رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نرم افزار‌های موجود پاسخگوی نیاز‌های پلیس راهور هستند

2:53 - 07 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۳۲۲
سعید کاظمی گفت: نرم افزار پلیس من در حال حاضر سامانه ثبت سرقتی بودن خودرو را در اختیار مردم گذاشته است. یعنی به محض اینکه خودرویی مورد سرقت قرار می‌گیرد به سرعت در سامانه پلیس من به ثبت می‌رسد و نیازی برای مراجعه به کلانتری هم نیست.
سعید کاظمی کارشناس عالی تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص امکانات نرم افزاری پلیس برای رصد تخلفات رانندگی به میزان گفت: پلیس دستگاه‌ها و نرم افزار‌های هوشمندی را در اختیار دارد که به صورت نامحسوس از آن‌ها استفاده می‌کند. پلیس از دستگاه ثبت تخلف هوشمند سپهر برای ارسال پیام کوتاه به رانندگان متخلف می‌تواند استفاده کند. با این وسیله در لحظه می‌توان به رانندگان متخلف پیامک ارسال کرد. اما پلیس دستگاه‌ها و نرم افزار‌های دیگری را هم در اختیار دارد که همه آن‌ها مانند دستگاه مربوط به نرم افزار سپهر از قابلیت‌های هوشمند برخوردار نیستند. پلیس با استفاده از نرم افزار‌هایی که از قابلیت‌های کمتری برخوردار هستند مثلا برای بررسی اطلاعات مربوط به گواهینامه رانندگان استفاده می‌کند.

وی درباره امکان دسترسی عمومی شهروندان به دستگاه ثبت تخلف هوشمند سپهر برای دریافت استعلام اطلاعات مربوط به تخلفات خودروها گفت: امکان چنین مساله‌ای فعلا به وجود نیامده است. اما درحال حاضر نرم افزاری با نام اپلیکیشن پلیس من هم عرضه شده که تبلیغات گسترده‌ای هم پیرامون این نرم افزار صورت گرفته است. همه حوزه‌ها از جمله دریافت نمرات منفی یا میزان تخلفاتی که راننده مرتکب شده در سامانه پلیس من بارگذاری شده و اطلاعات موجود در این سامانه همواره بروزرسانی می‌شود. حتی نحوه پرداخت جریمه‌های رانندگی هم در نرم افزار پلیس من توضیح داده شده و امکان پرداخت اقساطی جریمه‌ها هم به وجود آمده است.
 
این کارشناس عالی تصادفات پلیس راهور با بیان اینکه نرم افزار پلیس من به صورت برخط خدماتش را به شهروندان ارائه می‌کند بیان داشت: ضمن اینکه ما یک پایگاه اینترنتی با عنوان تارنمای راهور صد و بیست هم در اختیار داریم که از آن طریق هم اینگونه خدمات ارائه می‌شود. اما نرم افزار پلیس من در بحث هم افزایی میان حوزه‌های مختلف پلیس هم از کارایی‌های مطلوبی برخوردار است. در حال حاضر این نرم افزار سامانه ثبت سرقتی بودن خودرو را هم در اختیار مردم گذاشته است. یعنی به محض اینکه خودرویی مورد سرقت قرار می‌گیرد به سرعت در سامانه پلیس من به ثبت می‌رسد و نیازی برای مراجعه به کلانتری هم نیست. چون بعد از ثبت اطلاعات مربوط به سرقت روال مربوط به پیگیری این سرقت دنبال خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید:

کاظمی درمورد امکان ارتقای قابلیت‌های نرم افزاری پلیس راهور اظهار داشت: زمانی که تجهیزات و امکانات جدیدی فراهم می‌شود و مثلا یک نرم افزار تازه تولید می‌شود و در دسترس افراد قرار می‌گیرد طبیعی است که به تدریج موضوعات و کاربرد‌ها و قابلیت‌های جدیدتر و بیشتری هم به آن اضافه شود. اما درحال حاضر من احساس می‌کنم نیروی پلیس با توجه به وضع موجود می‌تواند با همین دستگاه ها، قابلیت‌ها و نرم افزار‌هایی که در اختیار دارد استفاده لازم را ببرد.
 
وی ادامه داد: البته ممکن است این نرم افزار‌ها دارای نواقصی هم باشند که این موارد در حین پیش بردن کار‌ها دیده بشود. از جمله اینکه استفاده از این نرم افزار‌ها صرفا در بستر اینترنت امکان پذیر است و در شرایط نبود خدمات اینترنتی امکان به کارگیری این نرم افزار‌ها وجود ندارد. برای همین مساله کند بودن یا قطع شدن اینترنت می‌تواند محدودیت‌ها و مشکلات آزاردهنده‌ای را برای پلیس به وجود بیاورد. اما در مجموع تصور می‌کنم امکانات نرم افزاری موجود کفاف نیاز‌های پلیس راهور را می‌دهد. چون وجود این نرم افزار‌ها برای آن دسته از نیرو‌های پلیس که مسوول رسیدگی و برخورد با تخلفات رانندگی هستند جوابگو هست و من بعید می‌دانم که به این زودی نیازی به اضافه شدن قابلیت خاصی به نرم افزار‌های موجود داشته باشیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *