رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ضرورت بازبینی آیین‌نامه‌های مرتبط با صادرات

17:05 - 10 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۸۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر نقش صادرات در رشد اقتصادی کشور، در راستای تسهیل فعالیت‌های صادراتی، بازنگری در دستورالعمل‌های گذشته این حوزه را خواستار شد.
- بنا به اعلام شاتا، غلامحسین شافعی در نشست هم اندیشی اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان که همزمان با بازگشایی مجازی پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی برگزار می‌شد، با تاکید بر نگاه ویژه وزیر صمت به بخش خصوصی در حوزه صادرات آن را متفاوت با دوره‌های قبل توصیف کرد و با اشاره به تجربیات و سوابق سیدرضا فاطمی‌امین در بخش خصوصی، آن را فرصتی جدید در راستای هم‌افزایی بخش خصوصی و وزارت صمت خواند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی مشکلات صادرکنندگان در سنوات گذشته، رشد اقتصادی کشور را در گروی توسعه صادرات دانست و تصریح کرد: اولویت اول ما برای توسعه اقتصادی در شرایط فعلی، باید صادرات باشد.
شافعی در ادامه خواستار بازنگری در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی گذشته وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و امور دارایی و امور خارجه در حوزه صادرات و در راستای تسهیل فعالیت در این حوزه، طی یک بازه زمانی ۶ ماهه شد.

تسهیل امور مربوط به فرایند‌های تجاری مرتبط با تامین مواد اولیه، کالا‌های واسطه و سرمایه‌ای در وزارت صمت، جهاد کشاورزی و همچنین بانک مرکزی، گمرک، سازمان غذا و دارو و استاندارد از دیگر درخواست‌های رئیس اتاق بازرگانی تهران بود.

وی وجود هماهنگی منسجم در بین بخش‌های متولی در حوزه صادرات را از الزامات توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: لغو ممنوعیت صادرات برای برخی از کالا‌ها برای بازه زمانی چهار ساله می‌تواند در رسیدن به اهداف تعیین شده تجارت بین‌المللی کمک کند.

شافعی با تاکید بر ضرورت حفظ بازار‌های بین‌المللی، به موافقت‌نامه‌های ترجیحی و آزاد اشاره کرد و بر ضرورت حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی و فعالان تجارت بین‌المللی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد.

گفتنی است نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان همزمان با مراسم افتتاح مجازی پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی، صبح امروز (شنبه ۱۰ مهر ماه) و با حضور وزیر صمت، جمعی از معاونین این وزارتخانه و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *