مهمترین اعمال و رویکرد در روزهای پایانی ماه محرم چیست؟

9:01 - 15 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۱۶۵
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: بهترین رویکرد در روز‌های پایانی ماه محرم مداومت بر خواندن زیارت عاشورا است این دعا فراز‌های بلندی دارد که اندیشه هر فرد مدبر را بر می‌انگیزد فراز‌هایی که از واقعه عاشورا سخن گفته و جایگاه «سیدالشهداء (ع)» و یاران با وفای ایشان را بیان می‌کند.

محمد حسین مبارکی در گفت‌وگو با پیرامون وظیفه مومنان در روز‌های پایانی ماه محرم گفت: ماه محرم ماه الگوپذیری از «سیدالشهدا (ع)» و توجه به اهداف «امام حسین (ع)» است ایشان تلاش داشتند تا با زنده داشتن اسلام ناب محمدی اصول و فروع دین را در جامعه بگسترانند، برپایی نماز و انس بیشتر با قرآن کریم از جمله عواملی محسوب می‌شود که در رویکرد «سیدالشهدا (ع)» مورد توجه و در قیام عاشورا نیز بر آن تاکید شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: توجه به واجبات همواره مورد تاکید بزرگان دینی بوده است، اما در برهه‌هایی از تاریخ با حضور و ورود برخی از تفکرات حکومتی ما شاهد تحول در جامعه نیز هستیم، زیرا جامعه تابعی از اعمال حاکمان بوده است لذا در زمان ولایت «امام حسین (ع)» شاهدیم رویکرد‌هایی که حاکم بنی امیه یعنی یزید در پیش می‌گیرد در مدت زمان کوتاهی به جامعه سرازیر شده و اسلام نو پا را در خطر قرار می‌دهد بدین ترتیب «امام حسین (ع)» نیز دست به قیام زدند تا جامعه اسلامی را از انحراف باز دارند و راه درست را پیش پای امت اسلامی قرار دهند.

مبارکی با اشاره به وظیفه نسل جوان در قبال قیام عاشورا اظهار کرد: در جامعه امروز حضور و وجود دغدغه‌های گوناگون زندگی زمینه را برای فاصله گرفتن نسل جوان در حوزه عبادت تا حدودی فراهم کرده، اما باید توجه داشت که «سیدالشهداء(ع)» در سخت‌رین شرایط یعنی روز عاشورا و زمانی که مورد تیر باران دشمن قرار گرفتند باز هم نماز را به پا داشتند تا همواره به یاد داشته باشیم که نماز ستون دین بوده و باید به آن توجهی ویژه داشت.

وی به تاکید «امام حسین (ع)» بر حضرت «زینب کبری (س)» برای دعا در نماز شب اشاره و ابراز کرد: «امام حسین (ع)» در لحظات آخر وداع با حضرت «زینب کبری (س)» از ایشان خواستند در هنگام نماز شب ایشان را یاد کنند و یا حضرت «زینب کبری (س)» در شب شهادت بردار گرامیشان نماز شب را ترک نکردند این‌ها درس‌هایی ارزنده از قیام کربلا برای جامعه و تک تک ما بوده در عین حال اهمیت نماز را بیان می‌کند.

این کارشناس علوم قرآنی بهترین رویکرد را در روز‌های پایانی ماه محرم بر شمرد و افزود: بهترین رویکرد در روز‌های پایانی ماه محرم مداومت بر خواندن زیارت عاشورا است این دعا فراز‌های بلندی و دارد که اندیشه هر فرد مدبر را بر می‌انگیزد فراز‌هایی که از رویداد کربلا سخن گفته و جایگاه «سیدالشهدا (ع)» و یاران با وفای ایشان را بیان می‌کند.

مبارکی بیان کرد: «امام حسین (ع)» تلاش داشتند تا سنت «پیامبر اکرم (ص)» را احیا کنند و برای این منظور از جان و مال خود گذشتند ایشان در راه حق قدم برداشتند امری که نیاز جامعه امروز ما است، در روز‌های پایانی ماه محرم باید نگاهی ویژه به قرب الهی که در نتیجه راضی بودن به رضای خداوند و قدم برداشتن محسوب می‌شود، در پیش گرفتن مسیر رهنمود‌های «ائمه معصومین (ع)» می‌تواند راهنمایی ارزنده در این مسیر باشد.

وی توجه به مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی را مسیری درست در راه رسیدن به سعادت دانست و بیان کرد: مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی مسیری در راستای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است. شهید سپهبد قاسم سلیمانی الگوبرداری از «سید الشهدا (ع)» را در دستور کار خود قرار داد لذا توانست به خود شناسی بپردازد این مهم نشان می‌دهد کسی که خودش را بشناسد قطعا می‌تواند خدا را نیز بشناسد. قیام کربلا نیز چنین پیامی را برای جامعه جهانی در بر داشت علاوه بر این دفاع از حقیقت را به جامعه انسانی آموخت.

مبارکی پیرامون وظیفه ما در قبال قیام عاشورا خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید واقعا مکتب حسینی را بشناسید نگاهی به شیوه زندگی شهید سپهبد قاسم سلیمانی داشته باشید و روش تعالی و سیر تحولات اخلاقی و روحی را در این سردار بزرگ مورد بررسی قرار دهید، در روز‌های آخر ماه محرم باید توجه داشت که درس‌های ارزنده قیام کربلا چه نکاتی را برای ما مطرح می‌کند و چه کسانی در این مسیر قدم برداشته اند و ما در این زمینه چه کرده ایم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *