آمادگی هلال احمر برای ورود واکسن و واکسیناسیون ویژه اتباع

12:35 - 29 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۴۹۳
معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر، گفت‌:وزارت بهداشت اعلام کرده است که تا کنون تعدادی از اتباع خارجی را واکسینه کرده است در صورت اعلام این آمار و مستندات ما می‌توانیم از خارج از سبد کوواکس بنا به سهمیه‌ای که به کشور‌های دارای پناهجو اختصاص داده شده است محموله‌های اهدایی ویژه آنان وارد کنیم.
منصوره خرم باقری معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با میزان در مورد اقدامات بشر دوستانه هلال احمر ایران در موضوع بحران به وجود آمده در افغانستان گفت: هلال احمر ایران تلاش دارد آمادگی‌های لازم را در مورد هجوم احتمالی پناهجویان به مناطقی از استان‌های مرزی و تقویت ظرفیت‌های کمک رسانی انجام ،تا در صورت مواجهه غافلگیر نشود.

وی ادامه داد:به طور کلی ما یک طرح پیشنهادی به صلیب سرخ ارائه کرده ایم تا مورد توجه قرار گیرد و در صورت پذیرش اطلاع رسانی صورت می گیرد.

وی در مورد جزییات این طرح گفت:به طور کلی ایجاد بستر‌هایی برای اسکان اضطراری، تامین اقلام غذایی و زیستی و بهداشتی ازجمله برنامه‌های ما برای ارائه کمک به پناهجویان است که در صورت همکاری شرکای بین المللی و جمعیت صلیب سرخ بتوانیم به رفع چالش‌های ایجاد شده کمک کنیم.

خرم باقری در مورد جزییات طرح پیشنهادی به صلیب سرخ گفت:با توجه به حادثه خیز بودن کشورخودمان و موضوعات سیل و زلزله که همواره در برابر آن آسیب پذیر هستیم این نیاز را داریم که به طور مرتب انبار‌های خود را تجهیز نماییم بحران پیش آمده در کشور افغانستان موجب شد برخی از این اقلام در جهت کمک به این پناهجویان مورد استفاده قرار بگیرد. در طرح پیشنهادی موضوع تجهیز و تکمیل این انبار‌ها وکمک و تامین اعتبارات جهت اسکان اضطراری، تهیه اقلام زیستی، بهداشتی و غذایی آنان برای کمک مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا هلال احمر برنامه‌ای برای واکسیناسیون اتباع خارجی کشور دارد یا خیر، گفت:به طور کلی وزارت بهداشت خود را متولی واکسیناسیون می‌داند و همچنین اعلام کرده است که تا کنون تعدادی از این اتباع را واکسینه کرده است.

وی گفت:در صورت اعلام این آمار و مستندات از سوی وزارت بهداشت ما می‌توانیم از خارج از سبد کوواکس بنا به سهمیه‌ای که به کشور‌های دارای پناهجو اختصاص داده شده است با همکاری یونیسف واکسن های اهدایی ویژه این عزیزان برای تسریع  واکسیناسیون آن‌ها وارد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال محموله‌ای ویژه اتباع داشته ایم یا خیر گفت:تا کنون محموله‌ ی واکسن ویژه پناهجویان دریافت نشده است، اما ما به یونیسف اعلام کردیم که با توجه به ۱۶۶ مرکزی واکسیناسیونی که در اختیار داریم در صورت تحویل محموله‌های واکسن و با هماهنگی وزارت بهداشت می‌توانیم به موضوع واکسیناسیون آن‌ها نیز بپردازیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *