رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازگشایی مدارس برای کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان ضرورت دارد

15:56 - 15 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۶۲۸
معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: فضای مجازی و در خانه ماندن دانش آموزان آسیب‌های زیادی به سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان زده است و برای کاهش این آسیب‌ها بازگشایی مدارس ضرورت دارد.
-سید جواد حسینی با بیان اینکه مهر و شروع مدارس یک پروسه است گفت: پروژه مهر در واقع پروژه نیست بلکه پروسه‌ای است از آغاز مهر تا مهر سال آینده که نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت است.

وی تصریح کرد: مدیران مدارس عوامل اصلی جبهه تعلیم و تربیت هستند و پروژه مهر و بازگشایی مدارس مهمترین عامل برای سنجش عملکرد مدیران است.

حسینی با بیان اینکه مهر امسال از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است اظهار کرد: کرونا ۱۸ ماه تمامی ابعاد جامعه بویژه نظام تعلیم و تربیت را تخت تاثیر قرار داده است و نظام تعلیم و تربیت در زیست بوم جدید با رویکرد پوشش حداکثری انواع شیوه‌های آموزشی را برای دانش آموزان پیاده سازی کرد.


وی افزود: محور اصلی آموزش‌ها در مهر پیش رو آموزش‌های حضوری تدریجی است و لذا این موضوع نیازمند برنامه ریزی همه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است.


حسینی با تشریح چرایی بازگشت به مدرسه و آموزش‌های حضوری گفت: موضوع آموزش‌های حضوری به کیفیت آموزش و جریان یاددهی یادگیری برمی گردد و در مطالعات انجام شده در کشور تنها ۳۵ درصد دانش آموزان حضور کافی در آموزش‌های مجازی داشته اند.


وی افزود: بر اساس این مطالعات ۲۲ درصد دانش آموزان فقط حضور کمی حضور کیفی در آموزش‌های مجازی داشته اند و ۳۳ درصد از دانش آموزان کمتر از ۵ ساعت در این فضا حضور داشته اند.


وی گفت: در مجموع ۲۴ درصد آموزش‌های مجازی از منظر دانش آموزان کیفیتی همانند حضوری داشته است، ۴۲ درصد آموزش‌ها قابل قبول ارزیابی شده است و ۲۳ درصد آموزش‌ها فاقد کیفیت ارزیابی شده است.


وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات آموزش‌های مجازی منجر به افت کیفیت آموزش شده است و از هر ۴ دانش آموز ۳ دانش آموز به صورت کامل از آموزش‌های مجازی بهره نبرده‌اند و از این آموزش‌ها رضایت ندارند.


حسینی تصریح کرد: آموزش‌های مجازی منجر به افت کیفیت در جریان یاددهی و یادگیری شده است و این مسأله موجب می‌شود بحث حضوری شدن به عنوان موضوعی جدی پیگیری شود.


حسینی لطمه به عدالت بویژه عدالت آموزشی را از دیگر دلایل شروع مجدد آموزش‌های حضوری دانست و گفت: یکی از ارکان اصلی عدالت، عدالت آموزشی است و کوچ نظام تعلیم و تربیت به فضای مجازی موجب لطمه خوردن به گسترش عدالت بویژه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار شده است.


معاون وزیر با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی گفت: فضای مجازی و در خانه ماندن دانش آموزان آسیب‌های زیادی به سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان زده است و برای کاهش این آسیب‌ها بازگشایی مدارس ضرورت دارد.


حسینی با اشاره به وضعیت مدارس در کشور‌های جهان گفت: پیش از شروع واکسیناسیون و در بین ۳۷ کشور با نرخ مرگ و میر بالا فقط ۶ کشور به طور موقت مدارس را تعطیل کردند و به طور طبیعی با گسترش واکسیناسون اکثر کشور‌ها به سمت بازگشایی مدارس حرکت کرده‌اند.
حسینی معلمان را جهادگران آموزشی نامید و گفت: معلمان با همراهی خانواده‌ها در ایام کرونا و با بهره گیری از انواع روش‌های آموزشی شاهکاری در نظام تعلیم و تربیت رقم زدند.


وی افزود: در کوچ مجدد به سمت آموزش‌های حضوری ممکن است با مقاومت اولیا و دانش آموزان به دلیل اضطراب از سلامت مواجه شویم که نیازمند اقناع والدین و دانش آموزان است.


حسینی با بیان اینکه وضعیت آینده کرونا مبهم است و معلوم نیست چه وضعیتی در آینده داشته باشد. اظهار کرد: تمام پژوهش‌ها نشان می‌دهد بازگشایی مدارس در افزایش پاندومی کوید ۱۹ تاثیری نداشته است و لذا استراتژی اصلی وزارت آموزش و پرورش نیز بازگشایی تدریجی مدارس است.


معاون وزیر شعار مهر امسال را بازگشایی روان، تدریجی، ترکیبی و با کیفییت با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان دانست و گفت: بازگشایی حضوری مدارس به تدریج از آبان با رعایت برخی استلزامات آغاز خواهد شد.


وی بازگشایی مدارس را مستلزم رعایت چند اصل از سوی مدیران دانست و گفت: اولین اصل در بازگشایی مدارس تقدم ذاتی تامین سلامت دانش آموزان است برای این منظور سرانه‌های بهداشتی از سوی وزارت به مدارس تخصیص یافته است و واکسیناسیون معلمان نیز در حال انجام است.


وی افزود: پروتکل‌های بهداشتی و شیوه نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا باید به صورت کامل در مدارس رعایت شود.


وی توجه همزمان به حفظ سلامت در کنار حق آموزش را از دیگر استلزامات دانست و گفت: رویکرد تداوم آموزش با پوشش حداکثری و حفظ سلامت باید سرلوحه کار تمامی مدیران باشد.


حسینی عدالت در تامین فرصت‌های آموزشی برابر برای همه دانش آموزان را از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس دانست و گفت: برخورداری همه دانش آموزان از امکانات دیجیتالی، ثبت نام و توزیع به موقع کتب درسی، سنجش کامل سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از جمله نکاتی است که باید مد نظر مدیران قرار گیرد.


معاون وزیر اقناع سازی جامعه و خانواده را از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس دانست و گفت: امسال سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مهر را خواهیم داشت و برای اقناع والدین برگزاری جلسات با انجمن اولیا و مربیان ضروری است.


وی افزود: روند گسترش آموزش‌های حضوری تدریجی خواهد بود و در این میان به مدیران مدارس و شورای مدارس تفویض اختیار شده است.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی گفت: باید از تجارب و دستاورد‌های آموزش‌های چند ماه گذشته نهایت بهره را برد و از آن‌ها استفاده کامل کرد.


معاون وزیر بازگشایی باشکوه مدارس را مستلزم رعایت سه اصل مهم دانست و گفت: در آغاز مهر هیچ کلاسی نباید بدون معلم، مدیر و معاون باشد، تمام مدارس باید برنامه عملیاتی و اطلس یادگیری داشته باشند و همه دانش آموزان به موقع ثبت نام شده و کتب درسی را دریافت کنند.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *