تاجیک: حضور سرمربی ایرانی در تیم ملی بسکتبال همیشه حاشیه داشته/ تغییر نسل ضروری‌ است

0:01 - 10 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۳۹۳۶
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
ستاره سابق بسکتبال ایران گفت: اکثر بازیکنان رابطه بسیار خوبی با حاتمی دارند و به نظرم دلیل اصلی انتخاب وی همین روابط گرم و صمیمی و اتحاد و همدلی است که می‌تواند در تیم ملی ایجاد کند.

پویا تاجیک در گفت‌‎وگو با میزان، درخصوص تغییرات در کادر فنی تیم ملی بسکتبال ایران و انتخاب مصطفی هاشمی به عنوان جایگزین مهران شاهین‌طبع، اظهار داشت: در آخرین مصاحبه‌ای که راجع به سرمربیگری یک مربی ایرانی برای هدایت تیم ملی داشتم، گفته بودم که حضور سرمربی ایرانی در راس تیم ملی همراه با حاشیه خواهد بود. منظورم این است که اگر مربی ایرانی بتواند حواشی را کنترل کند از نظر فنی مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. شمی استاد من در عرصه بسکتبال بوده؛ ولی برای موفقیت در تیم ملی بسکتبال باید حواشی را کنترل کنند. همین حواشی و برخی بی‌اخلاقی‌ها و درگیری‌ها برای مربیان قبلی داخلی هم پیش آمد که منشاء بسیاری از مشکلات شد.

ستاره سابق تیم ملی بسکتبال ایران تصریح کرد: منظورم از کنترل حواشی این نیست که فقط مصطفی هاشمی به عنوان سرمربی جدید باید این کار را انجام دهد؛ بلکه هر فردی در هر جایگاهی باید به دنبال تزریق آرامش و مدیریت حواشی و شایعات باشد. قطعا وقتی رئیس فدراسیون به عنوان کارفرما یک سرمربی انتخاب می‌کند بابد علاوه بر حمایت تمام قد از انتخابش، حاشیه‌ها و اتفاقاتی که این روز‌ها کم هم نیستند را کنترل و مدیریت کند.

وی تاکید کرد: برای نمونه یکی از مهمترین حواشی که مطرح شده و در روز‌ها و هفته‌های آینده زیاد به آن دامن زده خواهد شد، موضوع مربیگری همزمان هاشمی در تیم ملی و یک تیم باشگاهی است. حالا اگر سرمربی جدید تیم ملی نتواند با چنین شرایطی در یک تورنمنت نتیجه بگیرد مطمئنا هم فدراسیون و هم کادر فنی با هجمه‌ای از انتقادات روبرو خواهند شد. در چنین شرایطی بهتر است از همان روز اول فدراسیون بسکتبال اهدافش از انتخاب سرمربی جدید را اعلام کند تا اهالی بسکتبال بر طبق همان اهداف از سرمربی جدید انتظار داشته باشند.

بازیکن سال‌های نه‌چندان دور تیم ملی درباه انتخاب مهران حاتمی به عنوان دستیار مصطفی هاشمی و اینکه آیا بهتر نبود دستیار هاشمی از مربیان جوان‌تر یک نفر انتخاب شود؟ خاطرنشان کرد: حاتمی را سال‌هاست که می‌شناسم و او یکی از باشخصیت‌ترین، دوست‌داشتنی‌ترین و مثبت‌ترین افراد در بسکتبال ایران است. علاوه بر بحث فنی که حاتمی جزو مربیان خوب داخلی است، اکثر بازیکنان رابطه بسیار خوبی با حاتمی دارند و به نظرم دلیل اصلی انتخاب وی همین روابط گرم و صمیمی و اتحاد و همدلی است که می‌تواند در تیم ملی ایجاد کند. من هم معتقدم بهتر است در کنار حاتمی یک مربی جوان دیگر هم در کادر فنی حضور داشته باشد.

تاجیک درباره اینکه آیا زمان جوانگرایی گستره در تیم ملی بسکتبال و خداحافظی با ستاره‌های نسل طلایی رسیده یا خیر؟ گفت: قطعا دل را به دریا زدن نیاز به حمایت دارد و این تغییر و تحولات نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و حمایت از شخصی دارد که ابن کار را انجام خواهد داد؛ زیرا تغییر نسل در تیم ملی کار یک نفر و محدود به یک دوره کوتاه مدت نیست. در حال حاضر این نیاز احساس می‌شوذد که تیم ملی باید تغییراتی از نظر سنی و به عبارتی تغییر نسل داشته باشد. البته اخیرا صمد نیکخواه بهرامی در پایان المپیک به صورت تلویحی از تیم ملی خداحافظی کرد و حامد حدادی هم گویا اعلام کرده که در بازی‌های مهم همراه تیم ملی خواهد بود. علاوه بر این دو ستاره بسکتبال ایران سعید داورپناه هم جزو بازیکنانی است که از نسل طلایی بسکتبال به یادگار مانده‌اند.

این کارشناس بسکتبال در پایان خاطرنشان کرد: جوانگرایی و تغییر نسل در این برهه باید صورت بگیرد، اما آهسته و پیوسته، زیرا این تغییرات نیاز به ابزار و حمایت دارد و باید به نحوی صورت پذیرد که به اعتبار بسکتبال ایران خدشه وارد نشود. هنگامی که جوانگرایی می‌کنیم باید تا زمانی دنبال نتیجه‌گرایی نباشیم. من هم همانند صمد نیکخواه بهرامی معتقدم در صورت جوانگرایی بسکتبالمان دچار سقوط آزاد خواهد شد، اما باید رفته رفته این کار انجام گیرد. اگر در برهه زمانی فعلی هدف جوانگرایی است ابتدا باید بدانیم مسابقات پیش‌روی تیم ملی چه بازی‌هایی است و در وهله دوم فدراسیون این موضوع را باید رسما اعلام کند تا انتظارات از سرمربی جدید بجا باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *