وزیر نفت: پارک پلی‌پروپیلن در استان ایلام تا ۳ سال آینده به بهره‌بردای می‌رسد

14:31 - 02 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۰۶۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نفت با بیان اینکه اولین پارک صنایع تکمیلی زنجیره ارزش (پ.پ) را در استان و در مجاورت پالایشگاه ایلام شروع خواهیم کرد، گفت: امیدواریم سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف هم در این حوزه فعال شوند.
- «جواد اوجی» در حاشیه سفر به استان ایلام و در بازدید از طرح توسعه «میدان نفتی آذر» گفت: میدان آذر، با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز میادین مشترکی است که برای راه‌اندازی آن زحمات زیادی کشیده شده است. قطعاً با برنامه‌ریزی که انجام شده می‌توان گفت توسعه این میدان نیز تکمیل است.

وزیر نفت گفت: استان ایلام با داشتن تقریباً ۳ درصد از ذخایر نفتی و گازی کشور پتانسیل خیلی خوبی دارد و علاوه بر اشتعال تعدادی از میادین نفتی این استان دو میدان مشترک با کشور‌های همسایه نیز داریم، که توسعه این میادین هم جزو اولویت‌های کاری ماست.

وی افزود: وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه و بخش خصوصی در بخش بالادست ۲ میلیارد دلار برنامه سرمایه‌گذاری دارد و در بخش پایین دست و حوزه پتروشیمی و صنایع تکمیلی زنجیره ارزش هم بالغ بر ۲ میلیارد دلار پروژه تعریف شده است. که بخشی از این مبالغ را وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و بخش دیگر را صندوق بازنشستگی نفت و هلدینگ خلیج فارس تامین خواهد کرد.

اوجی تاکید کرد: بنابراین در حوزه نفت  ۴ میلیارد دلار در حوزه بالادست و بخش پایین دست در استان ایلام ظرف ۴ الی ۵ سال آینده سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، که قطعاً برای این استان درآمد خوب و اشتغالزایی به دنبال دارد. امیدواریم با راه‌اندازی این طرح استان ایلام از بحث محرومیت خارج شود.
 
وزیر نفت اظهار کرد: من امروز این جا اعلام می‌کنم که اولین پارک صنایع تکمیلی زنجیره ارزش (پ.پ) را ان‌شاءالله در این استان و در مجاورت پالایشگاه ایلام شروع خواهیم کرد و وزارت نفت متعهد می‌شود که از طریق هلدینگ پترول مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به این پروژه کمک کنند. امیدواریم که سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف هم در این حوزه فعال شوند.

وی با اشاره به این که برای اولین پارک زنجیرۀ صنایع تکمیلی پ.پ در کشور و استان ایلام در مجاورت پالایشگاه ایلام ظرف ۲ الی ۳ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: راه‌اندازی این پارک‌های زنجیره صنایع تکمیلی پتروشمی قطعاً ارزش افزوده بالایی دارد. همچنین به جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی، اشتغال بالا و در حقیقت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

اوجی بیان کرد: محصولات پتروشیمی که به کشور‌های همجوار صادر می‌شود، تبدیل به محصول یا ارزش افزوده می‌شود و دوباره با چند برابر قیمت به خودمان فروخته می‌شود که با راه‌اندازی زنجیره این پارک‌های صنایع زنجیره‌ای تکمیلی در این زمینه هم کشور می‌تواند خودکفا شود. 

وزیر نفت ادامه داد: شروع این کار با راه‌اندازی پارک صنایع تکمیلی زنجیره ارزش (پ. پ) در مجاور استان ایلام آغاز خواهیم کرد. ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که بخشی را وزارت نفت از صندوق بازنشستگی و مابقی از طریق بخش خصوصی و تسهیلات بانکی به اتمام خواهد رسید.

اوجی در خصوص کمک وزارت نفت به طرح‌های مسئولیت اجتماعی و طرح‌های عام‌المنفعه در استان ایلام نیز گفت: معتقدیم هر جا وزارت نفت طرح‌های توسعه‌ای در این حوزه داشته باشند باید حتماً مردم هم از فوائد آن بهره‌مند شوند. خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به استان ایلام بالغ ایلام بر ۲۰۰ میلیارد تومان بحث کمک مسئولیت اجتماعی را خواهیم داشت، که ۱۰۰ میلیارد تومان آن برای ۱۱۷ پروژه تعریف شدۀ (ورزشی، رفاهی، آموزشی و بیمارستانی) اختصاص خواهد یافت و همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای کمک به بخشی از جاده‌های حادثه‌خیز در نظر گرفته شده است.

اوجی اظهار کرد: از درآمد حاصله از طرح‌های توسعه میادین نفتی هم بحث ۴ درصد در هر منطقه را به توسعه همان منطقه اختصاص خواهیم داد، تا مردم آن منطقه هم از این نعمت بهره‌مند شوند و این جزو برنامه‌ها و اولویت‌های کاری وزارت نفت است.

 
 
[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3270253_908.mp4']
 
تکمیل می‌شود


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *