رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تقویم تاریخ؛ از آغاز انتفاضه الاقصی تا درگذشت جمال عبدالناصر

8:31 - 06 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۵۵۹
امروز، سه شنبه ششم مهر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با بیست و یکم صفر سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و هشتم سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (ششم مهر) به شرح زیر است:

آغاز انتفاضه الاقصی

۲۱ سال پیش، در روز بیست و هشتم سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی انتفاضه مردم فلسطین بار دیگر شعله ور شد. به دنبال ورود آریل شارون رهبرحزب تندروی لیکود و عامل قتل عام فلسطینی‌ها در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا، به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مسجد مقدس، فلسطینی‌های خشمگین در اعتراض به این اقدام دست به تظاهرات زدند و قیام خود را آغاز کردند. به همین دلیل این قیام، انتفاضه مسجد الاقصی نام گرفته است. قیام سراسری فلسطینی‌ها در شرایطی شروع شد که مذاکرات مربوط به روند سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین با شکست مواجه شده بود و فلسطینی‌ها دریافته بودند که از طریق گفتگو و سازش با صهیونیست‌ها نمی‌توانند حقوق حقه خود را بازپس گیرند. رژیم صهیونیستی برای سرکوب انتفاضه مسجد الاقصی از خشن‌ترین شیوه‌های ترور و سرکوب، از جمله حمله به فسطینی‌های بی گناه با تانک، هلی کوپتر و هواپیما و همچنین کشتار وحشیانه آنها، استفاده کرده است. با این حال، مردم مسلمان فلسطین همچنان مقاوم و استوار، درپی کسب حقوق و آزادی سرزمین خود هستند و انتفاضه مقدس خویش را ادامه می‌دهند.

تقویم تاریخ؛ از آغاز انتفاضه الاقصی تا درگذشت جمال عبدالناصر

درگذشت جمال عبدالناصر، رئیس جمهور آغازگر جنگ علیه رژیم جعلی اسرائیل

۵۱ سال پیش، در روز بیست و هشتم سپتامبر سال ۱۹۷۰ میلادی جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر درگذشت. وی در سال ۱۹۱۶ متولد شد. عبدالناصر در جنگ اول اعراب با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ شرکت داشت و در سال ۱۹۵۲ به همراه ژنرال نجیب، علیه ملک فاروق کودتا کرد و نظام سلطنتی مصر را برانداخت. عبدالناصر دو سال بعد با برکناری ژنرال نجیب به ریاست جمهوری رسید و اقدامات خود را برای اصلاحات در مصر و مبارزه با استعمار و رژیم اشغالگر قدس آغاز کرد. عبدالناصر در سال ۱۹۵۶ کانال سوئز را ملی اعلام کرد. درپی این اقدام، نیرو‌های فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی به مصر حمله کردند. مقاومت مصر به رهبری عبدالناصر درمقابل این حمله مشترک، باعث افزایش وجهه عبدالناصر و رهبری وی در جهان عرب شد. عبدالناصر در سال ۱۹۵۸ از اتحاد مصر با سوریه و سپس یمن، کشور جمهوری عربی متحده را تشکیل داد که فقط سه سال دوام آورد. شکست مصر در جنگ با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷، ناکامی بزرگی برای عبدالناصر بود.

تقویم تاریخ؛ از آغاز انتفاضه الاقصی تا درگذشت جمال عبدالناصر

درگذشت لویی پاستور، بنیانگذار علم میکروب شناسی

۱۲۶ سال پیش در چنین روزی ۲۸ سپتامبر سال ۱۸۹۵ میلادی "لویی پاستور" (Louis Pasteur) پزشک فرانسوی و بنیان گذار میکروب شناسی درگذشت. لویى پاستور، در ۲۷ دسامبر سال ۱۸۲۲ م در خانواده ‏ای تنگ‏دست در یکی از شهر‌های فرانسه به دنیا آمد. پاستور در سال ۱۸۴۷ م موفق به اخذ دکترا در رشته علوم طبیعی گردید و در ۱۸۷۳ م عضو آکادمی پزشکی فرانسه شد. لویى پاستور پس از تحمل رنج هفده سال تحقیق و مطالعه در آزمایشگاه توانست موفقیت بزرگی در پیشرفت شیمی، پزشکی و صنعت که سود آن نصیب همه جامعه بشری گردید، به دست آوَرَد. پاستور با کشف مهم خود، مبنی بر شناسایى باکتری‏‌های زیان ‏آور به عنوان عامل بیماری ‏ها، جان مردم بی‏شماری را از مرگ نجات داد. او ثابت کرد که عمل تخمیر و کپک زدن غذا‌ها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایى نیست بلکه بر اثر وجود موجودات زنده ذره بینی می ‏باشد. این کشفیات او دانشِ مدرنِ میکروب‏ شناسی را پایه ریزی کرد و در عین حال، پاستور را به این نتیجه رساند که می‏ توان میکروب‏‌ها را با حرارت معتدل نابود کرد. پاستور هم‏چنین داروی ضد بیماری سیاه زخم در حیوانات را کشف کرد و پس از آن سِرُم ضد هاری را به دست آورد. این پزشک شهیر در سال ۱۸۸۸ م انیستیتو پاستور رابه منظور تولید سرم مزبور تأسیس کرد که درحال حاضر این مؤسسه با صد‌ها شعبه در جهان، برخی امور مربوط به بهداشت مواد غذایی و ساخت واکسن‏‌ها و سرم‏‌ها را برعهده دارد. لویی پاستور سرانجام در ۲۸ سپتامبر سال ۱۸۹۵ م در ۷۳ سالگی درگذشت و با احترام فراوان در انیستیتوی پاریس به خاک سپرده شد.

تقویم تاریخ؛ از آغاز انتفاضه الاقصی تا درگذشت جمال عبدالناصر

درگذشت رئیس جمهور و دیکتاتور پیشین فیلیپین

۳۲ سال پیش در چنین روزی ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۸۹ میلادی؛ "فردیناند مارکوس" رئیس جمهور و دیکتاتور پیشین فیلیپین درگذشت. فردیناند امانوئل ادارلین مارکوس دهمین رئیس‌جمهور فیلیپین بود. وی از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۶ مستبدانه بر فیلیپن حکومت کرد. در عصر حکومت وی آزادیخواهان بسیاری کشته شدند. وی پس از سرنگونی رژیم‌اش به ایالات متحده آمریکا گریخت و عاقبت در جزیره هونولولو در ایالت هاوایی درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از آغاز انتفاضه الاقصی تا درگذشت جمال عبدالناصر

درگذشت بهزاد دهباشی مترجم و مولف ایرانی

۳۰ سال پیش در چنین روزی ششم مهر سال ۱۳۷۰ هجری شمسی؛ بهزاد باشی، مترجم و مؤلف معاصر ایرانی درگذشت. بهزاد باشی مترجم و نویسنده‌ای مبارز بود و بیش‏تر سال‏‌های عمر خود را در زندان، تبعید و فعالیت مطبوعاتی گذراند. وی در جوانی وارد جریانات سیاسی شد و به زندان افتاد. باشی، با زبان انگلیسی و موسیقی اشنایی کامل داشت. بهزاد باشی در زندان بر دانش زبانی خود افزود و انگلیسی را به ‏طور کامل آموخت. وی نزدیک به سی سال با مطبوعات ایران، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌ها همکاری فعال داشت. وی یکی از معدود مترجمانی بود که طی سال‌های فعالیتش، شناخت و دانش خوانندگان و علاقه‏مندان ایرانی را نسبت به هنر کلاسیک افزایش دادند. از بهزاد باشی آثار متعددی باقی مانده است که از آن میان "تاریخ جامع موسیقی" را می‌توان نام برد. ترجمه کتاب‏های "جامعه فئودالی"، "آمریکای بزرگ و حقوق بشر"، "خنیاگری و موسیقی ایرانی" و "تاریخ موسیقی خاورزمین" از دیگر آثار بهزاد باشی به‏ شمار می‏ روند. وی، ده سال آخر عمر را بر سر ترجمه کتاب پنج جلدی "تاریخ جامع موسیقی" - که حجم آن بیش از چهار هزار صفحه است - به ‏همراه کتاب ‏های "تاریخ موسیقی خاورزمین" و "زندگی شومان" گذاشت.

تقویم تاریخ؛ از آغاز انتفاضه الاقصی تا درگذشت جمال عبدالناصر



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *