شهروندان زیادی قربانی رانندگان پرخطر می‌شوند

4:10 - 14 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۴۸۹۷
معاون حقوقی پلیس راهور فاتب گفت: طبق آنچه که در آیین نامه هیات وزیران آمده پلیس راهور مجاز است تا رانندگان متخلف را احضار و از آن‌ها تعهد گرفته و آموزش‌های لازم هم ارائه شود تا چنین تخلفاتی را تکرار نکنند.
مرتضی گنجی معاون حقوقی پلیس راهور فاتب درخصوص نحوه رسیدگی به تخلفات رانندگی در تهران به میزان گفت: دستگاه‌ها و مراجع قانونی در تهران در موضوعات مربوط به حوزه حمل و نقل و تردد و راهنمایی و رانندگی به صورتی تخصصی ورود پیدا می‌کنند. از این بابت به شکلی ویژه به تخلفات راهنمایی و رانندگی رسیدگی می‌شود. چنین روش‌هایی را واقعا در هیچ جای دیگری از کشورمان نمی‌توانیم سراغ بگیریم. این نحوه رسیدگی‌ها کمک بسیار موثری برای ما محسوب می‌شود. چون ما با حجم زیادی از مدارک جعلی راهور مواجه هستیم. شاید در دیگر نقاط کشور رسیدگی به چنین تخلفاتی در مراجع قانونی هم زمانبر باشد و هم در اولویت رسیدگی‌ها نباشد. اما در تهران رسیدگی به چنین مواردی جزو اولویت‌های کاری محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: همه این اقدامات دست به دست هم داده تا ما بتوانیم رانندگان پرخطری که در سطح شهر تردد می‌کنند را شناسایی کنیم و بر رفتار ترافیکی آن‌ها نظارت داشته باشیم. ضمن اینکه این امکان هم برای پلیس فراهم است تا در مواقع خاص با این رانندگان برخورد قانونی بکند. این برخورد‌های قانونی هم می‌تواند به شکل اعمال قانون یا توقیف وسیله نقلیه به دست خود پلیس انجام بگیرد یا در مواقع لازم از طریق مراجع قانونی به عنوان اخلال در نظم با این متخلفان برخورد شود. در یک موردی که به تازگی نامه اش از مرکز معاینات ناجا به دست ما رسیده برای فردی به دلیل درگیری با همکاران پرونده‌ای تشکیل شده است. این فرد درباره دلیل این رفتارش گفته بود که من در لحظه درگیری حال مساعدی نداشتم و عصبانی بودم. همسر این فرد هم به ما گفته بود که او وضعیت روحی مناسبی ندارد.
 
گنجی افزود: ما از مراجع قانونی درخواست کردیم که چون این فرد وضع روحی مناسبی ندارد به مرکز معاینات معرفی شود تا در آنجا وضع تعادل روحی اش مشخص شود و شاید شرایط مناسب برای رانندگی نداشته باشد. بعد از اینکه این فرد به مرکز معاینات مراجعه کرد و در آنجا مورد معاینه قرار گرفت نامه اش را برای ما فرستادند که این فرد به مدت یک سال از رانندگی کردن محروم شده است؛ بنابراین باید این نکته را در نظر بگیریم که بسیاری از افراد گواهینامه رانندگی را گرفته اند، اما بنا به هر دلیلی از جمله شرایط روحی و روانی شاید شایستگی لازم برای رانندگی کردن را نداشته باشند. چنین افرادی در شهر مشغول رانندگی و تردد می‌شوند و عامل بروز خطر برای شهروندان می‌شوند.
 
بیشتر بخوانید:
 
معاون حقوقی پلیس راهور فاتب خاطرنشان کرد: ما تصادفاتی را شاهد بوده ایم که مثلا فردی به صورت گذری همراه با خانواده اش ساعت یازده شب از مهمانی به خانه بر می‌گشته است. یک راننده پرخطری با حرکات مارپیچ یا لایی کشی‌های خطرناکی باعث انحراف خودروی این فرد و خانواده اش می‌شود. ما وقتی چنین موردی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم هیچ دلیلی نداشته که خودروی چنین فردی با گاردریل‌ها برخورد کند و مثلا بچه اش قربانی شود. در بررسی چنین حادثه‌ای نه مشکل خاموشی و کمبود نور وجود داشته و نه دست انداز یا چاله‌ای سر راه خودرو بوده است. گاه در چنین تصادفاتی حتی نیروی پلیس دچار سردرگمی می‌شود که چطور چنین حادثه‌ای رخ داده است.
 
وی تصریح کرد: درواقع علت چنین تصادفاتی وجود همان رانندگان پرخطری است که باعث می‌شوند تا چنین اتفاقاتی برای دیگر رانندگان رخ بدهد. ما البته در قرارگاه سرعت رفتار این رانندگان خطرآفرین را رصد می‌کنیم و بخشی از این افراد را هم به تالار مرکز پلیس راهور می‌آوریم و در اینجا هم به آن‌ها آموزش‌های لازم را می‌دهیم و هم از آن‌ها تعهد می‌گیریم. البته ظرفیت‌های لازم برای این کار هم وجود دارد. طبق آنچه که در آیین نامه هیات وزیران آمده پلیس راهور مجاز است تا رانندگان متخلف را احضار و از آن‌ها تعهد گرفته بشود و آموزش‌های لازم هم ارائه شود تا چنین تخلفاتی را تکرار نکنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *