رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شانگهای در آینده جزو شرکای ایران در حوزه‌های مختلف خواهد بود

9:41 - 26 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۵۶۴
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین ایران در ازبکستان گفت: کشور‌های سازمان همکاری شانگ‌های در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و انرژی دارای جایگاه هستند لذا شانگهای در آینده می‌تواند یکی از شرکای ایران باشد.

محسن پاک‌آئین در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع بررسی ابعاد بیست و یکمین اجلاس شانگهای، درباره روابط ایران و ازبکستان گفت: ازبکستان مهمترین کشور در منطقه آسیای مرکزی برای جمهوری اسلامی ایران است، چون یک کشور فارس زبان می‌باشد و همچنین ما اشتراکات بسیار زیادی را در حوزه فرهنگی با این کشور داریم.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان ادامه داد: ایران جزو اولین کشور‌هایی بود که استقلال ازبکستان را به رسمیت شناخت و اولین سفارت در دوشنبه، سفارت ایران بود که افتتاح شد، در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی و تامین نیروگاه‌ها در این کشور، روابط خوبی را با ازبکستان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه شروع سفر‌های مرتبط با سیاست خارجی بسیار مهم و دارای پیام است گفت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و سوریه و سفر رئیس جمهور به ازبکستان نشان دهنده این است که ما به دنبال تغییر نگاه هستیم و رویکرد نگاه به شرق و همکاری با همسایگان دور و نزدیک را با دقت و انگیزه قوی دنبال می‌کنیم.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان به دلایل اهمیت سازمان شانگ‌های اشاره کرد و گفت: دو کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی چین و روسیه و چهار کشور اتمی در این سازمان حضور دارند و در عین حال قرار گرفتن این سازمان در حوزه اوراسیا بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه منطقه اوراسیا منطقه‌ای است که آینده اقتصاد دنیا را مطرح می‌کند ادامه داد: این موضوع را کارشناسان غربی هم تائید کردند و از اوراسیا به عنوان یک قاره بسیار تاثیرگذار یاد می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در تایلند افزود: در درون این قاره یک سازمان امنیتی به نام شانگ‌های وجود دارد که به تدریج دو سال بعد از تاسیس رویکرد‌های جدی اقتصادی را هم اتخاذ کرده است.

پاک آیین اظهار داشت: یک چهارم خشکی‌های جهان متعلق به اعضای سازمان شانگ‌های است، بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان در این منطقه هستند و کشور‌های عضو این سازمان در ذخایر نفت و گاز اول هستند و در حوزه‌های تجارت و ترانزیت چه به لحاظ حمل و نقل و چه به لحاظ داد و ستد کشور‌های بسیار مهمی هستند؛ به همین دلیل است که به نظر می‌رسد چه در حوزه امنیتی (مقابله با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان) و چه در حوزه‌های اقتصادی (تجارت، ترانزیت و انرژی) شانگ‌های دارای حرف و جایگاه است و می‌تواند در آینده یکی از شرکای ایران باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت این سازمان در فضای امروز نظام بین الملل زیاد است و کشور‌های غربی تلاش می‌کنند همانند سازی با سازمان ناتو انجام دهند ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت کشور‌های عضو در سازمان شانگ‌های فرصت مناسبی را برای تقویت همکاری و توسعه مناسبات دو جانبه و چند جانبه در مسائل بین المللی به وجود آورده است.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان خاطر نشان کرد: همکاری‌های بین المللی و چند جانبه از مسیر روابط دو جانبه می‌گذرد و تا زمانی که روابط دو جانبه با کشور‌های مختلف از جمله همسایگان خوب نباشد نمی‌توانیم وارد ترتیبات منطقه‌ای و بین المللی شویم لذا حتما باید به دنبال بهبود روابط دو جانبه با کشور‌های همسایه و فرا همسایه باشیم و از این مسیر به سوی همکاری‌های بین المللی و چند جانبه پیش برویم.

پاک‌آئین با بیان اینکه در دوره گذشته، مذاکرات هسته‌ای انرژی زیادی از بخش سیاست خارجی گرفت و ما کمتر به روابط دو جانبه پرداختیم اذعان داشت: متاسفانه سه معاونت وزارت خارجه (عربی- آفریقایی، اروپا- آمریکا و آسیا، اقیانوسیه) که در حوزه روابط دو جانبه کار می‌کردند حذف شدند و تنها یک معاونت سیاسی ایجاد شد که یک ایراد ساختاری جدی است و اگر ما بخواهیم به همسایگان مان بپردازیم باید معاونت‌های دو جانبه را احیا کنیم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *