سرقت از موزه‌ها بلافاصله به پلیس بین الملل گزارش می‌شود

2:19 - 19 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۶۱۶۶
محمدرضا کارگر گفت: چنانچه مفقود شدن اثری متعلق به یکی از موزه‌ها به پلیس بین الملل (اینترپل) اعلام می‌شود این پلیس موظف خواهد بود به محض رویت آن را ضبط کند؛ بنابراین هر زمانی که چنین اتفاقی به پلیس بین الملل اعلام بشود آن‌ها موظف به پیگیری و ردیابی اثر مسروقه خواهند بود.
محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره امکانی که بررسی فهرست اموال یک موزه برای شناسایی اشیای مفقود شده فراهم می‌کند به میزان گفت: درمورد اینکه طی سال‌های متمادی چه اتفاقاتی در این زمینه در موزه‌ها رخ داده باشد من نمی‌توانم اطلاعات دقیقی ارائه کنم. اما مواردی بوده که مثلا به فردی که امین اموال بوده سی هزار شیء تحویل داده شده و بعد که او بازنشست شد و امین اموال جدیدی به جای او کار را تحویل گرفت تعارضاتی در اشیا و اموال موزه به وجود آمده باشد. زمانی که چنین مواردی پیش بیاید به هیات کارشناسی منتقل می‌شود و این هیات هم درباره ابهام‌هایی که درباره اشیا و اموال موزه به وجود آمده به ارزیابی و تصمیم گیری می‌پردازد.

وی درباره احتمال بی خبر ماندن از مفقود شدن بعضی از اشیای متعلق به یک موزه برای سال‌های طولانی گفت: بررسی اموال موزه‌ها سالی یک بار صورت می‌گیرد و این مساله درواقع وظیفه ذیحسابی است و هر وزارتخانه‌ای موظف به انجام چنین اقدامی برای بررسی اموال و اشیای متعلقه است. به دلیل اینکه این کار هر سال انجام می‌شود پس امکان پذیر نیست که یکی از اشیا برای سال‌های طولانی مفقود مانده و ما از آن بی خبر باشیم. ما سالی یک بار تمام اموال موزه‌ها را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

کارگر در پاسخ به اینکه اگر اثری سال‌ها قبل مفقود شده باشد ردیابی‌ها برای پیدا شدن آن اثر دشوار خواهد بود گفت: بخشی از روند بررسی‌ها برای یافتن آثار مفقود شده متعلق به موزه‌ها چندان با دشواری همراه نخواهد بود. یک بخش از کار جستجو برای ردیابی یک اثر مفقود شده به این بر می‌گردد که چنانچه مفقود شدن اثری به پلیس بین الملل (اینترپل) اعلام می‌شود این پلیس موظف خواهد بود به محض رویت آن اثر سرقت شده آن را ضبط کند؛ بنابراین هر زمانی که چنین اتفاقی به پلیس بین الملل اعلام بشود و اطلاعات مربوط به اثر مسروقه در اختیار این پلیس گذاشته شود آن‌ها موظف به پیگیری و ردیابی اثر مسروقه خواهند بود.
 
بیشتر بخوانید:
 
مدیرکل موزه‌ها خاطرنشان کرد: البته اگر طی این مدت آن اثر به سرقت رفته در جایی به نمایش در بیاید شواهد بیشتری هم برای ردیابی کردنش فراهم خواهد شد. از این جنبه کار چندان دشوار نخواهد بود. اما اگر مسوولان یک موزه بعد از مفقود شدن یکی از اشیا دیر وارد عمل بشوند ممکن است سارقان آن اثر را به فروش برسانند و مثلا به خارج از کشور ببرند. برای همین ضروری است که مسوولان موزه به سرعت برای ردیابی اثر مفقود شده دست به اقدام بزنند. اما اینکه گفته شود ممکن است اثری مفقود شده باشد و متولیان موزه متوجه نشده باشند و سال‌ها هم از این قضیه گذشته باشد چندان امکان پذیر نیست و گذر زمان هم چیزی را تغییر نمی‌دهد و برای ردیابی اثر مفقود شده باید حتما و بلافاصله اقدام شود.

وی درمورد اینکه زمانبر بودن پروسه بررسی فهرست اموال در موزه‌های بزرگ ایران و جهان عاملی برای دشوار شدن حفاظت از اموال موزه‌ها نمی‌شود اظهار داشت: مساله بررسی فهرست اموال نباید به یک روند طولانی تبدیل بشود. برای همین باید شیوه‌ها و سازوکار‌های موجود برای این کار به روزرسانی بشود. ما امروز برای حفاظت و کنترل اشیا و اموال موزه‌ها از نرم افزار جام استفاده می‌کنیم و با این ابزار در هر لحظه‌ای که بخواهیم آثار موزه‌ها را کنترل کنیم این امکان برای ما فراهم است. با این امکان همیشه و به صورت تصادفی می‌توانیم اموال و اشیای موزه‌ها را چک کنیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *