رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آیا طلا محل امنی برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است؟

15:42 - 07 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۳۲۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
نتایج حاصل از بررسی تکنیکالی نمودار قیمت اونس جهانی طلا و شاخص دلار آمریکا، مهر تاییدی است بر پیش‌بینی رشد قیمت طلا و کاهش ارزش دلار.

- بهار و صبا آبیاری گروه تحلیلی نخ - اجازه دهید در ابتدای کلام منظور خودم را از کلمه امن بیان کنم، برای این منظور بد نیست نگاهی به پیشینه طلا داشته باشیم؛ پس از آنکه طلا جایگزین مبادلات کالا به کالا شد، جایگاه بالایی در نظام‌های اقتصادی پیدا کرد و ارزشی افزون یافت.

این کالا از چنان اهمیتی برخوردار بود که پول‌های کاغذی به‌خصوص دلار، تنها با پشتوانه آن چاپ می‌شدند و آمریکا به پشتوانه هر انس طلا ۳۵ دلار پول چاپ می‌کرد و سایر کشور‌ها با پرداخت یک انس به بانک مرکزی آمریکا ۳۵ دلار دریافت می‌کردند و با آن دلار‌ها هزینه واردات کالا‌های آمریکایی را به کشورشان پرداخت می‌کردند. بدین ترتیب آمریکا به بزرگ‌ترین دارنده طلا تبدیل شد.

اما با گذشت زمان از جنگ جهانی دوم، اتفاقاتی رخ داد که آمریکا را به چاپ پول بدون پشتوانه مجاب کرد. نتیجه این چاپ بی رویه دلار، بی ارزش شدن آن و ناراضی کردن سایر کشور‌ها بود؛ به‌طوری‌که این کشور‌ها طلا‌های خود را در ازای پرداخت ۳۵ دلار برای هر انس از آمریکا طلب کردند. اما از آنجایی که آمریکا طلای کافی نداشت، از پرداخت آن امتناع کرد.

این خودداری آمریکا از بازگردانی طلا به صاحبان اصلی‌اش، منشاء جدایی آن از دلار و تبدیل شدن آن‌ها به رقبای سرسخت شد. از آن زمان تاکنون هرگاه ارزش دلار آمریکا کاهش می‌یافت، طلا ارزشمندتر می‌شد و هرگاه دلار آمریکا تقویت می‌شد، قیمت طلا کاهش می‌یافت.

همچنین چاپ بدون پشتوانه دلار، اقتصاد یا بهتر است بگوییم جهان را با مفهومی به نام تورم آشنا کرد. تورم در یک تعریف ساده و کوتاه به معنی بی ارزش شدن پول است و از آنجایی که چاپ بی رویه پول هیچ انتهایی ندارد، تورم روز به روز افزایش می‌یابد بنابراین طلا باتوجه به نکاتی که گفته شد به محلی امن برای سرمایه گذاری تبدیل شده است، چراکه با گذشت زمان و رشد تورم همواره ارزشمندتر می‌شود.

افزایش نرخ بیکاری آمریکا که درنتیجه شیوع بالای سویه دلتای کرونا رخ داده است و همچنین صحبت‌های رئیس بانک مرکزی آمریکا که حاکی از عدم تغییر سیاست‌های تسهیلی و تورم‌زای بانک مرکزی است، همگی دلالت بر افت ارزش دلار و رشد قیمت انس جهانی طلا دارند.

نتایج حاصل از بررسی تکنیکالی نمودار قیمت اونس جهانی طلا و شاخص دلار آمریکا، مهر تاییدی است بر پیش‌بینی رشد قیمت طلا و کاهش ارزش دلار. اونس جهانی طلا توانسته است با شکست قدرتمند سطح قیمتی ۱۸۱۰ دلار، از روند نزولی سه ماه خود خارج شود و هم اکنون در منطقه ۱۸۱۷ دلار قرار دارد. بااین‌حال عبور قیمت اونس طلا از محدوده ۱۸۳۵ دلاری می‌تواند خیال همگان را از صعودی شدن قیمت آن راحت کند.

همچنین در صورتی که شاخص دلار آمریکا بتواند به‌ترتیب محدوده‌های ۹۲.۵۰۰ واحد و ۹۲.۳۰۰ واحد را به سمت پایین بشکند، می‌توان به بالا رفتن قیمت اونس جهانی طلا تا محدوده ۱۸۳۵ دلار و در صورت تثبیت در این قیمت، تا محدوده ۱۸۶۰ و ۱۹۰۰ دلار درطی دو ماه آینده امیدوار بود.

از آنجایی که قیمت اونس جهانی طلا یکی از متغیر‌های تاثیرگذار بر قیمت طلای داخلی است، می‌توان انتظار افزایش قیمت طلای داخلی را داشت. همچنین شکست مقاومت مهم یک میلیون و صد و بیست هزارتومان در نمودار طلا گرم ۱۸ عیار نوید رشد آن را می‌دهد. مقاومت‌های پیش روی آن محدوده یک میلیون و  صد و هفتاد هزار تومان و یک میلیون و دویست‌ و بیست هزار تومان است.

به‌نظر می‌رسد خریداران امروز طلا، اعم از سرمایه‌گذاران خرد و کلان، درمدت دو ماه آینده سود خواهند کرد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *