چشم انداز دولت آینده آلمان؛ نزدیکی اولاف شولتز به کرسی مرکل

12:34 - 10 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۶۷۳
انتخابات آلمان در حالی برگزار شد که حزب سوسیال دموکرات با اختلافی اندک به پیروزی رسید اما به نظر می‌رسد برای تشکیل دولت مسیری دشوار و طولانی در پیش دارد.

- انتخابات سراسری آلمان روز یکشنبه گذشته برگزار شد؛ انتخاباتی که بر اساس نظرسنجی‌های نهایی، پیروزی حزب مرکل از همان ابتدا بعید بود.

از ۸۳.۲ میلیون نفر جمعیت آلمان بیش از ۶۰ میلیون آلمانی بالای ۱۸ سال واجد شرایط رای دادن بوده‎اند.

براساس نتایج اعلام شده از انتخابات آلمان، حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمانی، ۲۵.۷ درصد آرای انتخاباتی را از آن خود کرد و از حزب اتحادیه دموکرات مسیحی که ۲۴.۱ درصد آرا را کسب کرد، پیشی گرفت.

«اولاف شولتز»، رئیس حزب چپگرا سوسیال دموکرات آلمان که از مارس ۲۰۱۴ معاونت مرکل و وزارت دارایی را در دولت ائتلافی وی برعهده داشت، اکنون برای تشکیل کابینه ائتلافی جدید با حزب «سبز» و «دموکرات آزاد»، وارد مذاکره شده است.

پایگاه «اکونومیست» در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد «به احتمال بسیار زیاد حزب سوسیال دموکرات آلمان مسئولیت دولت آینده را در این کشور بر عهده می‌گیرد، اما ایجاد ائتلاف برای تشکیل دولت پس از یک انتخابات و رقابت فشرده، کُند و دشوار خواهد بود.»

این گزارش می‎گوید «روز ۲۶ سپتامبر و زمانی که نظرسنجی‌های خروجی نشان داد که حزب سوسیال دموکرات پیروز انتخابات آلمان است، دفاتر این حزب به برگزاری جشن پرداختند؛ اگرچه این پیروزی با اختلافی اندک، اما دلنشین هم بود.»

«اکونومیست»، می‌نویسد «حزب سوسیال دموکرات در نهایت توانست ۲۵.۷ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد و اختلاف خود را با رقبای محافظه کار خود، حزب اتحادیه دموکرات مسیحی به ۱.۶ درصد برساند؛ آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال حضور در سمت صدر اعظمی، در نهایت این سمت را در حالی که محبوبیت خود را حفظ کرده، ترک می‌کند، اما حزب وی اکنون به هم ریخته است.»

نگارنده معتقد است که با وجود اختلاف اندک و رقابت تنگاتنگ در انتخابات اخیر آلمان، به نظر می‌رسد که حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت و ایجاد ائتلاف، مسیری دشوار را پیش روی خود دارد.

در همین حال نتایج یک نظرسنجی در پی برگزاری انتخابات آلمان، افزایش درخواست برای استعفای «آرمن لاشت» و چشم اندازی روشن برای صدر اعضمی «اولاف شولتز» را نشان می‌دهد.

این نظرسنجی از سوی «دویچ لند ترند» انجام شده و شبکه یک تلویزیون آلمان آن را منتشر کرده است.

بر اساس این نظرسنجی، بسیاری از مردم آلمان خواستار استعفای «آرمن لاشت» از سمت خود پس از شکست حزب «اتحادیه دموکرات مسیحی» در انتخابات اخیر هستند؛ این حزب بدترین شکست تاریخ خود را در این انتخابات تجربه می‌کند.

دو سوم از شرکت کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند که «لاشت» باید از سمت خود به عنوان رئیس حزب اتحادیه دموکرات مسیحی کناره گیری کند.

در این نظرسنجی بیش از نیمی از شرکت کنندگان بر این عقیده هستند که دولت ائتلافی با عنوان «چراغ راهنما» با حضور احزاب سوسیال دموکرات، حزب سبز و دموکراتیک آزاد تشکیل خواهد شد.

همچنین بیش از ۵۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، «شولتز» را نامزد حزب سوسیال دموکرات برای انتصاب سمت صدر اعظمی می‌دانند.


برچسب ها: آلمان آنگلا مرکل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *