هستند و در آنجا مستقر شده اند افزود: همزمان با این اقدامات امسال گچ بری‌های تالار تپه میل را هم مرمت و سامان دهی کردیم. فاز دوم مطالعات مربوط به این پروژه و مرحله دوم عملیات اجرایی مرمت تالار و پوشش فلزی مربوط به آنجا را هم آغاز کرده ایم و به محض اینکه اعتبارات مربوط به این پروژه ها دریافت شود این برنامه ها اجرایی خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید:
 
معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: بنای موسوم به آتشکده ری در تپه میل که حدود هزار و ششصد سال قدمت دارد طی سنوات مختلف آسیب‌هایی را به خود دیده است. اما بارها مورد مرمت قرار گرفته و بعد باز با آسیب‌های دیگری به دلیل فرسایش و شرایط جوی روبرو شده است. امسال قصد داریم پوشش این اثر را به طور کامل اصلاح کنیم همچنان که سال گذشته پلکان آنجا را مورد بازسازی قرار دادیم. البته این اقدامات در حد اعتباراتی است که ما در اختیار داشته ایم و سال گذشته بودجه بسیار اندکی برای مرمت آنجا اختصاص یافت. 
 
وی افزود: حفاظت از مواریث تاریخی فرهنگی، جدای از تامین منابع مالی کافی، نیازمند خرد جمعی و هم اندیشی است و می‌بایست در این زمینه همکاری وجود داشته باشد. علیرغم همکاری خوبی که سایر دستگاه ها و مدیریت شهری با ما دارند گاه در جا‌هایی به مشکل بر می‌خوریم که عبور از این مشکلات نیازمند همراهی بیشتر دستگاه ها، نهاد‌ها و نقش آفرینی تشکل‌های مدنی حوزه میراث فرهنگی است. 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *