بلوط خبرساز، بیمار از آب درآمد!

9:02 - 19 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۶۴۸۱
در پی انتشار گسترده فیلمی از قطعه‌قطعه کردن یک درخت بلوط در فضای مجازی، که در آن یگان منابع طببعی به قاچاق چوب متهم شده‌است، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان علت قطع این درخت را ابتلا به بیماری قارچ زغالی عنوان کرد.

- اخیرا فیلمی تحت عنوان «قاچاق زغال توسظ یگان منابع طبیعی بهبهان» در فضای مجازی منتشر شد. در این فیلم که در منطقه آب‌بهاره واقع در شهرستان بهبهان ضبط شده صحنه‌هایی از قطعه‌قطعه کردن یک تک‌درخت را می‌توان دید که کمی آنطرف‌تر، قطعه‌های بریده شده آن روی هم انبار شده‌اند.

موتورسواری که در حال فیلم‌برداری از این صحنه‌هاست، با زوم کردن دوربین روی خودروی یگان منابع طبیعی بهبهان، بارها تکرار می‌کند که ماموران در حال قاچاق چوب هستند و از کاربران فضای مجازی می‌خواهد که فیلم را به صورت گسترده بازنشر کنند.

در این باره محمدتقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان به میزان گفت: ۱۵ شهریور، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهبهان حین پایش و گشت‌زنی در منطقه تنگ بن با یک اصله درخت بلوط مواجه شدند که براثر وزش باد شدید دچار شکستگی شده بود.  

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها، درخت مذکور به دو نوع آفت، سوسک چوبخوار و بیماری قارچ زغالی آلوده بود گفت: سوسک چوبخوار با نفوذ به تنه درخت باعث خالی و تهی شدن تنه درخت شده در نتیجه تنه توانایی مقاومت در برابر وزش باد و سنگینی سرشاخه‌ها را از دست می‌دهد که به شکسته شدن تنه از قسمت تهی شده می‌انجامد.

مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان افزود: به منظور حفاظت از جامعه جنگلی بلوط‌های تنگ بن و جلوگیری از سرایت آفت فوق به سایر درختان منطقه که در نتیجه تردد دام‌ها صورت می‌گیرد و همچنین ممانعت از حمل و تهیه زغال از این درخت توسط اهالی منطقه، چاره‌ای به جز امحاء درخت باقی نماند.

وی ادامه داد: در نتیجه تنه و سرشاخه های آفت زده درخت مذکور با رعایت تمامی نکات بهداشتی با هماهنگی ریاست اداره منابع  طبیعی و هماهنگی با فرمانده محترم یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و ریاست محترم منابع طبیعی لنده و پیمانکار مربوطه از منطقه خارج و امحاء شد.

سجادی با ابراز تعجب از انتساب اتهام قاچاق چوب به یگان منابع طبیعی بهبهان گفت: چطور می‌توان پذیرفت که ماموران یگان منابع طبیعی در روز روشن به قاچاق چوب اقدام کنند؛ آن هم با بریدن یک تک‌درخت؟

تصویربردار این کلیپ یکی از متخلفان قاچاق چوب و زغال است که دارای سابقه چندین محکومیت کیفری مرتبط با قطع درختان بلوط و حمل زغال است. این متخلف که پیشتر به دلیل قطع و حمل غیرقانونی زغال توسط ماموران یگان منابع طبیعی شهرستان بهبهان دستگیر شده حالا با انگیزه تخریب عملکرد ماموران یگان منابع طبیعی بهبهان نزد مسئولان محترم استان همجوار و اهالی منطقه از عملیات پیمانکار فیلم گرفته و به همراه توضیحاتی کذب در فضای مجازی منتشر کرده است. متاسفانه وی همچنین باعث ایجاد تنش و درگیری فیزیکی بین اهالی منطقه شد که با وساطت ماموران پاسگاه منطقه تشان مدیریت شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان افزود: مقطوعات و تهیه زغال توسط افراد فرصت طلب مقطوعات چوبی در محل خانه یکی از اهالی دپو شده و طی روزهای آینده به اداره منابع طبیعی بهبهان منتقل خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت اجرای طرح جامع محلول‌پاشی و مقابله با آفات و بیماری‌های حوزه جنگل گفت: این طرح در یازده شهرستان زاگرسی استان خوزستان در مساحت بیش از ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی بلوط استان (۹۸۵۰۰۰ هکتار) اجرا خواهد شد.

به گزارش میزان، در سال‌های گذشته کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پیاپی در جنگل‌های زاگرسی به طغیان آفات و امراض منجر شده که بیماری قارچ زغالی بلوط یکی از آسیب‌رسانترین آنهاست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *