رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مهمترین رویداد‌های ماه صفر/از رحلت «پیامبر اکرم(ص)» تا شهادت امام هشتم

10:00 - 17 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۴۹۶۹
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: روز بیستم ماه صفر مصادف است با اربعین حسینی روز که اسرا بار دیگر در کربلا حاضر شدند آنان پس از طی کردن مسیری بلند از کوفه به شام و رسوا کردن یزید در کاخش در مسیر حرکت به مدینه بار دیگر در کربلا حاضر شدند و به یاد شهدای کربلا سوگواری کردند.

احمد نطنزی در گفت‌وگو با پیرامون رویداد‌های ماه صفر گفت: ماه صفر بعد از ماه محرم قرار گرفته است، سال ۶۱ هجری و همزمان با آغاز این ماه اسرای کاروان کربلا به کاخ یزید فرستاده شدند و در آنجا «حضرت زینب کبری (س)» و «امام سجاد (ع)» با سخنرانی‌های خود پرده از دسیسه‌های بنی امیه برداشتند.

وی در همین راستا بیان کرد: روز اول ماه صفر مصادف است با وارد کردن سر مطهر «امام حسین (ع)» و کاروان «اهل بیت (ع)» به شام، همچنین در این روز آغاز جنگ صفین شکل گرفته است. پس از شهادت «امام حسین (ع)» و جدا کردن سر مبارک ایشان از بدن دستور دادند تا سر مبارک ایشان را به شام  و نزد یزید ببرند.

نطنزی به سومین روز از روز‌های ماه صفر اشاره و ابراز کرد: سومین روز از ماه صفر مصادف است با ولادت «امام محمد باقر (ع)» ایشان توانستند علوم اسلامی را در سطح وسیعی گسترش دهند و شاگردان بسیاری را تربیت کنند، در پیش گرفتن جنگ نرم در مقابل دشمنان اسلام ناب محمدی یکی از تدابیر ارزنده و راه گشا از سوی ایشان برای اسلام بود.

وی با اشاره به رویدادهای پنجمین روز صفر و شهادت حضرت «رقیه (ع)»  اشاره و ابراز کرد: حضرت «رقیه (ع)» یکی از کودکان کاروان اسرای کربلا بودند ایشان با دیدن خواب پدر بزرگوارشان از خواب بیدار شده و بهانه این حضرت را گرفتند این در حالی بود که اسرا به دستور یزید در خرابه‌ای در شام قرار گرفته بودند صدای گریه این کودک سبب شد تا یزید دستور دهد تا سر «امام حسین (ع)» را در مقابل این دختر کوچک قرار دهند و این کودک با دیدن سر پدر بسیار گریه کردت تا حدی که به شهادت رسیدند.

این کارشناس علوم قرآنی به رویداد‌های روز هفتم ماه صفر اشاره و اظهار کرد: در روز هفتم ماه صفر شاهد ولادت «امام موسی کاظم (ع)» هستیم، امام هفتم شیعیان تلاش در ایجاد تداوم اسلام ناب محمدی در امتداد قیام کربلا داشتند اگر چه دشمنان در پی مبارزه با ولایت بودند و «امام موسی کاظم (ع)» را برای مدت طولانی زندانی کردند و در نهایت بخاطر حق طلبی و حقیقت گویی ایشان را به شهادت رساندند، اما با این حال ایشان توانستند رسالت خود را به خوبی به اجرا بگذارند و راه را برای فراهم کردن زمینه ظهور و حضور حضرت «ولی عصر (عج)» فراهم کنند.

وی بیان کرد: روز هشتم ما صفر مصادف است با وفات حضرت سلمان فارسی او یکی از یاران برجسته «پیامبر اکرم (ص)» بود و از یاران با وفای «امیرالمومنین(ع)» بودند جایگاه سلمان در نزد «پیامبر اکرم (ص)» به حدی بود که ایشان از وی به عنوان یکی از بهترین مسلمانان و از برداران دینی‌ خود یاد می‌کردند و بر آن تاکید داشتند.

نطنزی به روز بیستم ماه صفر اشاره و بیان کرد: روز بیستم ماه صفر مصادف است با اربعین حسینی روزی که اسرای کاروان کربلا بار دیگر در کربلا حاضر شدند، آنان پس از طی کردن مسیری بلند از کوفه به شام و رسوا کردن یزید در کاخش در مسیر حرکت به مدینه بار دیگر در کربلا حاضر شدند و به یاد شهدای کربلا سوگواری کردند.

این کارشناس علوم قرآنی در مورد رویداد روز بیست و سوم ماه صفر اظهار کرد، در روز بیست و سوم ماه صفر در قرآن کریم سخنانی در مورد پیدایش ناقه حضرت «صالح نبی (ع)» بیان شده آنان قومی بودند که با پیش گرفتن راه خطا دوچار عذاب الهی شدند و سرمشقی برای تمام انسان‌های بعد خود قرار گرفتند همچنین بیان شده این روز مصادف است با گرفتار شدن حضرت «یونس (ع)» در شکم ماهی است.

وی در مورد رویداد روز بیست و پنجم ماه صفر ابراز کرد: روز بیست و پنجم صفر نیز مصادف است با بیماری «پیامبر اکرم (ص)»‌ و درخواست ایشان برای نوشتن وصیت‌نامه که برخی از افراد اجازه این کار را به «پیامبر اکرم (ص)» ندادند در حالی که قصد داشتند تا آخرین لحظه نیز امت اسلامی را هدایت کنند، ایشان قصد داشتند تا علاوه بر یادآوری غدیر خم به مردم در مورد وصی و ولی جامعه اسلامی تاکیداتی داشته باشند، اما برخی با عداوت‌ها و کینه توزی‌ها اجازه این مهم را ندادند.

نطنزی رخداد روز بیست و هشتم صفر را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: روز بیست و هشتم صفر مصادف با رحلت جانسوز رَحمَةٌ لِلعَالَمین «پیامبر اکرم (ص)» است، روزی که سراسر ناراحتی و مصیبت برای اهل بیت «پیامبر اکرم (ص)» و جامعه اسلامی است. امیدوارم که همه مسلمانان در راهی که «پیامبر اکرم (ص)» راهنمایی و هدایت کرده‌اند حرکت کنیم و در آن راه ثابت قدم باشیم تا عضو امت واقعی ایشان باشیم، زیرا سیره «پیامبر اکرم (ص)» راه نجات انسان است، همچنین روز بیست و هشتم صفر مصادف است با شهادت مظلومانه «امام حسن مجتبی (ع)» کسی که در نهایت مظلومیت به شهادت رسید و با فتنه معاویه و بی تدبیری امت اسلامی روبرو شد.

وی پیرامون رویداد روز بیست و نهم ماه صفر خاطرنشان کرد: روز آخر ماه صفر مصادف است با شهادت «امام رضا (ع)» ایشان در زمان ولایت خود با یکی از سیاستمدارترین افراد بنی عباس روبرو بودند که با تزویر خود تلاش داشت تا چهره اصلی اسلام را به نابودی بکشاند، اما هر بار «امام رضا (ع)»‌ تلاش وی را به شکست منتهی کردند لذا مامون این امام بزگوار را به شهادت رساندند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *