رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بورل: اتحادیه اروپا باید «خودمختاری راهبردی» نظامی خود را با توجه به وضعیت افغانستان تقویت کند

19:12 - 08 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۳۷۰۴
رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به رویداد‌های افغانستان گفت: اتحادیه اروپا باید «خودمختاری راهبردی» نظامی خود را تقویت کند و در جهت کاهش وابستگی خود به ایالات متحده برآید.

- طبق گزارش روزنامه ایتالیایی «کوریه‌ره دلاسرا»، جوسپ بورل در مصاحبه خود با این روزنامه با اشاره به این موضوع که خروج کامل نیرو‌های غربی از افغانستان به معنای «پایان» جنگ است یا «آغاز» جنگ جدید داخلی بین جناح‌های مختلف بنیادگرا مانند آنچه در سوریه رخ داده است، اظهار کرد: باید بدانیم که این پایان حضور نظامیان غربی در افغانستان است.

رئیس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا در این راستا افزود: ما از این موضوع مطمئن نیستم که مردم افغانستان در میان خودشان شروع به جنگ نکنند، زیرا بخشی از افغانستان، یعنی پنجشیر تحت تسلط طالبان نیست و اکثر مردم نیز از طالبان حمایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه یقین داریم این موضوع پایان داستان نیست، گفت: این امر امکان پذیر نیست از آن جهت که باید به حمایت از مردم افغانستان ادامه دهیم.

بورل در ادامه ضمن حمایت از پیشنهاد کمک مالی اتحادیه اروپا به کشور‌های هم‌مرز با افغانستان که ممکن است از این پس مجبور به پذیرش تعداد زیادی از پناهجویان افغان شوند، گفت: اتحادیه اروپا به کشور‌های هم‌مرز با افغانستان، کمک مالی خواهد کرد.

رئیس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به دین پرسش که، آیا درست است که اتحادیه اروپا به کشور‌هایی مانند ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و حتی ایران پول می‌دهد تا پناهنجویان افغان را که اتحادیه نمی‌خواهد بپذیرد، نزد خود نگه دارند، اظهار کرد: در حقیقت ما مجبوریم همکاری خود را با کشور‌های همسایه برای حل مسائل مربوط به افغانستان افزایش دهیم.

بورل ادامه داد: اتحادیه اروپا باید در اولین موج پناهندگی به آن‌ها کمک کند و افغان‌هایی که از کشور فرار کرده‌اند در وهله اول به رم نمی‌رسند، اما شاید به تاشکند برسند.

وی گفت: ما باید به کشور‌هایی که در خط مقدم خواهند بود، کمک کنیم.

رئیس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مقایسه وضع امروز افغانستان با پناهجویان سوریه، گفت: کشور‌های همسایه افغانستان کمک مالی دریافت خواهند کرد و اروپا برای پذیرفتن پناهجویان محدودیت‌هایی دارد و بدون همکاری قوی دیگران نمی‌توان کاری کرد.

وی افزود: کشور‌های همسایه افغانستان بیشتر و پیش‌تر از اروپا درگیر این مسئله خواهند شد، بنابراین این به معنای ارائه حمایت مالی به این کشورهاست، همانطور که با ترکیه رفتار کردیم.

بورل در تشریح چگونگی کمک اتحادیه اروپا به کسانی که مایل به خروج از افغانستان هستند، اما نمی‌توانند، اظهار کرد: ما در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه خود را در این زمینه از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون یورو افزایش داده‌ایم تا به آن‌ها در نیاز‌های فوری‌شان کمک کنیم.

رئیس بخش دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا افزود: آن‌ها با مشکلات بسیاری همچون قحطی و تغییرات آب و هوایی روبرو هستند که خود سبب ایجاد بحران‌های انسانی بزرگ‌تری می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که زنان مجبور به ترک شغل خود شوند، آن هم مشکل دیگری خواهد بود و ما باید به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه دهیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: رویداد‌های افغانستان حاکی از آن است که این اتحادیه باید «خودمختاری راهبردی» نظامی خود را تقویت کند و در جهت کاهش وابستگی خود به ایالات متحده برآید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *