رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تقویم تاریخ؛ از تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی تا درگذشت متفکر فلسطینی

8:30 - 03 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۰۶۸۷
امروز، شنبه سوم مهر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با هجدهم صفر سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و پنجم سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (سوم مهر) به شرح زیر است:

درگذشت میرزا ابوالقاسم کبیر قمی فقیه بزرگ ایران

۸۷ سال پیش در چنین روزی برابر با سوم مهر ۱۳۱۳ شمسی‎؛ فقیه بزرگ آیت ‏اللَّه "میرزا ابوالقاسم کبیر قمی" درگذشت. آیت ‏اللَّه شیخ ابوالقاسم کبیر قمی در سال ۱۲۶۲ ش متولد گردید و پس از طی مقدمات و سطوح در قم، از وجود آیات عظام: میرزا خلیل تهرانی نجفی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و سیدمحمد کاظم یزدی در نجف و میرزا محمد حسن آشتیانی در تهران بهره ‏های وافر یافت. شخصیت ‏های برجسته ‏ای همچون آیات عظام: امام خمینی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، آخوند ملا علی همدانی، سیدمصطفی صفایی خوانساری و ده‏ها عالم فاضل دیگر از جمله شاگردان ایشان می ‏باشند. آیت‏ اللَّه کبیر قمی سرانجام در سوم مهر ۱۳۱۳ ش برابر با پانزدهم جمادی ‏الثانی ۱۳۵۳ ق در ۷۳ سالگی به رحمت ایزدی پیوست و در قم مدفون گردید.

تقویم تاریخ؛ از تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی تا درگذشت متفکر فلسطینی

درگذشت غمام همدانی شاعر ایرانی

۷۹ سال پیش در چنین روزی، سوم مهر سال ۱۳۲۱ هجری شمسی؛ «محمد یوسف زاده» معروف به «غمام همدانی»، ادیب و شاعر ایرانی در همدان، درگذشت. غمام همدانی در منطق، فلسفه اسلامی و ادبیات بویژه شعر فارسی از مهارت و دانش زیادی برخوردار بود. وی علاوه بر فعالیت ادبی، از مبارزین پرشور مشروطه بود. اما زمانی که انقلاب مشروطه به انحراف کشیده شد و عمال استبداد در ردیف رهبران این جنبش قرار گرفتند، غمام همدانی از سیاست کناره گرفت و به نشر تعالیم اجتماعی و فعالیت ادبی پرداخت. تنها اثری که از غمام همدانی باقی است، دیوان اشعار اوست که کمتر از یک سوم اشعارش را دربر می‌گیرد.

تقویم تاریخ؛ از تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی تا درگذشت متفکر فلسطینی

روز شهادت اویس قرنی در جنگ صفین

۱۴۰۶ سال پیش، در روز هجدهم صفر سال ۳۷ هجری قمری بنا به روایتی، «اویس قَرَنی» از یاران پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع)، در جنگ صفین به شهادت رسید.

وی در قَرَن ـ از نواحی یمن - زندگی می‌کرد و مردی پارسا و زاهد بود. اوِیس با وجود علاقه شدید به حضرت محمد (ص)، به خاطر پرستاری از مادر بیمارش، موفق به دیدار رسول خدا نشد، اما پیامبر اکرم همواره از اویس قرنی به بزرگی یاد می‌کرد. وی پس از رحلت حضرت محمد (ص)، به جمع یاران نزدیک حضرت علی (ع) پیوست. در جنگ صفین که بین سپاهیان حضرت علی (ع) و نیرو‌های معاویه رخ داد، اویس قرنی در صف یاران علی (ع) بود و به شهادت رسید.

تقویم تاریخ؛ از تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی تا درگذشت متفکر فلسطینی

تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی

۵۲ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و پنجم سپتامبر ۱۹۶۹ میلادی سازمان کنفرانس اسلامی تأسیس شد. سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که ۵۷ عضو از چهار قاره دارد. این سازمان، صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. این سازمان بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ برگزار شد و در پی آتش‌سوزی عمدی مسجد الاقصی اشغالی تأسیس شد.

تقویم تاریخ؛ از تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی تا درگذشت متفکر فلسطینی

درگذشت ادوارد سعید، متفکر فلسطینی

۱۸ سال پیش، در روز بیست و پنجم سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی «ادوارد سعید» نویسنده و متفکر فلسطینی، بر اثر بیماری سرطان درگذشت. وی در سال ۱۹۳۵ در خانواده‌ای مسیحی در شهر بیت المقدس متولد شد. ادوارد سعید در ۱۷ سالگی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و موفق به گرفتن دکترا از دانشگاه هاروارد در رشته ادبیات تطبیقی شد. آنچه پروفسور سعید را در سطح جهان مشهور کرده است، دفاع بی وقفه و شجاعانه وی ازمردم و آرمان فلسطین بود. وی با کتاب‌ها و مقالات متعدد خود صدای مظلومیت مردم خود را به گوش جهان می‌رساند. این شخصیت برجسته فلسطینی در سال ۱۹۷۷ به عضویت مجلس ملی فلسطین درآمد، اما در سال ۱۹۹۱ در اعتراض به عملکرد رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین در مذاکره و سازش با رژیم صهیونیستی، از عضویت در مجلس ملی فلسطین خارج شد. ازجمله کتاب‌های ادوارد سعید می‌توان به «فرهنگ و امپریالیسم»، «سیاست‌های سلب مالکیت» و «پوشش خبری اسلام» اشاره کرد، اما بدون شک کتاب «شرق شناسی» ادوارد سعید که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد، مهمترین اثر وی است. وی در این کتاب، توضیح می‌دهد که چگونه شرق شناسان به ابزاری در دست استعمارگران غربی برای توجیه غارت ثروت‌های ملت‌های مشرق زمین، تبدیل شده اند.

تقویم تاریخ؛ از تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی تا درگذشت متفکر فلسطینی

تولد ویلیام فالکنر، داستان نویس آمریکایی

۱۲۴ سال پیش در چنین روز‌ی برابر با بیست و پنجم سپتامبر ۱۸۹۷ میلادی "ویلیام فالکنر" (William Faulkner) ادیب و نویسنده برجسته امریکایی متولد شد. ویلیام فالْکنرْ، رمان ‏نویس امریکایی در ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۷ م در ایالت می‏ سی‏ سی ‏پی آمریکا به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در سطوح بالا ادامه نداد و برای امرار معاش به شغل‌های گوناگون پرداخت. با این وجود، در حالی که به کار‌های معمولی اشتغال داشت چندین رمان منتشر کرد که موفقیتی نصیبش نگردید. فاکنر در سال‏های بعد رمان متعددی را انتشار داد تا اینکه به شهرت و ثروت دست یافت. وی پیوسته تحت تأثیر مسائل نژادی بود و بردگی را گناهی بزرگ می‏ دانست. فاکنر به سبب ژرف‏ بینی در مسائل عاطفی و محرومیت ‏های افراد انسان در درجه ‏های گوناگون فکری، و به سبب تجزیه و تحلیل دقیق گمراهی‏‌ها و انحراف‏‌ها در جامعه پوسیده و منحط، با شیوه نگارش خاص، مشهورترین رمان‏ نویس در ادبیات معاصر امریکا شناخته شده است. برخی از مهم‌ترین آثار فاکنر عبارتند از: تسخیرناپذیر، دهکده، آمرزش برای یک راهبه، تمثیل و محراب. فاکنر در سال ۱۹۵۰ م به دریافت جایزه ادبی نوبل و در سال ۱۹۵۴م به دریافت جایزه پولیتزِر نایل آمد. ویلیام فاکنر سرانجام در ششم ژوئیه ۱۹۶۳ م بر اثر حمله قلبی در ۶۷ سالگی درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی تا درگذشت متفکر فلسطینی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *