صهیونیسم و داعش در تیررس ایران

8:22 - 10 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۵۶۲
حسین کنعانی مقدم در یادداشتی نوشت: اگرچه عناصر گروهک‌های تروریستی و صهیونیست‌ها در جنوب منطقه قره‌باغ و اطراف مرز‌های ایران در رفت و آمد هستند، اما باید بدانند که عبور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی، برای آن‌ها بسیار گران تمام می‌شود.

- حسین کنعانی مقدم در روزنامه حمایت نوشت: رژیم صهیونیستی سال‌ها پیش از آنکه تنها حامی تجزیه عراق و استقلال اقلیم کردستان شناخته شود، روشن بود که برای تهدید مرز‌های ایران فقط به غرب کشور بسنده نخواهد کرد. در سال‌های اخیر، گسترش روابط جمهوری آذربایجان با این رژیم، فرصتی برای تل‌آویو به شمار آمد تا به‌اصطلاح برای اشراف بر کشورمان، برنامه‌ریزی کند.

همکاری باکو با رژیم جعلی صهیونیستی که به تضعیف جریان‌های اسلام‌گرا منجر شده از یک‌سو، و نزدیک شدن ترکیه به جمهوری آذربایجان به بهانه کمک به آزادی اراضی اشغال‌شده قره‌باغ از سوی دیگر، فضا را به سمتی پیش برده که تحرکات اسرائیل و پادو‌های تکفیری آن‌ها را افزایش داده است.

سخنان تحریک‌آمیز مقامات برخی از کشور‌های همسایه تا جایی که حتی ایران را تهدید کردند، از تغییرات مهم و سریعی حکایت دارد که نیازمند واکنش در خور و شایسته بود. این نکته قابل‌توجه است که سخنان مقامات مختلف کشور‌های منطقه علیه ایران – چه در سطح نماینده مجلس و چه در کسوت مقامات دینی – در هماهنگی کامل با مسئولان بالادستی انجام می‌شود و همگی بازتاب‌دهنده یک سیاست کلی به شمار می‌روند. در هر صورت ایران، صرفاً اظهارات و خطابه‌ها را ملاک و مبنای عمل خود قرار نداد و پس از صبر بسیار زیاد، واکنش‌های کاملاً شفافی را در دستور کار قرار داده است.

این در حالی است که از پاییز سال گذشته، ورود صد‌ها نفر از عناصر گروهک‌های تروریستی از مناطق اشغالی شمال غرب سوریه به خطوط درگیری‌ها به منطقه قره‌باغ، مشکلاتی را در مرز‌های شمال غرب کشورمان ایجاد کرد. در آن مقطع، شلیک متوالی گلوله‌های جنگی به سمت مناطق مرزی شمال غرب کشورمان نشانه‌هایی آشکار از مداخلات خارجی در منطقه قفقاز بود که حساسیت جمهوری اسلامی را برانگیخت.

همزمان با جنگ قره‌باغ، ائتلاف عبری، غربی، اهداف پنهان ضدایرانی را هم در دستور کار قرار دادند که با واکنش قاطع کشورمان مواجه شد و طرف‌های متخاصم را شیرفهم کرد که منطقه تحت رصد و اشراف دقیق نیرو‌های ایرانی قرار دارد. دستگاه دیپلماسی کشورمان چندین مرتبه نسبت به تحولات در منطقه قفقاز موضع‌گیری کرد و هشدار داد، اما زمانی که تحرکات تروریست‌های اجاره‌ای در منطقه قره‌باغ افزایش یافت و برخی کشور‌های منطقه نیز نسبت به دفع شر آن‌ها اهمال کردند، واکنش‌های کشورمان نیز تغییر کرد.

این حضور شرورانه همچنان به‌صورت مخفیانه و تحت پوشش‌های مختلف ازجمله برگزاری رزمایش ادامه دارد و برای ارسال سیگنالی قوی‌تر، نیرو‌های مسلح کشورمان دست به تحرکات نظامی در مناطق شمالی زدند. استقرار یگان‌های سپاه پاسداران طی هفته‌های گذشته در مناطق شمال غربی و رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش با نام «فاتحان خیبر» دقیقاً ناظر به شرارت‌های صهیونیستی – داعشی است که در سودای ایجاد مشکلات امنیتی برای ایران هستند.

نام رزمایش نیز کاملاً گویای پیامی است که مخاطبان خاص آن باید دریافت کنند. جنگ خیبر، نبرد پیامبر اعظم (ع) با یهودیان بود که با ظفرمندی، قلعه‌های آن‌ها توسط سپاه اسلام فتح شدند. صهیونیست‌ها گمان می‌کنند که از کشور‌های همسایه می‌توانند به‌عنوان قلعه‌های عصر حاضر بهره بگیرند و پادو‌های تکفیری را برای تحرکات ایذایی با خود همراه کنند.

علاوه بر این، اتاق عملیات مشترک ضدایرانی شامل برخی کشور‌های منطقه در معیت آمریکا و رژیم صهیونیستی، طرحی را برای گسترش ناتو از طریق ایجاد پایگاه‌های نظامی ترکیه در آذربایجان در آسیای میانه تهیه کرده‌اند تا افزون بر فراهم کردن ارتباط زمینی بین آذربایجان و ترکیه، صهیونیست‌ها هم مجال بیشتری برای تحرک در مرز‌های شمالی داشته باشند. ضمن اینکه تلاش برای ایجاد یک ساختار نظامی برای ناتو با هدف افزایش فشار و تهدید علیه ایران، ازجمله دیگر اهداف تل‌آویو برای نقش‌آفرینی در قفقاز است.

شواهد و قرائن نیز حاکی از آن است که پس از پایان جنگ قره‌باغ، تردد‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی، افزایش مضاعفی داشته و حتی چند پایگاه اطلاعاتی در نزدیکی مرز ایران در اختیار این رژیم قرارگرفته است. به‌عبارت‌دیگر، ائتلاف دولت آذربایجان با ترکیه و رژیم صهیونیستی، تحرکات مهمی را در شمال ارس نشان می‌دهد و فرایند تحولات میدانی به‌خوبی روشن کرده که تمرکز این ائتلاف در میان مدت و بلند مدت، بر مناطق مرزی شمال غرب کشورمان قرار دارد؛ غافل از اینکه تمهیدات لازم برای مقابله با سناریوی ائتلاف غربی، عبری، عربی، تدارک دیده شده و برای هر سناریویی آمادگی کامل وجود دارد.

این در حالی است که ایران پیش از این و از طریق مواضع رسمی، صراحتاً اعلام کرده بود اجازه تغییر توازن قدرت در منطقه را نمی‌دهد و هرگونه تهدید و ناامنی را با واکنش متقابل، پاسخ خواهد داد. پیام شفاف فرماندهان ارتش و سپاه به‌منظور صیانت از تمامیت ارضی کشور در مقام عمل، به‌سرعت عملیاتی شد و یگان‌های نظامی ارتش برای برگزاری رزمایش با تجهیزات سنگین در بین محور پلدشت – جلفا مستقر و همزمان یگان‌های پدافند هوایی هم تقویت شدند.

اگرچه عناصر گروهک‌های تروریستی و صهیونیست‌ها در جنوب منطقه قره‌باغ و اطراف مرز‌های ایران در رفت و آمد هستند، اما باید بدانند که عبور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی، برای آن‌ها بسیار گران تمام می‌شود، چراکه دست نیرو‌های مسلح کشورمان بر روی ماشه است و امکان غافلگیری آنان در هر لحظه وجود دارد.

ایران اسلامی نشان داده که در حراست از سرحدات کشور، اهتمام و حساسیت بسیاری دارد و از هیچ‌گونه گزند و تهدیدی به‌سادگی نمی‌گذرد. به گفته سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ «تغییر ژئوپلیتیکی در منطقه خط قرمز ماست و جلوگیری از تغییر در مرز‌های کشور‌های همسایه از راهبرد‌های جدی جمهوری اسلامی ایران است، و هرگونه تغییر ژئوپلیتیک منطقه را مخل امنیت داخلی خود می‌دانیم و همواره آن را خط قرمز اعلام کرده‌ایم. بر این اساس بدیهی است که نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم و دولت‌های همسایه بهتر از هر کس دیگری دلیل برگزاری رزمایش‌های ایران را می‌دانند.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *