درس بزرگ اربعین

8:52 - 04 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۰۴۵
جعفر قنادباشی در یادداشتی نوشت: اربعین نشان داد که شکست و ناکامی در فرهنگ حسینی وجود ندارد و پیروزی حقیقی در انتظار پیروان سید و سالار شهیدان است.

_ جعفر قنادباشی در روزنامه حمایت نوشت: راهپیمایی بزرگ شیعیان در آستانه اربعین حسینی از کشور‌های مختلف به‌طرف کربلای معلی، از خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که هر کدام از آن‌ها، دارای ابعاد و زوایای گسترده‌ای است. این همایش بزرگ، در حالی همه‌ساله شکوهمندتر و فراگیرتر از سال گذشته برگزار می‌شود و به یک پدیده استثنایی تبدیل‌شده که تهدیدات مکرر تروریستی علیه زوار اباعبدالله (ع) به همان نسبت، افزایش‌یافته است.

عده‌ای جان خود را در این راه از دست دادند و بعضی دیگر با علم به اینکه این تهدیدات همچنان در جریان است، به استقبال خطر در این مسیر نورانی رفتند. از طرفی، شیوع کرونا طی دو سال گذشته، هرچند محدودیت‌هایی ایجاد کرده، اما ذره‌ای از اشتیاق پرحرارت زائران و عاشقان، برای پیاده‌روی اربعین نکاسته است.

با این وجود، عزم شیعیان و حتی پیروان سایر ادیان و مذاهب، در بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان، خللی ایجاد نکرده و دشمنان از این ناحیه، احساس خطر می‌کنند. این حضور باشکوه از یک‌سو، نشانگر اعتقاد و ارادت وصف‌ناشدنی مردم به مکتب اهل‌بیت (ع) است و از طرفی، حاکی از عمیق بودن روحیه جانبازی و شهادت‌طلبی در برابر دشمنان فرهنگ عاشوراست. آن‌ها نشان داده‌اند که با شعائر دینی و مذهبی تا جایی که اریکه قدرت و ثروت آن‌ها را متزلزل نکند، کاری ندارند و حتی مثل برخی از فرقه‌های انحرافی، کمک‌های ویژه‌ای به آن‌ها می‌کنند!

یک بخش از حرکت عناصر تکفیری و تهدیدی که هرساله متوجه موکب عزاداران و پیاده‌روی زائران می‌کنند، به این نگرانی زاید الوصف و فزاینده بازمی‌گردد. دیگر امروز تردیدی باقی نمانده که داعش و امثالهم، پادو‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب هستند و آئین‌های حسینی با قرائت ناب انقلابی، اولین هدف کارگزاران نظام سلطه برای حملات تروریستی هستند.

در راهپیمایی اربعین امسال، تصاویر فرماندهان مقاومت، (ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی) به‌صورت خودجوش و در حجم وسیع، در دست زوار دیده می‌شد که اتفاقی ترسناک و بسیار نگران‌کننده برای تروریست‌های فرودگاه بغداد به شمار می‌رود. ترور این شخصیت‌های بسیار خوش‌نام و محبوب، موجی سنگین در میان قاطبه ضد استکباری منطقه شکل داد و موازنه را به ضرر عمو سام و قارون‌های منطقه تغییر داد. میلیارد‌ها دلار صرف شد تا به‌اصطلاح، ردی از نام این فرماندهان بزرگ باقی نماند، اما حالا با عجز تمام می‌بینند که زائران اربعین با هزینه شخصی و با جان و دل، نام و یاد آن‌ها را گرامی می‌دارند.

بنابراین، اغراق نیست که بگوییم این مراسم پرشکوه، به یکی از علل اصلی نگرانی غرب و منظومه استکبار بدل شده و به دنبال راهکاری برای کمرنگ کردن آن و یا ایجاد انفکاک تصنعی بین فرهنگ عاشورایی و انقلابی هستند. به گفته مؤسس مرکز اسلامی و مسجد مناسیس در ایالت ویرجینیا؛ «تعداد قابل‌توجهی از مأموران سازمان سیا به مراسم اربعین می‌روند تا شناخت کافی از این مراسم و دلیل گرایش مردم به آن داشته باشند. برداشت آمریکایی‌ها از مراسم اربعین تنها یک مراسم عزاداری ساده نیست، بلکه آن‌ها این مراسم را بزرگ‌ترین تجمع ضد امپریالیستی می‌بینند. همین مسئله باعث می‌شود آن‌ها هم ساکت ننشینند و برای بر هم زدن مراسم عزاداری امام حسین (ع) کار کنند.»

این در حالی است که شیعه در میقات اربعین به جهان نشان داده که حامی مقاومت، مخالف ظلم و تابع فرهنگ حسینی است و در برابر زرسالاران مستبد و طواغیت دنیا به‌هیچ‌وجه سرخم نمی‌کند و کوتاه نمی‌آید. طنین شعار «هیهات مناالذله» و «لبیک یا حسین»، امروز فقط یک شعار نمادین نیست، بلکه مانیفست و نقشه راهی برای درهم شکستن ابهت پوشالی استکبار است. روشن است که اگر مراسم اربعین در برخی خرافات مثل قمه‌زنی و آنچه شیعیان انگلیسی به آن معتقدند، خلاصه می‌شد، ای‌بسا مورد استقبال طراحان توطئه ضد عاشورایی نیز قرار می‌گرفت، ولی به جهت گرایشات انقلابی زائران، به کانون نگرانی غرب تبدیل‌شده است.

علاوه بر این، شکل‌گیری هویت انقلابی شیعه در برابر دشمنان جهان اسلام از رهگذر راهپیمایی اربعین، صهیونیست‌ها را بیش از همه نگران کرده است. نزدیک به چهار سال پیش، زمانی که راهپیمایی مردم غزه در مرز‌ها موسوم به «راهپیمایی بازگشت» آغاز شد، رژیم صهیونیستی از طریق واسطه‌ها و اهرم‌های فشار، کوشید این تجمع ضد اسرائیلی با هدف ورود به سرزمین‌های اشغال‌شده را متوقف کند. کشتار زنان و مردان، کادر درمان و اهالی رسانه در جریان این راهپیمایی، خبر از نقاط ضعف اشغالگران می‌داد که تا چه اندازه در برابر یک جمعیت حداکثر چند هزار نفری، آسیب‌پذیر هستند. اکنون که احساسات ضد اسرائیلی در عراق شدت گرفته و بازخورد آن را در واکنش به نشست صهیونیستی اخیر در اربیل دیدیم، سران رژیم کودک‌کش واهمه دارند که چنانچه این تظاهرات میلیونی، به سمت مرز‌های اسرائیل جریان پیدا کند، آن‌وقت باید چه خاکی بر سر بریزند؟ آیا می‌توانند دست به کشتار میلیونی بزنند و مانع از ورود عاشقان حسینی برای آزادسازی قدس شوند؟ قطعاً اگر چنین سیلابی به سمت سرزمین‌های اشغالی سرازیر شود، هیچ قدرتی مانع از ورود آن‌ها نیست و کار صهیونیست‌ها تمام است. از سوی دیگر، اوج گرفتن مخالفت‌ها با برافراشته شدن پرچم عزای حسینی در روز اربعین، ارتباط تنگاتنگی با انقلاب اسلامی ایران دارد. نظام اسلامی کشورمان، در حقیقت، بارقه و پرتویی از نهضت حسینی و عاشوراست. طبق آمار‌های رسمی عراق، بین ۱۵ الی ۱۹ میلیون زائر اربعین، عراقی هستند و الباقی از ۹۰ کشور جهان. پس از عراقی‌ها، بیشترین جمعیت زوار را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند و امسال دیدیم که موکب داران و خادمان اربعین، جای ایرانی‌ها را بیش از دیگران خالی کردند. بی‌تردید این قرابت و پیوستگی بین ایران انقلابی با اربعین، رمز مقاومت و بقا در مسیر اسلام ناب بوده و زنجیره‌های مقاومت را بیش از هر زمان دیگری، مستحکم کرده است.

نکته پایانی اینکه اربعین نشان داد که شکست و ناکامی در فرهنگ حسینی وجود ندارد و پیروزی حقیقی در انتظار پیروان سید و سالار شهیدان است. بر این مبنا، همایش عظیم چله اباعبدالله (ص)، دستاوردی ارزشمند و بزرگ برای بشریت به شمار می‌رود و باید آن را به‌عنوان یک میراث جهانی، نه‌فقط برای شیعیان و ملت عراق، بلکه برای همه بشریت، ثبت و ضبط کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *