پشت پرده دیدار بنت و السیسی؛ مصر و رژیم صهیونیستی چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

15:13 - 23 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۷۸۹۰
دیدار کم سابقه سران مصر و رژیم صهیونیستی، زمینه ها و دلایل قابل توجهی دارد.
سفر «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مصر و دیدار با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور این کشور، از وجوه متعددی قابل بررسی است و از آغاز فصل جدیدی در موضوع‌های سیاسی مختلف حکایت دارد.
 
«بنت»، نخستین مقام ارشد رژیم صهیونیستی است که در یک دهه گذشته به مصر سفر کرد.
 
دیدار «بنت» و «السیسی» در شهر «شرم الشیخ» برگزار شد تا آنچه موضوع «تلاش برای احیای روند صلح بین فلسطین و اسرائیل» خوانده شد، مورد بحث قرار بگیرد.
 
دیدار «بنت» از مصر پس از آن انجام شد که «عباس کامل»، رئیس سازمان اطلاعات مصر در سفر به اراضی اشغالی، از نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ملاقات با السیسی دعوت کرد.
 
هنوز مشخص نیست که این دیدار، دیدار متقابلی را در پی خواهد داشت یا خیر.
 
آخرین دیدار رسمی رئیس جمهور مصر و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ژانویه ۲۰۱۱ برگزار شد که طی آن «حسنی مبارک» با «بنیامین نتانیاهو» چند هفته قبل از سرنگونی «مبارک»، دیدار کردند.
 
تحولات بعدی و تلاطم‌های سیاسی، روابط دو متحد اصلی واشنگتن در خاورمیانه و بزرگترین دریافت کنندگان کمک‌های نظامی آمریکا را تیره‌تر کرد.
 
البته گزارش‌هایی از سفر مخفیانه نتانیاهو به مصر در سال ۲۰۱۸ و دیدار‌های آن‌ها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد.
 
دیدار نفتالی بنت و عبدالفتاح السیسی را که در میانه تشدید تنش‌های رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین برگزار شد، می‌توان از وجوه مختلفی مورد بررسی قرار داد.
تغییر رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال روند صلح
 
دیدار نفتالی بنت با السیسی نشان دهنده تغییر رویکرد کابینه رژیم صهیونیستی در قبال روند صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی است.
 
روند صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی که در ۱۲ سال نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو»، به هم ریخته بود، در پی معاملات رژیم صهیونیستی و برخی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس توسط دولت «دونالد ترامپ»، به حاشیه رفت.
 
سفر «بنت» به مصر همچنین نشان داد که برنامه صلح مورد نظر ترامپ موسوم به «معامله قرن» که زمان رونمایی از آن به امید فراهم شدن شرایط بهتر، ۲ سال به طول انجامیده بود، نیز از دستور کار کابینه نفتالی بنت خارج شده و رژیم صهیونیستی اکنون روند صلح با میانجیگری مصررا دنبال می‌کند.
 
به نظر می‌رسد «بنت» در تلاش است تا در تغییر جهتی آشکار به سمت مصر به عنوان میانجی باسابقه بین فلسطین و رژیم صهیونیستی، از برنامه «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ که بر افزایش روابط میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس متمرکز بود، برود؛ زیرا این قاهره بود که در پی جنگ ۱۱ روزه اخیر رژیم صهیونیستی و نوار غزه به عنوان میانجی موفق به برقراری آتش بس شد.
 
دیدار بنت از مصر، پیش درآمد کنفرانس بین المللی صلح
 
پیش بینی می‌شود دیدار نفتالی بنت از مصر، مقدمه «کنفرانس بین المللی صلح» میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی باشد.
 
السیسی پیشتر در همین چارچوب، با «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و بر لزوم احیای راه حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
 
آنچه در این دیدار‌ها مطرح شد، حق فلسطینیان برای داشتن کشوری مستقل به پایتختی «قدس شرقی» بود؛ طرحی که رژیم صهیونیستی به شدت با آن مخالف است.
 
اهداف مصر از میزبانی بنت
 
هدف السیسی از ابتکار عمل مذکور، ترمیم روابط با واشنگتن و تلاش برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی مورد نیاز برای بازسازی غزه است.
 
ضمن اینکه این تلاش‌ها می‌تواند فشار بر قاهره به دلیل اتهام نقض حقوق بشر را کاهش دهد؛ موضوعی که قاهره به شدت به آن نیاز دارد.
 
دفتر ریاست جمهوری مصر نیز در اقدامی بی سابقه با انتشار بیانیه، تصاویر و ویدئوها، خبر این دیدار را که به دلایل امنیتی ساعاتی پیش از برگزاری اعلام عمومی شد، رسانه‌ای کرد و برخلاف دیدار‌های قبلی پرچم رژیم صهیونیستی در این دیدار وجود داشت.
 
 
 
هرچند احیای روند مذاکرات صلح رژیم صهیونیستی و فلسطین، همچنان بعید به نظر می‌رسد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *