اهتمام عدلیه برای رونق تولید در دوره تحول و تعالی

9:40 - 04 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۰۷۷
بررسی موضوع جلسات و صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای همواره نشان دهنده حمایت دستگاه قضا از تولید و مانع زدایی حقوقی و قضایی از کارگاه‌های تولیدی است.

_ روزنامه حمایت نوشت: دستگاه قضا همواره بر رفع مشکلات حقوقی و قضایی و مانع‌زدایی از تولید در کارگاه‌های تولیدی و کارخانجات تاکید داشته است. بر همین اساس رییس قوه‌قضاییه در جلسات متعددی بر ضرورت حمایت از تولید تاکید کرده و دستورات متعددی در این زمینه صادر کرده است به طوری که از زمان تصدی حجت‌الاسلام‎والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تا کنون اقدامات موثری در حمایت از کارگاه‎های تولیدی و مانع‌زدایی حقوقی و قضایی این کارگا‌ه‌ها انجام شده است.

ضرورت تدوین برنامه مشخص برای شناسایی ظرفیت‌های حمایت از تولید

در همین راستا رییس دستگاه قضا در سومین نشست شورای عالی قضایی در ۴ مردادماه سال جاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حمایت از تولید در دو سال اخیر، گفت: گام‌های خوبی برای حمایت دستگاه قضایی از بخش تولید برداشته شده، اما لازم است برنامه مدون و مشخصی داشته باشیم تا بدانیم چه ظرفیت‌هایی در قوه‌قضاییه برای حمایت از تولید وجود دارد و کدام حوزه‌های تولیدی دارای اولویت هستند و کدام اصناف و بخش‌های تولیدی نیاز به حمایت بیشتر دارند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای بر همین اساس به معاون اول قوه‌قضاییه به عنوان رییس ستاد اقتصاد مقاومتی دستگاه قضا و دادستان کل کشور به عنوان دبیر این ستاد ماموریت داد که برنامه روشن و جامعی برای تداوم حمایت‌های قضایی از نظام تولید را تدوین کنند.

اهتمام قوه‌قضاییه در رفع موانع تولید

همچنین رییس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قضایی در ۱ شهریورماه خاطر نشان کرد، قوه‌قضاییه با همه توان دولت جدید را در رفع موانع تولید، از بین بردن بستر‌های فساد و مبارزه جدی و سریع با اخلالگران در نظام اقتصادی و کسانی که علیه مردم عملیات روانی انجام می‌دهند، یاری خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در دیدار با رؤسای کل دادگستری و قضات سراسر کشور در ۴ شهریور ماه نیز همراهی و همیاری برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت جدید به ویژه رفع موانع تولید و حمایت از تولید ملی را از وظایف قوه‌قضاییه عنوان کرد. رییس دستگاه قضا تأکید کرد: هر چه قدر تولید در کشور توسعه یابد، اشتغال افزایش پیدا می‌کند، بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات مردم برطرف می‌شود و مردم می‌توانند امور زندگی را بهتر اداره کنند.

حمایت از فعالان اقتصادی و مبارزه با رانت‌خواری

رییس قوه‌قضاییه همچنین در بیستمین همایش سراسری دادستان‌های عمومی، انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت در ۲۵ شهریورماه، گفت: وظایف مهم دادستان‌ها حمایت از تولید، فعالان اقتصادی، گره‌گشایی از کار مردم، مبارزه با فساد و مفسد، مبارزه با رانت‌خواری و تبعیض، انحصارگرایی و بستر‌های فسادزاست. رییس دستگاه قضا گفت که قوه‌قضاییه علاوه بر برخورد جدی با مفسدین دولت را در رفع موانع تولید، شناسایی و معرفی آسیب‌ها در جهت اصلاح قوانین و حذف بستر‌های فسادزا یاری می‌دهد.

رییس قوه‌قضاییه توصیه‌ای هم برای حمایت از تولید داشت و گفت: باید از هر اقدامی از جمله توقیف مواد اولیه و ابزار تولید که موجب تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌شود، پرهیز و تلاش کرد از راه‌های قانونی دیگر استفاده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: در توقیف اموال و پلمب اماکن نیز اگر اموال توقیفی منقول است، باید در محل و شرایط مناسبی نگهداری شود که خسارتی به آن وارد نشود. رییس دستگاه قضا با بیان این‌که این اموال باید پس از توقیف بلافاصله تعیین تکلیف شود، متذکر شد: در حال حاضر برخی اموال توقیفی در مواردی به شکل نادرستی در انبار‌های سازمان اموال تملیکی نگهداری می‌شوند که به نفع کشور، تولید، اقتصاد و مردم نیست.

بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های سازمان بازرسی مرتبط به حمایت از تولید است

رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در راستای تاکیدات رییس قوه‌قضاییه بر حمایت از تولید در آیین تکریم و معارفه بازرس کل سیستان و بلوچستان در ۳۱ شهریور بر حمایت از تولید تاکید کرد و گفت: رویکرد سازمان بازرسی تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید و رفع موانع تولید و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است که اگر این شعار امکان عملی بودن نداشت از سوی ایشان مطرح نمی‌شد. رویکرد جدی و بخش قابل‌توجهی از برنامه‌ها و بازرسی‌های ما مرتبط به حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان بیان کرد: یکی از رویکرد‌های مهم قوه‌قضاییه، مجریه و سازمان بازرسی شناسایی گلوگاه‌ها و بستر‌های فسادزاست. وی گفت: خوشبختانه قوه مقننه و مجلس هم به این موضوع اصرار دارند و قوانینی که در حال تصویب است مانند تسهیل در صدور مجوز‌های کسب‌وکار در راستای این موضوع است، البته یکی از معبر‌هایی که فساد اتفاق می‌افتد طولانی بودن، وجود گردنه‌های متعدد و ایست‌های فراوان برای گرفتن یک مجوز و فعالیت اقتصادی است.

بازدید معاون سازمان بازرسی از دو شرکت تامین قطعات خودرو

بر همین اساس معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور و جمعی از بازرسان این سازمان در ۲ مهرماه از دو واحد تولیدی قطعه سازی خودرو با عنوان شرکت استام صنعت اصلی‌ترین تامین کننده محصولات استارت و دینام کلیه خودرو‌های سواری در صنعت خودروسازی کشور و شرکت تولیدی کروز یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات در صنعت خودرو است، بازدید کردند.

غلامعباس ترکی در جریان این بازدید از بخش‌های مختلف، معاون تولیدی سازمان بازرسی با تاکید بر ضرورت حمایت تولید و ارج نهادن به زحمات و تلاش‌های مدیران و مهندسان و کارگران این گروه صنعتی بر ضرورت خود اتکایی و تعمیق ساخت داخل برای کاهش ارزبری‌ها تاکید کرد و عزم و اراده جدی بر جهش تولید به منظور برقراری تعادل در عرضه و تقاضای خودرو را مورد مطالبه قرار داد تا امکان کنترل قیمت‌ها در بازار هم وجود داشته باشد.

ترکی با اشاره به اینکه نظامات قیمتگذاری خودرو مستلزم بازبینی در قوانین و تجدید نظر و اصلاح به منظور عدم زیان تولیدکننده است، این مهم را لازم برشمرد و بر حمایت سازمان بازرسی کل کشور در حمایت از تولید و اقدام عملی در این زمینه تاکید کرد و درخواست کرد تا موانع مهم برای برطرف کردن نقایص و مطالبه از حاکمیت و مرجع سیاستگذاری و خودروسازان به سازمان بازرسی کل کشور منعکس شود.

معاون تولیدی سازمان بازرسی با اشاره به اینکه بازدید میدانی از خودروسازان نیز در دستور کار قرار دارد، ضرورت کاهش خودرو‌های ناقص در جریان این بازدید‌ها و پایش‌ها را مورد مطالبه قرار داد و اعلام کرد خودروسازان باید بر اساس برنامه زمانبندی نسبت به کاهش خودرو‌های ناقصشان اقدام کنند.

با تمام توان از فعالیت‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی حمایت کنیم

همچنین دادستان تهران در جریان بازدید از واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتی «شمس‌آباد» در ۳۰ شهریور ماه، گفت: تلاش ما بر این است که قوه‌قضاییه با تمام توان و ظرفیتی که دارد از فعالیت‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی حمایت و کمک کند.

علی القاصی‌مهر با بیان اینکه هدف از این بازدید‌ها این است تا از نزدیک وضعیت این واحد‌های تولیدی را مشاهده کنیم و مشکلاتی که آن‌ها با آن درگیر هستند را بررسی کنیم، گفت: بخشی از این مشکلات مربوط به مسائل حقوقی و قضایی است که به مجموعه دستگاه قضایی مربوط می‌شود. تلاشمان در مجموعه قوه‌قضاییه بر این است تا با تمام توان و ظرفیت‌هایی که داریم از فعالیت‌های مجموعه‌های صنعتی و تولیدی حمایت کنیم.

دادستان تهران درباره پرونده‌هایی که مربوط به قوه‌قضاییه است و به خصوص پرونده‌هایی که بعضاً ممکن است رسیدگی آن‌ها دچار اطاله شود، گفت: پس از بازدید و استماع نقطه نظرات مدیران کارگاه‌ها، با بررسی پرونده‌ها در خصوص آن بخشی که بتوانیم دستوراتی صادر کنیم و در راستای رفع مشکل آن‌ها اقدامی انجام دهیم، قطعاً این اقدامات انجام خواهد شد و آن چه که نیاز به کار کارشناسی و بررسی حقوقی و قضایی دارد در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران مطرح می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بررسی این پرونده‌ها حتماً دستگاه‌های مسئول و مرتبط را به ستاد اقتصاد مقاومتی دعوت خواهیم کرد، تاکید کرد: تلاش ما بر این است که قوه‌قضاییه با تمام توان و ظرفیتی که دارد از فعالیت‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی حمایت و کمک کند. دادستان تهران در بخشی دیگری از اظهاراتش افزود: این واحد‌های تولیدی سرمایه ملی و اجتماعی هستند و بایستی هم صیانت و هم تقویت شوند و هم تمامی مسئولانی که متولی و مسئول هستند، پاسخگو باشند.

برخورد دستگاه قضا با روند‌هایی که سبب عقب افتادگی تولید داخلی می‌شود

معاون دادستان کشور نیز در حاشیه بازدید از برخی واحد‌های تولیدی گنبدکاووس در شرق استان گلستان در ۱ مهرماه عنوان کرد: بر اساس دستور رییس قوه‌قضاییه، دستگاه قضایی با روند‌هایی که سبب  عقب افتادگی تولید داخلی می‌شود، به شدت برخورد خواهد کرد.

سعید عمرانی با بیان اینکه قوه‌قضاییه در حمایت از تولید کنندگان داخلی مصمم است، بیان کرد که اصلاح قوانین و بروکراسی‌های اداری، کم کردن روند برخورد‌های نهاد‌های نظارتی و کمک همه جانبه به تولید کنندگان باید برنامه اصلی همه مدیران، مسئولان ادارات و سازمان‌ها باشد تا کشور در مسیر خودکفایی قرار گیرد. وی گفت: حمایت از تولید کنندگان اولویت اصلی مجموعه دستگاه قضایی، زیرا تولید در نخستین قدم منجر به ایجاد اشتغال می‌شود و این استان باتوجه به ظرفیت‌های بسیاری که در کشاورزی دارد، می‌تواند در این بخش و صنایع مرتبط با آن گام‌های بلندی بردارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *