احمر: علاقمندان مطالعه به محتوای با کیفیت توجه کنند

8:01 - 11 مهر 1400
کد خبر: ۷۵۵۶۰۵
یک نویسنده کتاب گفت: من معتقدم باید کتاب خوب را خواند، زیرا کتاب‌های بد و بی‌کیفیت نه تنها مخرب جامعه هستند بلکه عاملی برای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شوند لذا باید در بحث محتوا توجهی ویژه داشت.

مرتضی احمر در گفت‌وگو با پیرامون چالش‌های حوزه نشر گفت: مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا بزرگترین عامل رکود در حوزه نشر محسوب می‌شود این امر سبب شده تا قیمت کتاب نیز افزایش پیدا کند و این کالای فرهنگی از سبد خرید خانوار کنار گذاشته شود.

وی مشکلات نویسندگان را مورد بررسی قرار داد و افزود: رکود ناشی از کرونا در صنعت نشر ضرر و زیان‌های فراوانی را برای نویسندگان برجای گذاشته است از آنجایی که کتاب زیادی به فروش نمی‌رود لذا تولید کتاب نیز با کندی انجام می‌شود از سوی دیگر، چون کتاب خریداری نمی‌شود چاپ‌های متعدد شامل کتاب نمی‌شود و این‌ها ضرر‌ها است که به جیب نویسندگان می‌رود.

احمر وضعیت نشر در دو سال اخیر را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: مشکلات حوزه نشر به حدی است که برخی از ناشران خصوصاً در سال جاری دست از انتشار و چاپ کتاب برداشته اند و هیچ کتابی تولید نکرده اند.

وی افزایش قیمت کاغذ را عاملی اثر گذار بر روند تولید کتاب دانست و تاکید کرد: با افزایش قیمت کاغذ روند تولید کتاب نیز کاهش پیدا کرد، اما اگر قرار باشد به جستجوی عواملی اصلی اثر گذار بر تولید کتاب اشاره کنیم تبلیغات را به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر اذهان عمومی باید شناخت. تبلیغات کتاب‌ها می‌تواند زمینه را برای فروش کتاب‌ها فراهم کرده و بر چرخه حوزه نشر تاثیر بگذارد.

نویسنده کتاب «خاک پای قدمهایت» به نگاه‌های سلیقگی و اثرگذار بر حوزه نویسندگی اشاره و تصریح کرد: نویسندگان خصوصاً نویسندگان نوقلم همواره از شرایط حاکم بر حوزه نویسندگی تأثیر می‌پذیرند انتخاب چند اثر مشخص و یا چند نویسنده در جشنواره‌های متعدد قطعاً بر روحیه نویسندگان نوقلم تاثیر می‌گذارد و آنان را از ادامه مسیر دلسرد می‌کند لذا باید این گونه نگاه‌ها را از جامعه نویسندگی دور کرد.

احمر قیمت پشت جلد کتاب را شاخصی برای قرارداد‌های بین ناشر و نویسنده دانست و افزود: عموما شاخصی که تعیین می‌شود بر اساس قیمت پشت جلد کتاب است البته اخیراً که وضعیت نشر بدتر شده است این میزان کاهش یافته و تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد از قیمت پشت جلد کتاب به نویسنده تعلق می‌گیرد، برخی از ناشران نیز از نویسنده پول می‌گیرند تا کتاب آن‌ها را چاپ کنند و در عین حال تعدادی از کتاب‌ها را برای خود نگه می‌دارند و بقیه را به خود نویسنده کتاب واگذار می‌کنند در چنین شرایطی نه‌ تنها تبلیغات برای کتاب انجام نمی‌شود بلکه تنها ۱۰۰ عدد کتاب تولید شده و کتاب اصلا دیده نمی‌شود برخی از نویسندگان نیز کل اثر را می‌فروشند و تنها به ۵ تا ۶ میلیون رازی می‌شوند آن‌ها مجوز کتاب را برای همیشه به ناشر می‌دهند، همه این‌ها قوانینی است که به ضرر نویسنده تمام می‌شود.

وی نویسندگان را به عنوان تاثیر گذارترین اقشار بر فرهنگ جامعه دانست و بیان کرد: نویسندگان نقش مهم و اساسی بر فرهنگ جامعه دارند و در عین حال این افراد هستند که کار اصلی تولید کتاب را برعهده دارند تحقیق و پژوهشی که برای نگارش داستان‌ها و رمان‌ها شکل می‌گیرد بسیار سخت و زمانبر است همه این موارد در کنار یکدیگر تنها ضرر نویسنده را به دنبال دارد، زیرا درآمد چندانی از تولید اثر و کتاب به دست نویسنده نمی‌رسد.

احمر اهمیت تولید کتاب با کیفیت را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی که تولید می‌شود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد زیرا کتاب‌هایی که به ایجاد فرهنگ ارزنده می‌انجامد باید مورد توجه قرار بگیرد، من معتقدم باید کتاب خوب را خواند، زیرا کتاب‌های بد و بی‌کیفیت نه تنها مخرب جامعه هستند بلکه عاملی برای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شوند لذا باید در بحث محتوا توجهی ویژه داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *