رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۵ برابر شدن بلایای طبیعی در جهان طی ۵۰ سال اخیر

13:29 - 10 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۴۱۹۸
سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که طی ۵۰ سال اخیر بروز بلایای طبیعی در جهان ۵ برابر شده است.

ارزیابی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که در طول ۵۰ سال اخیر بلایای طبیعی ثبت شده در جهان حدود ۵ برابر شده است.

به گزارش «ایندیپندنت»، در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹ حدود ۷۷۱ فاجعه طبیعی مرتبط با آب و هوا در جهان ثبت شده است و این رقم برای فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به ۳ هزار و ۱۳۶ مورد رسیده است.

گزارش سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل می‌گوید عامل اصلی این افزایش، بحران آب و هواست که باعث می‌شود بسامد و شدت بلایای طبیعی در جهان افزایش یابد.

بنا بر اعلام سازمان جهانی هواشناسی، از دیگر عوامل افزایش می‌تواند، گزارش دادن و ثبت این رویداد‌ها باشد.

«پتری تالاس»، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، می‌گوید «به دلیل تغییرات آب و هوایی، تعداد بلایای آب و هوایی در جهان رو به افزایش است و در بسیاری از بخش‌های جهان شدیدتر و پربسامدتر نیز خواهد شد.»

به گفته وی، «این بدان معناست که موج گرما، خشکسالی و آتش سوزی جنگل‌ها بیشتر از مواردی است که اخیراً در اروپا و آمریکای شمالی مشاهده کرده‎ایم؛ ما بخار آب بیشتری در اتمسفر داریم که بارندگی شدید و سیل مرگبار را تشدید می‌کند؛ گرم شدن اقیانوس‌ها بر فراوانی و محدوده وجود شدیدترین طوفان‌های گرمسیری تاثیر گذاشته است.»

اگر هر رویداد آب و هوایی دستکم جان ۱۰ نفر را بگیرد و ۱۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار دهد، وضعیت اضطراری اعلام شود یا کشوری درخواست کمک بین المللی کند، یک فاجعه تلقی می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که خسارات اقتصادی ناشی از بلایای آب وهوایی در ۵ دهه گذشته ۷ برابر شده است؛ بر اساس این گزارش طوفان‌ها بیشترین میزان خسارات اقتصادی را به همراه داشته‎اند.

۳ مورد از ۱۰ مورد پرهزینه‌ترین بلایای طبیعی ۵۰ سال گذشته در سال ۲۰۱۷ رخ داده‎اند.

این موارد مورد شامل طوفان‌های هاروی (که ۹۶.۹ میلیارد دلار خسارت به بار آورد)، ماریا (۶۹.۴ میلیارد دلار) و ایرما (۵۸.۲ میلیارد دلار) است.

این یافته‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آمریکای شمالی از تاثیرات طوفان «آیدا» به عنوان پنجمین طوفان قدرتمند در آمریکا تاکنون رنج می‌برد.

تاکنون دستکم ۴ نفر در این طوفان کشته شدند و بیش از یک میلیون خانه و مشاغل بدون برق باقی ماندند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *