رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ادعای واشنگتن: به نقطه‌ای که بازگشت به برجام منافع کمتری برای آمریکا ایجاد کند نزدیک می‌شویم

21:09 - 17 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۶۳۷۳
وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود با هایکو ماس درباره برجام مدعی شد: به نقطه‌ای که بازگشت به برجام منافع کمتری برای آمریکا ایجاد کند نزدیک می‌شویم.

- آنتونی بلینکن، در نشست خبری مشترک با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با بیان ادعای نزدیک شدن واشنگتن به نقطه‌ای که بازگشت به برجام منافع کمتری برای آمریکا ایجاد کند، گفت: به نقطه‌ای که بازگشت به برجام همان دستاورد‌های توافق اولیه را مجدداْ ایجاد نکند نزدیک‌تر می‌شویم.

وزیر خارجه آمریکا در این راستا ادامه داد: این موضوع از آن جهت پیش بینی می‌شود که با گذشت زمان، برنامه هسته‌ای ایران رو به پیشرفت است.

وی گفت: ایران از سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌کند، مواد هسته‌ای بیشتری غنی‌سازی می‌کند، دانش بیشتری کسب می‌کند و از این جهت، نقطه‌ای وجود خواهد داشت که در آن، اکتساب تمامی منافع برجامی از طریق بازگشت به همان توافق دشوارتر باشد.

بلینکن با بیان اینکه ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم، اما به آن نزدیک می‌شویم، افزود: به همین دلیل است که به صراحت اعلام کرده ایم، توانایی بازگشت دوجانبه به برجام برای مدت نامعلوم، پایدار نخواهد بود.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در این نشست درباره واکنش برلین به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه بازگشت به مذاکرات وین ممکن است دو تا سه ماه به طول بینجامد گفت: این زمان، خیلی طولانی است.

وی از پاسخ به این پرسش که تروئیکای اروپا قصد دارند در نشست آتی شورای حکام آژانس اتمی اقدام به صدور قطعنامه ضد ایرانی کنند یا خیر طفره رفت.

دولت بایدن مدعی است که قصد دارد از طریق مذاکرات وین، زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

پیش از این حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته بود که، طرف مقابل این درک را دارد که بالاخره یک پروسه دو سه ماه‌ای زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هر گونه تصمیمی که می‌خواهد در این رابطه بگیرد، برنامه ریزی کند، ولی این موضوع یکی از موضوعاتی است که در دستورکار دستگاه سیاست خارجی و دولت قرار دارد.

 


برچسب ها: برجام بلینکن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *