نظام بهداشتی و درمانی یمن در آستانه فروپاشی

21:15 - 27 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۹۴۰
حملات ائتلاف سعودی در یمن طی سال‌های اخیر نظام بهداشتی و درمانی یمن را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

بانک جهانی بار دیگر درباره وضعیت نظام سلامتی و درمانی یمن هشدار داد.

بر اساس یادداشتی که بانک جهانی منتشر کرده، سیستم مراقبت‌های بهداشتی یمن با تهدید‌های جدی و از جمله فروپاشی نهاد‌ها مواجه است.

به گزارش پایگاه «دیوکس»، یکی از موضوعات کلیدی در این زمینه وابستگی شدید این کشور به منابع خارجی و کمک‌های بشردوستانه است و در ۲ سال اخیر این کمک‌های بشردوستانه به سرعت در حال کاهش هستند.

از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، کمک‌های بشردوستانه تا سال ۲۰۱۹ در این کشور ادامه داشت و روندی رو به افزایش را شاهد بود، اما در ۲ سال اخیر و به دلیل شیوع کرونا، بخش عمده‌ای از این کمک‌های بشردوستانه متوقف شده است.

بانک جهانی تاکید کرده که از اوایل سال ۲۰۲۰ و با همه گیری ویروس کرونا و کاهش رشد اقتصاد جهانی، این کمک‌های بشردوستانه به یمن رو به کاهش گذاشته است.

کمک‌های بشردوستانه برای تامین نیاز‌های بهداشتی یمن در سال ۲۰۱۸ به ۶۰۵ میلیون دلار رسید، اما این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۳۷۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد و این روند کاهشی همچنان با سرعت ادامه دارد.

بر اساس آمار‌های اعلام شده، درخواست بودجه دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل تاکنون تنها تا ۵۴ درصد تامین شده است.

درگیری و حملات گسترده در یمن عملا به فروپاشی خدمات اولیه بهداشتی در این کشور شامل سیستم شکننده مراقبت‌های بهداشتی منجر شده است.

در آغاز سال ۲۰۲۰، کمک‌های بشردوستانه در یمن ماهانه به حدود ۱.۷ میلیون نفر کمتر رسیده و برنامه‌های سازمان ملل در این کشور نیز به طور ناگهانی کاهش یافت.

بنا به اعلام آژانس توسعه بین المللی سازمان ملل، ۱۹.۷ میلیون نفر در یمن از خدمات بهداشتی محروم هستند و میزان مرگ و میر مادران در این کشور بدترین وضعیت را در میان کشور‌های منطقه دارد.

شیوع کرونا نیز یمن را که پیش از این با انواع بیماری‌های واگیردار دست و پنجه نرم می‌کرد، تحت تاثیر قرار داده است، از سال ۲۰۱۶ وبا در این کشور همواره یک نگرانی مداوم بوده است و سرخک نیز یک نگرانی رو به رشد در این کشور است.

علاوه بر این بانک جهانی به شیوع دیفتری و تب دنگی در یمن اشاره کرده و سطح واکسیناسیون علیه بیماری‌های عفونی که به شدت پایین است.

جنگ در یمن شامل حملاتی از سوی ائتلاف عربستان نیز است که زیرساخت‌های بهداشتی این کشور را هدف قرار داده و نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که در طول یک بازه زمانی ۴ ساله ۱۲۰ حمله به مراکز بهداشتی، درمانی و پرسنل پزشکی صورت گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *