رشد ۲۱۰ درصدی بازدید مسئولین قضایی از زندان‌های استان آذربایجان غربی

10:01 - 11 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۸۹۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از رشد ۲۱۰ درصدی بازدید مسئولین قضایی، از زندان‌های استان خبر داد.
- ناصر عتباتی،رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از رشد ۲۱۰ درصدی بازدید مسئولین قضایی، از زندان‌های استان خبر داد.
 
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در جلسه کمیته ساماندهی وکاهش جمعیت کیفری زندانیان استان که با حضور فراهانی معاون قضایی، اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و حضور ویدیو کنفرانسی روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی و روسای زندان‌های تابعه استان برگزار می‌شد با اشاره به اهمیت تعامل مجموعه دادگستری با سازمان زندان‌ها گفت: مجموعه دادگستری و زندان یک مجموعه واحد بوده و بهبود وضعیت زندان‌ها حاصل ارتباط تنگاتنگ و مستمر این دو مجموعه است.

وی افزود: استان آذربایجان غربی با توجه به وضعیت خاص آن می‌طلبد که مسئولان کشوری هم از درون و هم از برون نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

عتباتی ادامه داد: مجموعه قضایی استان با تلاش شبانه روزی و ایثارگرانه خود در تمام زمینه ها، خصوصاً در حوزه زندان اقدامات و عملکرد بسیار مناسبی داشته اند که جای تقدیر دارد.

وی در ادامه توجه به امر اشتغال زندانیان تاکید کرد و آنرا یکی از نمود‌های اصلاح و تربیت و زندانبانی و رافت اسلامی دانست و گفت: اشتغال زندانی یعنی شخصیت دادن به او که عامل مهمی برای عدم تکرار جرم از سوی اوست.

فراهانی، معاون قضایی، اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت کار قضا گفت: ما به اهمیت و مشکلات و فشار کار قضات واقف هستیم و بخش قابل توجهی از اقدامات در جهت بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان را مرهون تلاش‌های شبانه روزی کارکنان دستگاه قضایی در سراسر کشور می‌دانیم که مجموعه این تلاش‌ها و همکاری مجموعه دادگستری و سازمان زندان‌ها ثمرات بسیار زیادی در سطح کشور داشته است من جمله افزایش ۲۹ درصدی بازدید قضات از زندانها، اشتغال ۶۳% زندانیان تا مرداد ماه، رشد ۱۰۰ درصدی استفاده از پابند الکترونیک و دادرسی الکترونیک و خصوصاً کاهش ۱۶% درصدی ورودی زندان‌های کشور بودیم.

وی در پایان از اقدامات عتباتی رئیس کل دادگستری استان و مجموعه تحت امر در توجه ویژه به زندان‌ها و زندانیان استان و امر کاهش جمعیت کیفری و همچنین کسب رتبه ۵ کشوری در این خصوص تقدیر و تشکر نمود.

محمدی، مدیر کل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز در این جلسه آماری از عملکرد دستگاه قضایی استان در ۴ ماهه حضور  رئیس کل جدید دادگستری در استان ارائه و گفت: از ابتدای حضور رئیس کل دادگستری استان در این سمت تا پایان شهریور ماه سال جاری ۱۷۴۴ مورد بازدید از زندان‌های استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه ۲۱۰% رشد داشته است. در این بازدید‌ها ۱۰۶۵۵ درخواست رسیدگی و ۵۳۵ زندانی آزاد و به بیش از ۵۰۰۰ نفر مرخصی اعطاء گردیده است، همچنین ۴۰۷ نفر مشمول آزادی مشروط و ۱۴۴ نفر مشمول تعلیق مجازات گردیده اند و آمار ورودی زندان‌های استان ۵۳/۱۴% کاهش داشته که جای تقدیر از رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و مجموعه دادگستری دارد.

در ابتدای جلسه عباسی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گزارشی از اقدامات و عملکرد کمیته ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان در در شش ماهه نخست سال جاری ارائه نمود و سپس زارع سرپرست معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان با ارائه آماری اعلام داشت که در شش ماهه اول سال جاری ۷۴% از جلسات رسیدگی زندانیان به صورت الکترونیک برگزار شده و در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ استفاده از تاسیسات ارفاقی ۱۱% و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس ۱۶% رشد داشته است.

در ادامه جلسه مطالب ارائه شده جمع بندی و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *