در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

10:00 - 02 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۰۵۳۱
امروز، جمعه دوم مهر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با هفدهم صفر سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و چهارم سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

- صداوسیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (دوم مهر) به شرح زیر است:

محاصره منزل امام خمینی (ره) در نجف اشرف

۴۳ سال پیش در چنین روزی، دوم مهر سال ۱۳۵۷ هجری شمسی نیرو‌های امنیتی رژیم بعث عراق در راستای همکاری با رژیم شاه، منزل حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران را در نجف محاصره کردند.

رژیم سابق عراق به دلیل روابط حسنه‌ای که با رژیم شاه داشت، از امام خمینی (ره) خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صدور اعلامیه و ایراد نطق و خطابه درباره اوضاع ایران و علیه رژیم شاه خودداری کند، اما امام خمینی (ره) در پاسخ آنان فرمود: «من هرجا که باشم به وظیفه شرعی خویش عمل می‌کنم.» اندکی بعد دولت وقت عراق امام خمینی (ره) را وادار کرد عراق را ترک کند و بدین ترتیب مقدمات هجرت تاریخی حضرت امام (ره) به پاریس و زمینه‌های اوج گیری و پیروزی انقلاب اسلامی مهیا شد.

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

انحلال حزب رستاخیز

۴۳ سال پیش در چنین روزی دوم مهر سال ۱۳۵۷ هجری شمسی حزب شاهنشاهی "رستاخیز" منحل شد.

با روی کار آمدن دولت عوام فریب جعفر شریف امامی در بحبوحه انقلاب اسلامی مردم ایران، او قصد داشت با انجام اقداماتی، اعتراضات گسترده مردمی را آرام سازد. وی در روز اول نخست وزیری خود اعلام کرد که عضویت هیچ حزبی را ندارد و به این ترتیب، خود را از تنها حزب دولتی کنار کشید. این در حالی بود که اغلب نمایندگان مجلس و سناتور‌ها و مقامات دولتی، اجباراً عضو حزب رستاخیز بودند. سرانجام در دوم مهرماه ۱۳۵۷، حزب دولتی رستاخیز پس از ۴۳ ماه فعالیت، رسماً انحلال خود را اعلام کرد و اعلام شد که دیگر حزبی به نام رستاخیز در صحنه مبارزات سیاسی وجود نخواهد داشت. آماده‏ سازی و افتتاح آخرین دوره مجلس شورای ملی و تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی از دستاورد‌های شوم این حزب بود.

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

الحاق اسکاتلند به انگلیس

۳۷۸ سال پیش در چنین روزی ۲۴ سپتامبر سال ۱۶۴۳ میلادی اسکاتلند به انگلیس الحاق شد.

اسکاتلند در قسمت شمالی جزیره انگلستان قرار دارد و منطقه‏‌ای است کوهستانی و پوشیده از جنگل‏های انبوه و چمنزار‌های وسیع که به وسیله چند رودخانه و نیز خلیج سالوی از خاک اصلی انگلستان جدا شده است. این منطقه از قدیم الایام مسکونی بود و بعد‌ها محل سکونت اقوامی از انگلستان شد. در طی قرون بعدی زبان و فرهنگ انگلیسی در این مناطق نفوذ پیدا کرد. اما بین اسکاتلند و انگلستان حالت جنگ و صلح ادامه داشت. در اوائل قرن هفدهم زمینه‏‌های اتحاد دو منطقه فراهم شد تا اینکه در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۱۶۴۳ اتحاد سیاسی و یک پارچگی اسکاتلند و انگلستان عملی گردید. اما ملی گرایان اسکاتلند هم اکنون به دنبال جدایی از انگلستان هستند.

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

بمباران ورشو در جریان جنگ جهانی دوم

۸۲ سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم سپتامبر سال ۱۹۳۹ میلادی بمباران گسترده شهر ورشو، پایتخت لهستان، توسط هواپیما‌های آلمانی آغاز شد.

این بمباران در آغاز جنگ جهانی دوم و به مدت سه روز انجام شد. در پی این بمباران‌ها، مردم ورشو پس از یازده روز مقاومت سرسختانه، تسلیم آلمان‌ها شدند. هیتلر به فرماندهان ارتش نازی دستور داده بود به هر قیمتی این شهر را تصرف کنند. در جریان بمباران وحشیانه ورشو، بیش از پانزده هزار نفر از مردم این شهر کشته شدند.

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

استقلال گینه بیسائو

۴۷ سال پیش، در روز بیست و چهارم سپتامبر سال ۱۹۷۴ میلادی کشور آفریقایی گینه بیسائو استقلال خود را از پرتغال اعلام کرد.

گینه بیسائو در سال ۱۴۴۶ توسط پرنس هانری ولیعهد پرتغال و همراهانش کشف و ضمیمه مستعمرات این کشور شد. گینه بیسائو که گینه پرتغال نامیده می‌شد، در قرن‌های هفدهم و هیجدهم از مراکز تجارت برده اروپائیان بود. از اواسط دهه ۱۹۶۰، قیام مردم این کشور علیه استعمارگران پرتغالی شدت یافت، بطوریکه در سال ۱۹۷۰، کنترل دو سوم خاک گینه بیسائو در اختیار استقلال طلبان بود. پرتغال سرانجام درسال ۱۹۷۴، استقلال گینه بیسائو را پذیرفت. گینه بیسائو با بیش از ۳۶ هزار کیلومتر مربع مساحت، در شمال غربی آفریقا و ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد و با کشور‌های گینه و سنگال همسایه است.

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟


برچسب ها: تقویم تاریخ جهان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *