رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یگان‌های رزمی سپاه؛ خط‌شکنان در عملیات والفجر مقدماتی

0:01 - 12 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۳۹۱۲
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
کتاب «راز کانال کمیل» به همت گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی در راستای گسترش فرهنگ ایثار و معنویت، گردآوری شده است و پنج روز مقاومت رزمندگان گردان کمیل در کانال دوم فکه را در دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی روایت می‌کند.
- کتاب «راز کانال کمیل» به همت گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی در راستای گسترش فرهنگ ایثار و معنویت، گردآوری شده است و پنج روز مقاومت رزمندگان گردان کمیل در کانال دوم فکه را در دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی روایت می‌کند. در سلسله برش‌هایی، به بازخوانی این کتاب می‌پردازد.
 
طرح عملیات؛ فصل ۵
برای آماده‌سازی طرح عملیاتی، برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفت، تقریباً همه یگان‌های رزم از سراسر کشور ر، خود را برای حضور در این عملیات به منطقه رسانده بودند، اصل غافل‌گیری یکی از عوامل بسیار مهمی بود که در عملیات‌های پیشین، پیروزی‌های گسترده‌ای برای رزمندگان اسلام در پی داشت.
 
برای پیروزی در این عملیات هم، رعایت غافل‌گیری ضروری به نظر می‌رسید. غافل‌گیری در زمان و مکان عملیات، سازمان رزم، تاکتیک و تجهیزات، می‌توانست با سردرگم کردن دشمن، موجبات پیروزی را فراهم نماید.
 
فرماندهان تصمیم داشتند در عملیات والفجر مقدماتی هم دشمن را در انتخاب منطقه‌ی عملیاتی و سازمان رزم غافل‌گیر کنند، از این رو با انتخاب منطقه‌ی رملی فکه و تغییر گسترده در سازمان رزم، دست به تغییرات گسترده‌ای در طراحی عملیات زدند، پس از عملیات‌های مسلم بن عقیل و محرم در سازمان رزم سپاه تغییرات ساختاری زیادی به وجود آمد. سپاه توانست با سازماندهی نیرو‌های بسیجی و داوطلب مردمی، تیپ‌ها را به لشکر تبدیل کند، لشکر‌ها به سپاه تبدیل و سه سپاه تشکیل گردید.
 
عملیات والفجر؛طلوع فجر در دفاع مقدس/یگان‌های رزمی سپاه؛خط شکنان در عملیات والفجر مقدماتی
 
سپاه سوم صاحب الزمان (عج)، یازده قدر و هفت حدید آماده عملیات شد، قرار بر این شد که یگان‌های رزمی سپاه به‌عنوان خط‌شکن وارد عمل شده و در مراحل بعدی با ورود نیرو‌های ارتش، پیروزی کامل شود. برای اجرای این عملیات سه قرارگاه نجف اشرف، کربلا و فجر تشکیل شد.
 
قرارگاه نجف در سمت راست فکه و در محدوده پاسگاه فکه تا رشیدیه مأموریت اصلی عملیات یعنی شکستن خط را بر عهده داشت، قرارگاه کربلا از سمت چپ و ازرُشیدیه تا چزابه به عنوان یک تک پشتیبان و قرارگاه فجر در شمال فکه، به عنوان عملیات فریب، کار شناسایی خود را آغاز کردند.
 
در طرح عملیات، قرارگاه فجر مأموریت داشت تا در سه مرحله برای عملیات اقدام نماید، در مرحله‌ی اول پاسگاه‌های مرزی ایران را آزاد نماید و با عبور از کانال‌های سه گانه‌ی دشمن، پشت جاده‌ی آسفالت مرزی عراق پدافند کند، در مرحله‌ی دوم، پیش روی را به سمت خاک دشمن ادامه داده و خود را به ساحل هورالسناف برساند در مرحله‌ی سوم، پس از تأمین ساحل، به نیرو‌های قرارگاه کربلا ملحق شده، به سمت العماره پیش روی نماید.
 
 
عملیات والفجر؛طلوع فجر در دفاع مقدس/یگان‌های رزمی سپاه؛خط شکنان در عملیات والفجر مقدماتی
 
همین مأموریت نیز برای قرارگاه کربلا، نیز تعریف شد. آن‌ها در آخرین مرحله باید با نیرو‌های قرارگاه نجف، به سمت شهر العماره پیش روی نمایند، کار آماده سازی نیرو‌ها آغاز شد. پیاده روی‌های شبانه، مانور‌های عملیاتی و... همه‌ی نیرو‌ها خود را برای این عملیات آماده کردند. نام عملیات به خاطر ایام الله دهه‌ی فجر، به نام «والفجر» تعیین شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *