نیرو‌های انقلاب باید به‌مراتب بیشتر از دوران دفاع مقدس هزینه بدهند/ در گام دوم انقلاب می‌خواهیم به سمت جامعه‌سازی برویم

10:56 - 10 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۴۰۵۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: نیروهای انقلاب باید بدانند هزینه‌ای که باید بدهند به‌مراتب بیشتر از هزینه زمان دفاع مقدس است. سختی‌هایی که باید بکشند یا ملامت‌هایی که خواهند کشید، قطعاً بیشتر از دوران دفاع مقدس است.
علی احمدی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به موفقیت جامعه و دولت در گرو تغییر رویکرد لیبرالی و تکنوکراتی به انقلابی و جهادی بیان کرد: جامعه ما با هویت دینی و انقلابی آن تعریف می‌شود؛ بنابراین اگر از فرآیند تغییر از فضای لیبرالی به جهادی سخن می‌گوییم، مقصود تحول در «سیاست‌ها و رویکرد‌های دولت و مدیران» است.

وی افزود: واقعیت این است که در طی سال‌های اخیر به ویژه بعد از برجام، سیاست «نگاه به غرب» به صورت تک بعدی و چشمگیر از سوی طیفی از سیاست‌گذاران دنبال شد. البته این تفکر سابقه چند ساله در ساختار‌های اقتصادی و سیاسی ما دارد.

جانشین دبیر مجمع تشخییص مصلحت گفت: برای فهم و درک هدف‌گذاری بیانیه گام دوم ضرورت دارد که گذشته را خوب بشناسیم. از تجربه‌های گذشته درس بگیریم و با توجه به راه طی شده، ناهمواری‌ها در مسیر را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه با نگاه به گذشته و مرور چهار دهه انقلاب، سه موج تهدید با سه رویکرد متفاوت را مشاهده می‌کنیم، تصریح کرد: موج تهدید اول مقابل نهادسازی و دولت‌سازی نظام و شکل‌گیری دولت بود، علاوه بر نوع نگاه و رویکرد گام به گام دولت موقت، تهدید‌هایی مانند کودتاها، خلق‌های جعلی تحت عنوان ترکمن، عرب، کرد و ترور‌ها در صدد ممانعت از دولت‌سازی و شکل‌گیری دولت انقلابی بودند. نیرو‌های انقلاب وارد این میدان شدند، خون دادند، هزینه‌های زیاد دادند تا این تهدید‌ها را پاسخ دادند و دولت و الزامات آن را مستقر کردند.

احمدی عنوان کرد: موج تهدید دوم، تهدید علیه تمامیت ارضی کشور بود. جنگی را بر کشور ما تحمیل کردند. بخشی از پنج استان کشور را اشغال کردند. استراتژی ما در ابتدا جنگ کلاسیک بود و استراتژی زمین بدهیم و زمان بخریم بود، اما در این استراتژی هم زمین دادیم و هم زمان را از دست دادیم.
 
جانشین دبیر مچمع تشخییص مصلحت گفت: روش کلاسیک جنگیدن پاسخ نداد، نیرو‌های انقلاب وارد میدان شدند و مسئولیت به عهده گرفتند، خون دادند، بیش از دویست هزار شهید دادیم، به همین نسبت یا بیشتر جانباز دادیم، بسیار هزینه‌های مادی دادیم تا بالاخره یک ارتش ملی در این کشور بنا گذاشته شد که الان نه تنها قادر است به تهدیدات پاسخ دهد بلکه در دنیا صاحب سبک و حرف است.

وی با تاکید بر اینکه موج سوم، موج تهدید اقتصادی است، گفت: موج سوم که معیشت مردم را هدف گرفته و بخش بزرگی از عرصه زندگی مردم را این تهدید اشغال کرده است. اما مبارزه با این تهدید با سازوکار‌های کلاسیک جواب نمی‌دهد.
 
جانشین دبیر مچمع تشخییص مصلحت افزود: دیگر فرصت آزمون و خطا نیست، سیاست گرایش به غرب، تکنوکراتی و لیبرالی، امروز به خط پایان رسیده است و انتخابات اخیر در واقع نقطه آغاز رویگردانی از تفکر لیبرالی و بازگشت به مشی انقلابی و جهادی است. شرایط نیازمند حضور نیرو‌های انقلاب است.
 
احمدی تاکید کرد: حال نیرو‌های انقلاب باید بدانند هزینه‌ای که باید بدهند به مراتب بیشتر از هزینه زمان دفاع مقدس است. سختی‌هایی که باید بکشند، به مراتب بیشتر از سختی‌های دوران دفاع مقدس است، ملامت‌هایی که خواهند کشید، قطعا بیشتر از دوران دفاع مقدس است. تا این ویژگی‌ها و تا این رویکرد تغییر پیدا نکند، همچنان معیشت مردم ما در گرو تفکر لیبرالیسم و تکنوکرات‌ها است. این رویکرد باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه مهم‌تر این که چهار دهه گذشته دوره نهادسازی بود، نظام‌سازی و دولت‌سازی بود، گفت: در گام دوم می‌خواهیم به سمت جامعه‌سازی برویم. در جامعه‌سازی باید روابط بین مردم و حکمرانان حقوق متقابل آنان شفاف بشود. نقش مردم در حکمرانی بیشتر و دقیق‌تر بشود. مطالبات و نیاز‌های واقعی مردم محور قرار گیرد. نگاه‌های امنیتی به نگاه‌های معطوف به حقوق و آزادی‌های مشروع تبدیل شود.

 

 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *