اجلاس شانگهای؛ فرصتی برای توسعه روابط ایران و تاجیکستان

7:00 - 25 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۳۰۳
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل قفقاز گفت: اجلاس شانگهای فرصتی است که ایران و تاجیکستان بتوانند به سمت توسعه بهتر روابط گام بردارند.
ولی کوزه‌گر کالجی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به برنامه دیدار دو جانبه رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور تاجیکستان، اظهار داشت: با توجه به مسائلی که در روابط دوجانبه ما با تاجیکستان در چند سال اخیر به وجود آمد و امیدوار هستیم که کیفیت روابط دو کشور به قبل از سال ۲۰۱۵ برگردد.
 
این کارشناس مسائل قفقاز اضافه کرد: ما در آسیای مرکزی بعد از و فروپاشی شوروی و استقلال این کشور، بهترین و بالاترین سطح روابط را همیشه با تاجیکستان داشتیم که دارای پیوند‌های بسیار نزدیک زبانی، فرهنگی و تاریخی با مردم این کشور هستیم. امیدواریم که تفاهمات و مشکلات از روی دو طرف برداشته شود و کیفیت و سطح روابط دوباره به گذشته برگردد.

وی با بیان اینکه این دیدار‌ها و اجلاس شانگهای در تاجیکستان فرصتی است که دو کشور با توجه به تغییر دولت در ایران، به سمت توسعه بهتر روابط گام بردارند، تصریح کرد: ما کار‌های زیادی را با هم می‌توانیم انجام بدهیم؛ اما مسئله کار اصلی مسئله افغانستان است و دولت تاجیکستان کاملاً موضع مخالف طالبان را گرفته است و ایران نیز از تشکیل یک دولت فراگیر با همه قومیت‌ها حمایت می‌کند. از این جهت ایران می‌تواند بیشترین تعامل را در بحث افغانستان با تاجیکستان داشته باشد.

این کارشناس مسائل قفقاز ادامه داد: روابط دوجانبه ما در پروژه‌های سدسازی، راه‌سازی و ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی در تاجیکستان به ویژه سد راغون که پروژه ملی در تاجیکستان است و همچنین صادرات خدمات فنی‌ - مهندسی، صادرات محصولات پتروشیمی همکاری داشته باشیم.
 
کوزه‌گر کالجی در در پایان با بیان اینکه از همه مهمتر بحث ترانزیت است، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم یک پل و دروازه‌ای برای تاجیکستان و بقیه کشور‌های آسیای مرکزی به سمت ترکیه و اروپا و آن طرف هم به سمت دریای عمان چابهار و خلیج فارس باشیم.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *