تاکید رئیس کل دادگستری خراسان شمالی بر ارتقاء دانش حقوقی مردم

13:46 - 16 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۵۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی بر ضرورت ارتقاء سطح دانش حقوقی مردم به منظور ایمن‌سازی جوامع هدف در برابر فشارها، آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی تأکید کرد.
- حجت‌الإسلام والمسلمین جعفری، رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی بر ضرورت ارتقاء سطح دانش حقوقی مردم به منظور ایمن‌سازی جوامع هدف در برابر فشارها، آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی تأکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی تصریح کرد: متأسفانه جهل و ناآگاهی ریشه شکل گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و برای ایفای نقش پیشگیرانه و بازدارنده باید آموزش‌های حقوقی و قضایی در راستای بالا بردن سطح دانش و معلومات عمومی و همچنین ارائه هشدار‌ها و تذکرات لازم در جوامع هدف همواره در اولویت اقدام و عمل قرار گیرد تا بتوان به‌نحو مؤثری از آسیب‌های سنگین اجتماعی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به نقش مدیریتی دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، تحقق اهداف پیشگیرانه را منوط به مشارکت همه جانبه تمامی قوا و بخش‌های حاکمیتی دانست.

حجت‌الإسلام والمسلمین جعفری با انتقاد از عدم وجود قوانین جامع در خصوص پیشگیری از وقوع جرم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی انتقاد و عنوان کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، عزم جدی‌‌تر و اقدامات اساسی‌تری را می‌طلبد تا این حوزه به شکل قابل قبولی ساماندهی شود.

وی عدم وجود زیرساخت‌های لازم را یکی از موانع مهم عدم تحقق ساز و کاری پیشگیرانه برشمرد و بیان کرد: لازم است هم در حوزه قانونگذاری متناسب با نیاز‌های جامعه اصلاحاتی اعمال و قوانین دقیق و شفاف وضع شود و هم در حوزه اجرایی اقدامات بنیادین و راهبردی صورت پذیرد تا بتوانیم به نتایج مطلوب برسیم.

حجت‌الإسلام والمسلمین جعفری اجرای دقیق سیاست‌های مشارکتی را بهترین ساز و کار برای حصول موفقیت در حوزه پیشگیری از وقوع جرم توصیف و عنوان کرد: دستگاه قضایی می‌تواند با مدیریت جریان پیشگیری ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها را در محدوده دارایی‌های مادی و معنوی دیگر قوا بکار گیرد و از طرفی در بعد سرکوب برخی جرایم خشن نیز نقشی راهگشا و بازدارنده ایفاء کند.

وی با تأکید بر ضرورت از بین بردن زمینه‌های تولید جرم و بستر‌های شکل گیری آن در جامعه افزود: بسته به شرایط و مقتضیات برخورد قاطع و سرکوب برخی جرائم خاص و خشن نیز می‌تواند با ایجاد بازدارندگی لازم از تحقق و شکل گیری آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند.

حجت‌الإسلام والمسلمین جعفری، با تأکید بر روحیه جهادی و تفکر انقلابی بعنوان راه حل برون رفت از مشکلات کشور ابراز امیدواری کرد تا با مدیریت انقلابی و حفظ وحدت، انسجام، همدلی و برقراری موجبات همکاری و تعامل به ویژه در مناسبات با دولت جدید بتوانیم با جلب مشارکت مجلس و دولت فصل جدید و نوینی را از تحول مثبت و سازنده در حوزه پیشگیری رقم بزنیم.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *