بازگشایی دانشگاه ها به صورت ترکیبی (مجازی-حضوری) انجام گرفته است

12:13 - 03 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۰۷۵۰
وزیر علوم تحقیقات و فناوری، گفت: در شرایط فعلی به دلیل شیوع این ویروس دانشگاه‌های ما به صورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی بازگشایی شده و فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.
-محمدعلی زلفی گل در مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گزارشی از سیاست‌های این وزارتخانه در عرصه آموزش عالی ارائه داد و گفت: امیدوارم بتوانیم از تجربه آموزش مجازی در دوران پس از کرونا استفاده کنیم، اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع این ویروس دانشگاه‌های ما به صورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی بازگشایی شده و فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این که آموزش دانشجویان دوره کارشناسی از ابتدای مهرماه به صورت "مجازی" خواهد بود، گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت‌های آموزشی و تئوری دارند نیز آموزش‌های خود را به صورت مجازی دنبال می‌کنند.

وزیر علوم با تاکید بر این که امکانات رفاهی و خوابگاهی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی دارند تعلق خواهد گرفت، تصریح کرد: دلیل تخصیص امکانات به این دانشجویان اینست که این دانشجویان به صورت حضوری در دانشگاه‌ها پروژه‌های تحقیقاتی را دنبال می‌کنند و فعالیت‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی آن‌ها به تصویب گروه و دانشکده رسیده است.

 زلفی گل همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام رسیده است و ما واکسیناسیون دانشجویان را نیز با سرعت بیشتری آغاز کردیم امیدوارم با تصریح این روند بتوانیم هرچه زودتر واکسیناسیون دانشجویان را به اتمام برسانیم و دانشجویانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند بتوانند در نهایت در محیط دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

وزیر علوم با بیان این که در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اظهار کرد: دانشگاه با حضور دانشجو معنا پیدا می‌کند امیدوار هستیم شرایطی ایجاد شود که با بازگشایی دانشگاه امکان حضور برای تمامی دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شود.

وی همچنین با تاکید بر این که تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها رو به افزایش است، ادامه داد: با توجه به این که جمعیت دانشجویی در کشور کاهش پیدا کرده است در نتیجه ما امسال حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها خواهیم داشت.

 زلفی گل به سیاست علوم در خصوص تغییر و تحولات مدیریتی آموزش عالی نیز به خبرگزاری ایسنا، گفت: به هرحال طبیعی است وقتی دولتی جدید روی کار بیاید سیاست جدیدی نیز اعمال می‌شود چرا که مردم به این دولت رای داده اند و ما باید براساس آن سیاست حرکت کنیم.

وزیر علوم خاطر نشان کرد:، اما وظیفه ما در آموزش عالی صیانت از دستاورد‌های این عرصه است و تلاش می‌کنیم کمبود‌ها و چالش‌ها را نیز برطرف نماییم و امیدواریم با کمک دانشگاهیان بتوانیم رتبه اول علمی منطقه را حفظ کنیم و آن را استمرار بخشیم.

 زلفی گل با بیان این که تحقیقات کاربردی در دانشگاه‌ها توسعه پیدا خواهد کرد، گفت: سعی می‌کنیم پایان‌نامه‌های دوره دکتری و کارشناسی ارشد در راستای رفع نیاز‌های کشور باشد. امیدواریم از سال آینده برای پذیرای رساله‌های کاربردی دانشجویان باشیم.

وی در خصوص سیاست وزارت علوم برای ساماندهی مراکز آموزش عالی اظهار کرد: ما در این زمینه مصوباتی در حکم قانون داریم و باید با کار کارشناسی و همکاری کمیسیون آموزش عالی این طرح را پیگیری کنیم و به گونه‌ای که امکان رشد آموزش عالی در مناطق محروم متوقف نشود.

وزیر علوم نیز در خصوص حذف کنکور نیز بیان کرد: ما در این زمینه یک قانون مجلس و یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم و برنامه ریزی می‌کنیم که مصوبات شورا را از سال ۱۴۰۲ اجرایی کنیم.

وزیر علوم در پایان به سهمیه‌های فرزندان اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سهمیه‌ها ساماندهی شده‌اند و در خصوص سهمیه‌های فرزندان اعضای هیات علمی هر عضو هیات علمی می‌تواند فرزند خود را به محل زندگی خود منتقل کند به شرطی که حداقل نمره قبولی آن دانشگاه را داشته باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *