واکنش‌های بین المللی به تشکیل کابینه در لبنان

9:14 - 20 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۶۷۲۵
امضای فرمان تشکیل دولت در لبنان با استقبال منطقه‌ای و بین المللی مواجه شد.
- «نجیب میقاتی»، یک سال پس از اختلاف نظر‌های سیاسی بر سر کرسی‌های کابینه  لبنان، به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد.
 
به گزارش «رویترز، اِی بی سی و رسانه‌های لبنانی»، «میقاتی»، در حالی به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد که این کشور با بزرگترین تهدید برای ثبات خود از زمان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۹۰-۱۹۷۵ مواجه است.
 
براساس اعلام ریاست جمهوری لبنان،  «میشل عون»، رئیس جمهور و «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، فرمان تشکیل کابینه را امضا کردند.
 
«میقاتی» که سومین گزینه تشکیل کابینه از زمان انفجار بندر بیروت در سال گذشته بود، در ماه جولای مامور به تشکیل کابینه شد.
 
وی پس از صدور فرمان مذکور خواستار توقف سیاست‌های تفرقه افکنانه شد و اعلام کرد که انتخابات پارلمانی برنامه ریزی شده برای بهار آینده به موقع برگزار می‌شود.
 
کابینه جدید لبنان از احزاب مختلف این کشور افرادی را دعوت به کار کرده است.
 
در حالی که برخی منابع، از تلاش‌های فرانسه برای تشکیل کابینه لبنان خبر می‌دهند، وزارت خارجه فرانسه از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.
 
بحران مالی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ به اوج رسید، از چند دهه فساد دولتی و سیاست‌های مالی ناپایدار نشئت می‌گیرد.
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به انتخاب «نجیب میقاتی» به عنوان نخست وزیر خواستار تایید هرچه سریع‌تر کابینه توسط پارلمان شد.
 
«دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس نیز ابراز امیدواری کرد که تشکیل کابینه لبنان با اجرای سریع وعده‌های مبنی بر اصلاح و شفافیت پرونده تحقیق انفجار سال گذشته بندر بیروت همراه شود.
 
«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، در واکنش به تشکیل کابینه در لبنان، ضمن استقبال از این امر، تشکیل دولت در لبنان را گامی بسیار مهم توصیف کرد.
 
«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه نیز تشکیل کابینه در لبنان را گامی ضروری خواند و خواستار پایبندی سران لبنانی به تعهداتشان در مورد اصلاحات شد.
 

برچسب ها: لبنان میشل عون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *