احساس امنیت در جامعه باید ارتقاء یابد

10:20 - 12 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۲۵۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان بر برخورد جدی و قاطع دستگاه قضایی با اراذل و اوباش و جرایم مهم و مغایر با آسایش و امنیت مردم تاکید کرد.
- یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان بر برخورد جدی و قاطع دستگاه قضایی با اراذل و اوباش و جرایم مهم و مغایر با آسایش و امنیت مردم تاکید کرد و بیان داشت: ما مسئولان قضایی در وضعیتی که ماموران و ضابطان تحت مدیریت ما هستند باید در مقابل بروز جرایم دردمندانه ورود کرده و ضمن چاره اندیشی برای حل این مسائل، دستورات لازم را در زمان مناسب صادر کنیم تا احساس امنیت در جامعه ارتقاء یابد.

موحد در جریان سفر سه روزه به جنوب استان کرمان در جمع کارکنان اداری و قضایی شهرستان جیرفت افزود: ناامنی به مانند یک سیل است و وقتی غرَان و غلطان به حرکت در آید، همه جامعه را دربر می‌گیرد و در این رابطه باید با جرایم و مظاهر ناامنی با جدیت برخورد شود و رئیس قوه قضاییه نیز تاکید کرده اند که در برخورد با عوامل ناامنی و شرارت نباید اغماض کرد.

وی ادامه داد: شان دستگاه قضایی و جایگاه دستگاه‌های امنیتی برای برخورد با جرایمی است که امنیت و آرامش مردم را خدشه دار می‌کند و در این حوزه است که باید اقتدار خود را به خوبی نشان دهیم.

موحد، بیان کرد: برخورداری از حق دادرسی عادلانه و منصفانه جز حقوق مسلَم و اساسی هر شهروندی در هر کشوری است که این موضوع در نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نظامی منطبق با آموزه‌های دینی اهمیت ویژه تری می‌یابد.

وی ادامه داد: یکی از مبانی مهم دادرسی عادلانه اصل بی طرفی مقام قضا و داوری است و فردی که در جایگاه احقاق عدالت نشسته است، باید اصل بی طرفی را همواره مد نظر قرار دهد.

وی بیان کرد: هر فردی که به نحوی در مسیر اجرای عدالت گام بر می‌دارد باید رعایت اصل بی طرفی در تمام صحبت‌ها و حرکات و برخورد‌های وی به صورت پررنگ دیده شود، زیرا احساس عدالت در مواردی از خود عدالت برای جامعه و مراجعان به دستگاه قضایی مهمتر است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام بی طرفی در رفتار، گفتار و نوع نگاه قضات و کارکنان دستگاه قضایی به طرفین دعوا باید کاملا مشخص باشد، اظهارداشت: بایستی برنامه ها، سازوکار‌ها و روند‌های نظارتی را به نحوی تدوین کنیم که مردم در مراجعه به دستگاه قضایی دچار حس تبعیض آلود نشوند.

موحد، در ادامه بر لزوم کاهش اطاله دادرسی نیز تاکید کرد و گفت: دادستان، بازپرسان دادسرا و قضات مربوطه باید با سرعت پرونده‌های جاری در مراجع انتظامی را کاهش دهند، زیرا اطاله دادرسی برای مردم رنج آور است و باید با سرعت و کیفیت بالا کار مردم را انجام داد تا شاهد اثربخشی این اقدامات باشیم.

وی با بیان این مطلب که برخی شعب قضایی جیرفت در راستای توسعه خدمات الکترونیک قضایی تلاش‌های شایسته تقدیری داشته اند، گفت: نظارت از اصول بسیار مهمی است که باید به صورت مستمر، مستدل و لا ینقطع محقق شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که بخش زیادی از مراجعان به دستگاه قضایی دردمند هستند و باید درک شوند و با سعه صدر با آن‌ها برخورد شود، گفت:حسن تعامل با مردم و حسن برخورد با همکاران قضایی از اصولی است که در بین قضات و کارکنان دستگاه قضایی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *