صنعت ریز تراشه‌ها و چالش‌های آن برای بحران آب و هوایی جهان

17:37 - 28 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۲۶۰
افزایش تولید ریز تراشه‌ها و توسعه صنایع نیم رسانا در جهان، بحران آب و هوایی را با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند.

- صنعت نیم رساناها با مشکلاتی مواجه است؛ تقاضا برای تراشه‌های سیلیکونی قابل استفاده در همه وسایل الکترونیکی از تلفن‌های هوشمند و تلویزیون گرفته تا توربین‌های بادی، رو به افزایش است، اما هزینه زیادی دارد؛ پسماند کربنی گسترده.

به گزارش «گاردین»، این صنعت یک تضاد را نشان می‌دهد؛ برآورده کردن اهداف جهانی آب و هوایی تا حدی به نیم رساناها متکی خواهد بود؛ آن‌ها جزئی از وسایل روزمره از جمله وسایل نقلیه برقی و توربین‌های بادی هستند اما تولید تراشه نیز به بحران آب و هوا کمک می‌کند.

تولید تراشه‌ها به مقدار زیادی انرژی و آب نیاز دارد؛ یک کارخانه تولید تراشه می‌تواند از میلیون‌ها گالن آب در روز استفاده کند و زباله‌های خطرناکی ایجاد کند.

با توجه به اینکه صنعت نیم رساناها به طور فزاینده‌ای در کانون توجه قرار گرفته‎اند، شروع به دست و پنجه نرم کردن با تاثیرات آب و هوایی خود می‌کنند.

اخیرا شرکت تولید نیم رسانای تایوان، بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان، که تراشه‌های اپل را تامین می‌کند، متعهد شد که تا سال ۲۰۵۰ تولید گاز‌های گلخانه‌ای را به صفر برساند اما کربن زدایی این صنعت یک چالش بزرگ خواهد بود.

بر اساس آمار‌ها، پیش بینی می‌شود که شرکت تایوانی TSMC به تنهایی تقریبا ۵ درصد از کل برق تولیدی تایوان را مصرف می‌کند و در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۳ میلیون تن آب مصرف کرده است، در سال ۲۰۲۲ این رقم به ۷.۲ درصد خواهد رسید.

مصرف بیش از حد آب توسط این شرکت در بحبوحه خشکسالی تایوان در سال جاری به یکی از موضوعات بحث برانگیز تبدیل شد؛ تایوان امسال با بدترین وضعیت بی آبی در نیم قرن گذشته دست و پنجه نرم می‎کند و این امر تولیدکنندگان تراشه را در برابر کشاورزان قرار داده است.

«اودیت گوپتا»، محقق دانشگاه هاروارد و همکارانش در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۰ نوشتند که تولید تراشه ها، به جای مصرف انرژی یا استفاده از سخت افزار، بیشترین میزان تولید کربن را از دستگاه‌های الکترونیکی تشکیل می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *