واکاوی عملیات کمان ٩٩؛ از عملیات‌های شگفتی‌ساز دوران دفاع مقدس

11:19 - 15 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۴۷۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: عملیات کمان ۹۹ یکی از عملیات‌های شگفتی‌ساز دوران دفاع مقدس است و حتی در تاریخ جهان ثبت شد.
- نشست تخصصی واکاوی عملیات کمان ٩٩ اولین عملیات گسترده هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم بعث عراق در محل دانشگاه دفاع ملی، و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد.

امیر عبدالعلی پورشاسب، امیرسرتیپ حبیب بقایی، امیر سرتیپ فرج‌الله برات‌پور، سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، سردار عبدالله عراقی و خانواده‌های معظم شهدای نهاجا در این نشست حضور دارند.

امیر پورشاسب در این نشست، گفت: شگفتی در دوران دفاع مقدس بعد از حمله هواپیما‌های دشمن شکل گرفت.

وی افزود: عملیات انتقام سخت در پاسخ به حملات دشمن داده شد و تعداد جنگنده‌های ما از پایگاه بوشهر پاسخ محکمی به حملات دشمن داشتند.

پورشاسب تأکید کرد: مجموعه خلبانان هواپیما‌های ما درس بزرگی به صدام و صدامیان دادند و هیچگاه فراموش نخواهند شد.

وی اظهار داشت: عملیات کمان ۹۹ یکی از عملیات‌های شگفتی‌ساز دوران دفاع مقدس است.

سردار عراقی از یادگاران دوران دفاع مقدس نیز در این نشست، گفت: نشست‌های علمی - تخصصی برگزار می‌کنیم که اولین مورد آن واکاوی عملیات بیت المقدس با حضور اساتید محترم بود و به یک نماد تخصصی تبدیل شد و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.
 
عراقی تصریح کرد: جنگنده‌های ما در راستای پاسخ به حملات هوایی رژِیم بعث در آغازین روز‌های دفاع مقدس، مراکز حساس و حیاتی ارتش بعث را از جمله مراکز فرماندهی مورد حمله قرار دادند، سالروز عملیات کمان ۹۹ به عنوان یک روز بزرگ در تاریخ دفاع مقدس و حتی جهان ثبت شد و در آن شرایط تحریمی سخت، برتری هوایی را بدست آوردیم.

رئس پژوهشکده دقاع مقدس تصریح کرد: نشست تخصصی در مورد عملیات ثامن‌الئمه (ع) یک هفته بعد از هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود.

عراقی اظهار داشت: نا گفته نماند حاضرین در نشست تخصصی واکاوی عملیات کمان ۹۹، شهدای زنده آن عملیات هستند.
 
عملیات کمان ۹۹ در تاریخ ثبت شد
امیر سرتیپ خلبان فرج الله برات پور از یادگاران دفاع مقدس نیز در این نشست، گفت: نیروی هوایی در آغاز دفاع مقدس در آمادگی خوبی قرار داشت و نیرو‌های زمینی و هوایی آماده دفاع بودند.

وی افزود: صدام خیال می‌کرد جمهوری اسلامی ایراپ نیروی هوایی ندارد، با ۱۴٠فروند هواپیما از پایگاه‌های تبریز، دزفول و بوشهر به پایگاه ما حمله کردند، پاسخ محکمی با پرواز انتقام به دشمن بعثی داده شد.

یادگار دفاع مقدس تصریح کرد: عملیات کمان ۹۹ در تاریخ ثبت شد، صدام دنبال اعمال سیاست رژیم صهیونیستی بود؛ ۲۲۳ سورتی پرواز داخل عراق در جریان طرح البرز انجام دادیم.

وی اضافه کرد: شهید فکوری با پرواز فرماندهان پایگاه، مخالف بودند ولی روز اول دوشادوش همرزمان خود برای دفاع از این سرزمین پرواز کردم.

این یادگار دفاع مقدس اظهار داشت: روزگار سختی بود، درگیری خیلی سخت بود، خلبانان ما در دوران دفاع مقدس هم پوشانی ماندگاری داشتند و از میهن اسلامی دفاع کردند که روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

پایگاه هوایی تبریز، دام جنگنده‌های بعثی بود
سرتیپ دوم جواد محمدیان نیز در این نشست، گفت: ۵ ماموریت مختلف برای نیروی هوایی در دفاع مقدس برنامه‌ریزی شده بود و یکی از آن‌ها حمله به نقاط استراتژیک دشمن بود.

وی افزود: باید همیشه از تجربیات دفاع مقدس استفاده کنیم، زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی استکبارستیز است.

این یادگار دفاع مقدس تصریح کرد: ۳۰ نفر از بهترین خلبانان پایگاه تبریز که با تجربه بودند متاسفانه پاکسازی شدند، شرایط بسیار سخت بود، ولی میهن پرستی و تعصب به نظام پوشانده این ضعف‌ها بود.

محمدیان تصریح کرد: نیروی هوایی در هر پایگاه طرح‌های عملیاتی مختلف دارد و در ستاد فرماندهی مشخص است، اهداف پایگاه هوایی تبریز، پایگاه هوایی رژیم بعث در موصل و کرکوک بود.

وی اضافه کرد: غرش جنگپده‌های ایران، خیلی صدای خاصی داشت، کل مأموریت پایگاه تبریز در جریان این عملیات کمتر از دو ساعت و نیم طول کشید، ۳٠فروند پوشش هوایی منطقه را انجام دادند.

یادگار دوران دفاع مقدس تأکید کرد: ۷۵سورتی پرواز توسط پایگاه تبریز در آن روز انجام شد، دامی برای جنگنده‌های بعثی بود.

عملیات کمان۹۹ خط بطلان را بر پیشانی صدام نوشت
سرهنگ محمد اسماعیل شریفان استاد خلبان، گفت: مستند خلبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران با عراق باشد اصول زانو بزند، عملیات کمان۹۹ خط بطلان را بر پیشانی صدام نوشت.

وی افزود: حذف پدافند هوایی دشمن بقیه عملیات‌ها به راحتی انجام شود در مهمترین مأموریت است و کمان ۹۹ در این جریان انجام شد، عملیات شمشیر سوزان، نبرد ماندگار مروارید که دست رژیم بعث را برای همیشه از خلیج همیشه فارس قطع کرد.

استاد خلبان تصریح کرد: عطر شهدا در تمام پایگاه‌های هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر مشام می‌رسد.

نام شهدایی مانند شهید بیک‌محمدی در تاریخ ماندگار است
امیر حبیب بقایی نیز در این نشست، گفت: نام شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدایی مانند بیک محمدی در تاریخ ماندگار است و باید خانواده شهدا در مورد عزت و احترام قرار بگیرند، زیرا بر گردن ما دارند.

همسر شهید بیک‌محمدی نیز در این نشست، گفت: بعد از ۳۴ سال پیکر شهید بیک محمدی پیدا شد و هنوز بخاطر کرونا با پیکر همسرم درد و دل نکردم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *