رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مهمترین اعمال شب اول ماه صفر

15:10 - 16 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۴۸۹۰
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: برای مومنان با فرارسیدن شب اول ماه صفر نیز اذکاری سفارش شده که از جمله آن‌ها «سه مرتبه اللّهُ اَکْبَر، سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا».

احمد نطنزی در گفتگو با پیرامون مهمترین اعمال ماه صفر گفت: ماه صفر دومین ماه قمری و پس از محرم قرار دارد که رحلت «پیامبر اکرم (ص)»، شهادت «امام حسن (ع)» و «امام رضا (ع)» را در این ماه ذکر می‌کنند. همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است، و نیز آغاز جنگ صفین در نخستین روز صفر بوده از این رو این ماه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی در همین راستا ادامه داد: ماه صفر زمانی برای توجه به اهداف بلند «امام حسین (ع)» است و در عین حال رویکرد و درسی که اسرای کربلا به جامعه ارائه می‌کنند علاوه بر صبر و مقاومت بیان کننده اهمیت ولایت پذیری و فرمان برداری است.

نظنزی بیان کرد: «امام حسین (ع)» تلاش کرد تا به جامعه بشری بیاموزد هرگز تحت ظلم قرار نگیرد و در مقابل آن ایستادگی کند و چنانچه خاموش بمانند خود نیز ظالم محسوب می‌شوند و باید درک کنیم که هزینه سازش بسیار بیشتر از هزینه مبارزه و مقابله با استبداد و استعمار است عاشورا یک حرکت انسانی برای همه دوران‌های تاریخ بود و ابعاد مختلف اجتماعی سیاسی، دینی، فرهنگی و ... را در بر می‌گرفت با شهادت «امام حسین (ع)» است که صحنه عوض می‌شود و مردم به عمق جریان‌ها و رویداد‌ها پی می‌برند.

وی پیرامون جایگاه حضرت «زینب کبری (س)» بیان کرد: حضرت «زینب کبری (س)» پیام آور قیام عاشورا بودند، ایشان با شجاعت دو مقوله مهم را بیان فرمودند، در قدم اول در مقابل حاکمی که احساس می‌کرد پیروزمندانه نوه «پیامبراکرم (ص)» را شکست داده و به شهادت رسانده ایستادند، دوم تلاش‌های حضرت «زینب کبری (س)» و «امام سجاد (ع)» و سایر اسرای کربلا قیام عاشورا را ماندگار و چهره ظلم را آشکارا ساخت در عین حال درس‌های بزرگی را به جامعه انسانی مخابره کرد.

نطنزی تاکید کرد: افرادی همانند شهید سپهبد قاسم سلیمانی شخصیت‌های بودند که سبک زندگی و الگوی خود را «سیدالشهدا (ع)» قرار داده بودند آنان در مسیر حرکت «امام حسین (ع)» گام برداشتند به عبارت دیگر شهید سپهبد قاسم سلیمانی از جمله افرادی بود که پیام شنید و پاسخ داد اگر چه در زمان حال زندگی می‌کرد، اما لبیکش به وسعت تاریخ بود.

وی پیرامون مکتب شهید سلیمانی اظهار کرد: مکتب شهید سلیمانی دارای یک عقبه و افق است، این مکتب به اندیشه و تفکر عاشورایی و تفسیر حضرت «امام خمین (ره)» تکیه دارد که با الهام گرفتن از این مکتب شهید سلیمانی محور مقاومت را تقویت و تبدیل به یک قدرت شد یکی از شاخص‌های مکتب این شهید رهایی همه انسان‌ها از سلطه ستمگران بود.

این کارشناس علوم قرآنی به اعمال شب اول اعمال ماه صفر اشاره و ابراز کرد: در شب اول ماه صفر سفارش به خواندن نمازی دو رکعتی شده است که در رکعت اول پس از سوره حمد، سوره فتح و در رکعت دوم پس از سوره حمد، سوره اخلاص خوانده شود، همچنین پس از این نماز، به گفتن ذکر ۱۰۰ مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد و ۱۰۰ مرتبه لعن بر آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه، که ثواب بسیار زیادی دارد سفارش شده است.

وی به دعا‌های سفارش شده در ماه صفر اشاره و ابراز کرد: دعایی از محدث بزرگ مرحوم «فیض کاشانی» نقل شده که مستحب است هر روز ۱۰ مرتبه قرائت شود. «یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ،‌ ای سخت نیرو، و‌ای سختگیر‌ای عزیز،‌ای عزیز،‌ای عزیز خوارند از بزرگی‏ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را،‌ای احسان بخش‌ای نیکوکار‌ای نعمت بخش‌ای عطا دِه‌ای که معبودی جز تو نیست منزّهی تو به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غمّ و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‏اش».

نطنزی به اذکار ارزشمندی که توصیه شده شب اول ماه صفر خوانده شود بیان کرد: برای مومنان با فرارسیدن شب اول ماه صفر نیز اذکاری سفارش شده که از جمله آن‌ها «سه مرتبه اللّهُ اَکْبَر، سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *