سازمان تامین اجتماعی صندوق حمایتی نیست

5:08 - 08 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۶۲۱
علی دهقان کیا گفت: من تاکید می‌کنم هرگونه کمکی که قرار باشد به بازنشستگان صورت بگیرد جزو وظایف دولت خواهد بود. سازمان تامین اجتماعی در این زمینه وظیفه‌ای بر عهده ندارد. این سازمان درواقع یک صندوقی محسوب می‌شود که به نسبت آن منابعی که پرداخت کرده باید تسهیلات مالی دریافت کند.
علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درخصوص مزایا و معایب اجرایی شدن طرح بازنشستگی زنان دارای سابقه بیست ساله پرداخت بیمه به میزان گفت: این مساله به عوامل گوناگونی بستگی خواهد داشت. چون بسیاری از بانوان تمایل دارند که تا سی سال و حتی سی و پنج سال هم شاغل باشند. اما عده‌ای دیگر از بانوان که صاحب فرزند هستند یا مشغولیت‌های دیگری دارند ترجیح می‌دهند زودتر بازنشسته شوند که مثلا وقتشان را صرف تربیت فرزندانشان بکنند؛ بنابراین نوع درخواست‌هایی که برای بازنشستگی بانوان در آینده خواهیم داشت بستگی به شرایط خانواده‌ها خواهد داشت. به هرحال بسیاری از بانوان شاغل خواستار این هستند تا بتوانند منبع درآمدی برای خودشان داشته باشند و در عین حال این فرصت را هم داشته باشند تا به وظایف مربوط به خانه داری و تربیت فرزندانشان هم برسند.
 
وی ادامه داد: بنا بر تصوری که من دارم اگر هر کسی به نسبت آورده اش یا به نسبت آن مبلغ بیمه‌ای که پرداخت می‌کند از خدمات و مزایای بازنشستگی برخوردار بشود در این صورت دیگر تفاوتی ندارد که در چه سنی و با چه مدت سابقه‌ای بازنشسته شود. اما خدماتی که به فرد بازنشسته ارائه می‌شود باید بر مبنای طول سابقه کاری اش به او ارائه شود. با این حال در حوزه خدمات درمانی آن دسته از افراد شاغلی که پانزده سال سابقه کار دارند هم از خدمات درمانی سی روزه بهره مند می‌شوند. یعنی درواقع باید بگویم که سیاستگذاری‌هایی که در این حوزه صورت گرفته نادرست است. اگر هم دولت به دنبال ارائه کمک در این زمینه باشد باید منابع مالی مربوط به این قضیه را پیش بینی بکند و بعد درصورت صلاحدید ده سال زودتر بانوان شاغل را بازنشسته کند. از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد. اما شرط اجرای چنین طرحی همین است که منابع اعتباری مورد نیاز برای اجرای این طرح فراهم شود و این منابع به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود تا این سازمان باز هم دچار مشکلات جدیدی نشود.
 
بیشتر بخوانید:

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران در پاسخ به اینکه کم تعداد بودن زنان شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی چقدر می‌تواند در تامین شدن اعتبارات مورد نیاز برای بازنشستگی زودتر از موعد آن‌ها موثر باشد گفت: من بر این نکته تاکید دارم که این باب اگر باز شود این امکان را به وجود می‌آورد تا بعد باز این قضایا ادامه پیدا کند. صحبتی که من دارم این است که باید اجازه داده شود تا خود مردم دست به انتخاب بزنند. اما اگر آن نسبت‌ها مشخص شود شرایط مساعدتری شکل می‌گیرد.
 
دهقان کیا خاطرنشان کرد: من تاکید می‌کنم هرگونه کمکی که قرار باشد به بازنشستگان صورت بگیرد جزو وظایف دولت خواهد بود. سازمان تامین اجتماعی در این زمینه وظیفه‌ای بر عهده ندارد. سازمان تامین اجتماعی صندوق حمایتی نیست. این سازمان درواقع یک صندوقی محسوب می‌شود که به نسبت آن منابعی که پرداخت کرده باید تسهیلات مالی دریافت کند. این توقعی است که همه دارند. درحال حاضر ما با افرادی مواجه هستیم که سقف حقوق را پرداخت کرده اند که به مرور زمان کاهش پیدا کرده است و امروز مثلا به سه برابر حداقل دستمزد رسیده است. آن فردی که به چنین رقمی رسیده از این وضع ناراضی است و می‌گوید من که باید سقف را پرداخت می‌کردم امروز به چنین رقمی رسیده ام؛ بنابراین هر سیاستی که اجرایی می‌شود آثارش را بعد‌ها نشان خواهد داد. پس برای اینکه ما به منابع مالی پایدار برسیم باید از قبل این منابع را مشخص کرده باشیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *