تدوین سند توسعه لوازم خانگی در وزارت صمت؛ نقشه راهی برای تولیدکنندگان

9:16 - 12 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۲۳۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به اینکه ما برای اولین بار سند توسعه لوازم خانگی را در این وزارتخانه تدوین کردیم تا نقشه راهی برای تولیدکنندگان باشد گفت: در این سند تولیدکنندگان حتما باید به سمت بازار‌های صادراتی بروند تا از ابزار‌های حمایتی وزارت صمت همچنان برخوردار باشند.
- «کیوان گردان» با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری بیان کرد: صنعت لوازم خانگی با استفاده از توان تولیدکنندگان. داخلی، مهندسین کشور و حمایت دستگاه‌های دولتی و وزارت صمت توانست در دوره تحریم و فشار‌های بین الملل به نقطه بلوغ، خوداتکایی و خودباوری ملی برسد.

وی افزود: در ابتدای سال ۱۳۹۷، ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برند‌های خارجی بود، اما در سال گذشته توانستیم به خودکفایی در تامین نیاز‌های لوازم خانگی کشور برسیم و ۱۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کردیم که در مقایسه با ابتدای سال ۹۷ دو برابر شده است.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه اگر نمی‌توانستیم این کالا‌ها را در داخل تولید کنیم باید برای واردات آن حدود ۴ میلیارد دلار ارز اختصاص می‌دادیم ادامه داد: دو سال پیش حدود ۲ میلیارد دلار واردات قطعات لوازم خانگی داشتیم که اکنون با افزایش عمر ساخت داخل به میانگین ۷۰ درصد، واردات قطعات لوازم خانگی به یک و چهار دهم میلیارد دلار کاهش یافته و ارزبری قطعات لوازم خانگی به ۳۰ درصد رسیده است.

گردان ضمن اشاره به اینکه کشوری که خود واردکننده لوازم خانگی بوده امروز به صادر کننده این لوازم تبدیل شده است گفت: در حالی که در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم، سال گذشته به ۱۴۰ میلیون دلار و امسال به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات می‌رسیم.
 
وی افزود: بازار واردات کشور‌های همسایه ما در لوازم خانگی سالانه ۳۷ میلیارد دلار است که هم در این زمینه و هم در حوزه صادرات قطعه به این بازار برنامه‌ریزی کردیم.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت تصریح کرد: امروز بیش از ۲۰۰ شرکت قطعه‌ساز در کشور برای لوازم خانگی در یک انجمن کاملا منسجم کار را دنبال می‌کنند و صنایع پائین دستی هم در ذیل صنعت لوازم خانگی شکل گرفته‌اند.

تدوین سند توسعه لوازم خانگی در وزارت صمت

گردان با اشاره به اینکه ما برای اولین بار سند توسعه لوازم خانگی را در وزارت صمت تدوین کردیم تا نقشه راهی برای تولیدکنندگان باشد گفت: در این سند نکات بسیار مهمی ذکر شده است از جمله اینکه تولیدکنندگان حتما باید به سمت بازار‌های صادراتی بروند تا از ابزار‌های حمایتی وزارت صمت همچنان برخوردار باشند؛ رفتن به سمت بازار‌های صادراتی نیازمند تنوع، کیفیت و تکنولوژی‌های است تا بتوانیم در یک مسیر بین المللی قرار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون تولیدکنندگان ما در این مسیر حرکت می‌کنند اظهار داشت: شرکت‌هایی در داخل کشور داریم که بیش از ۳۰۰ نفر نخبگان دانشگاهی کشور مشغول تحقیق و توسعه هستند و یا کانون‌های دانش بنیانی به کمک معاونت علمی و انجمن‌های ما ایجاد شده که در زمینه هوشمند سازی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت افزود: بخش زیادی از ظرفیت‌های مهم تولید در آستانه بهره‌برداری هستند؛ شرکت‌های مهم صنعت لوازم خانگی، ماشین آلات و خطوط خوبی را نصب کرده‌اند که به زودی وارد مدار تولید خواهند شد؛ با توجه به اینکه تامین نیاز داخل در حد مطلوب در حال انجام است این شرکت‌ها بیشترین هدف‌گیری را برای بازار‌های صادراتی دارند.

دستیابی به خودکفایی در تولید لوازم خانگی

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: با عبور از تنگنا‌های تحریمی و فشار‌های بین الملل، توانستیم سال گذشته به خودکفایی در تامین نیاز‌های صنعت لوازم خانگی برسیم.

گردان با تاکید بر اینکه رمز بقای بنگاه‌های اقتصادی، تولید کالای باکیفیت و استفاده از فناوری روز دنیاست گفت: شرکت‌های زیادی در صنعت لوازم خانگی داشتیم که نتوانستند خودشان را با فضای این صنعت وفق دهند و از گردونه رقابت خارج شدند.

وی با بیان اینکه ما برای صنایع لوازم خانگی در تامین مواد اولیه آن‌ها در صنعت پتروشیمی و فولاد ریل گذاری کرده ایم ادامه داد: اکنون محصولات تولیدکنندگان لوازم خانگی کشورمان قابل رقابت با محصولات مشابه دیگر در دنیا بوده و از فناوری بالایی برخورد دار است.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه در حوزه لوازم خانگی قیمت‌ها دستوری نیست بلکه آنالیز شده قیمت‌ها درج می‌شود گفت: سازمان حمایت فرمولی در سامانه ۱۲۴ برای ارزیابی قیمت‌ها دارد که با توجه به آن با قیمت‌های نامتعارف برخورد خواهد شد؛ البته در حال حاضر این موضوع رعایت می‌شود و قیمت‌ها متعارف است.

گردان درخصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به کشور نیز بیان داشت: کشور‌های صنعتی در ابتدای راه اندازی صنایع خود سیاست‌های محکمی در واردات داشته اند، به عنوان نمونه کره جنوبی ۱۲ سال واردات لوازم خانگی را ممنوع اعلام کرد.

وی ادامه داد: ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به کشور ظرفیتی را برای شرکت‌های داخلی ایجاد کرده است که با توان بالا، محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کنند.
 
در ادامه این گفت‌وگو «جعفر قادری» نیز با بیان داشت: در مدتی که صنایع لوازم خانگی ما تحریم بوده عملا یک رقابتی را در بازار داخلی داشتیم، خوشبختانه هم تعداد تولیدکنندگان داخلی اضافه شد و هم به تبع آن کمیت و کیفیت کالا‌های تولید داخل افزایش پیدا کرده است.

نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی افزود: کار‌های خوبی توسط تولیدکنندگان داخلی انجام شده است؛ بسیاری از تولیدکنندگان داخلی تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان شدند و یا از ظرفیت این شرکت استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه عمق تولیدات داخلی افزایش پیدا کرده و بخش قابل توجهی از قطعات در داخل کشور تولید می‌شود گفت: در عین اینکه تولید اضافه شده، میزان وابستگی به قطعات خارجی سلامکاهش پیدا کرده و جای امیدواری است که بتوانیم در این زمینه رشد خوبی را تجربه کنیم.

قادری با اشاره اینکه حدود ۵۰۰ تولید کننده لوازم خانگی در کشور داریم تصریح کرد: به دلیل حجم تقاضا در کشور و رقابت بین تولیدکنندگان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، قیمت‌ها نیز رقابتی خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت گذاری بر محصولات خانگی انگیزه تولید کننده را از بین می‌برد خاطر نشان کرد: زمانی که تولید کننده وارد بازار می‌شود مجبور است کیفیت خود را افزایش دهد و رقابت تضمین کننده کیفیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید مسیری که در صنایع نظامی و هوا فضا طی شده در بخش لوازم خانگی نیز دنبال شود اظهار داشت: شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی باید به سمت دانش بنیان شدن یا استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنند؛ اکنون شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری به حوزه‌هایی وارد شده اند که تصور آن سخت است، بنابراین صنایع لوازم خانگی با اتکا بر این شرکت‌ها می‌تواند مشکلات خود را رفع کند.

قادری افزود: با توجه به برنامه‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و قرارداد‌های شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی با دانشگاه ها، آینده روشنی پیش روی این صنعت قرار دارد.

وی ادامه داد: همچینن با توجه به سرمایه گذاری که در بخش بالادستی لوازم خانگی انجام شده هر روز در صنایع پتروشیمی، رده‌های جدیدی از محصولات تولید می‌شود که به کیفیت لوازم خانگی می‌افزاید.

نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضوع سرمایه گذاری باید جهت گیری به بخش‌های پائین دستی صنعت لوازم خانگی باشد، زیرا سرمایه گذاری چندانی در این بخش صورت نگرفته است؛ اکنون بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنایع پائین دستی لوازم خانگی وارد می‌شود که سرمایه گذاری در این بخش موجب می‌شود تولید کنندگان نیاز خود را از بازار داخلی تامین کنند.
 
عباس هاشمی نیز در ادامه این بحث گفت: سال ۹۷ به دلیل تحریم‌ها و شوک ارزی، میزان تولید لوازم خانگی چشمگیر نبود، اما تولید این محصولات در سال ۹۹ به اوج خود رسید و در شش ماهه نخست امسال روند افزایشی تولید این محصولات را داریم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: در استفاده از قطعه سازان داخلی و شبکه تامین قطعات به وضع مطلوبی رسیده ایم و امیدواریم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های جدید، این روند ادامه یابد.

تاسیس کانون دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی

وی اعلام کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی را تاسیس کرده است که وظیفه این کانون، بررسی چالش‌های فناوری در صنایع لوازم خانگی است و زمینه پیوند این صنایع را با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها فراهم می‌کند.

هاشمی بیان کرد: اگر نظارت کافی بر قاچاق لوازم خانگی مانند کولبری، مرزنشینی، ته لنجی و مناطق آزاد نباشد با توجه به جو روانی ممنوعیت لوازم خانگی به کشور، قاچاقچیان شبکه قاچاق خود را افزایش می‌دهند و دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *