ایران نهمین کشور عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای شد

15:04 - 26 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۶۵۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
براساس اعلام نظر موافق ۸ کشور عضو، جمهوری اسلامی ایران نهمین کشور عضو اصلی سازمان سازمان همکاری شانگ‌های شد

- بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگ‌های که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای با کشور‌های عضو همکاری و تعامل خواهد داشت.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد که ایران تاکنون یکی از اعضای ناظر در آن بوده و در حال تلاش برای عضویت دائم در آن است. 

سازمان همکاری شانگهای که یکی از نمونه‌های ائتلافات موفق منطقه‌ای در قاره آسیاست، در سـال ۲۰۰۵ از کشور‌های مغولستان، هند، ایـران و پاکسـتان بــه عنــوان اعضـای ناظـر، دعوت کرد و از آن سال‌ها تاکنون با قدرت در حال تجسم بخشی به اهداف خود است. کشور‌های عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای؛ روی هم بیشترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان هستند.

 ایران در حال حاضر به‌عنوان ناظر در این سازمان فعالیت می‌کند و علاقه‌مند است که عضو دائم شود اما برای اینکه کشور جدیدی عضو دائمی این سازمان شود، اجماع بین هشت عضو بایدحاصل شود و تمام اعضا به عضویت آن کشور، رأی مثبت بدهند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *