آذری: خدا مرا دوست داشت که امسال مدیرعامل نیستم

14:48 - 06 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۲۹۷۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان گفت: با خبر‌هایی که می‌شنوم می‌گویم شاید خداوند من را دوست داشت که امسال مدیرعامل نبودم.

- سعید آذری درباره وضعیت نقل و انتقالات فوتبال ایران و دستمزد بالای بازیکنان گفت: شاید خداوند من را دوست داشت که امسال مدیرعامل نبودم. خبر‌هایی از اطراف می‌شنوم که واسطه‌های فوتبال آرزو داشتند امثال ما در فوتبال نباشند تا هرکاری خواستند انجام دهند، چون سال گذشته موجی راه انداختیم و توانستیم قیمت‌ها را کنترل کنیم، ولی الان خبر‌هایی که می‌شنوم وحشتناک است.

وی ادامه داد: ارقام ١٢، ١٨ و ۲۰ میلیارد برای امضای قرارداد اعلام می‌شود. نمی‌دانم یک بازیکن فوتبال در یک سال چقدر از لحاظ کیفی پیشرفت کرده است. یک مدل ارزشگذاری روی تِز دکترایم کار کردم و این را یک ماه پیش قبل از نقل و انتقالات روی صفحه شخصی‌ام گذاشتم، ولی دریغ از اینکه یکی از همکارانم در باشگاه‌ها زنگ بزنند و از این کار علمی سوال کند. تا وقتی که نگرشمان به نقل و انتقالات علمی نباشد و تا وقتی که نتوانیم مولفه‌های ارزشگذاری را استاندارد انجام دهیم با این بازار بلبشو روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد عنوان کرد: در این میان نقش واسطه‌ها کتمان‌ناپذیر است، چرا باید یک بازیکن که سال گذشته قراردادش در یک باشگاه ۴ میلیارد تومان بوده، امسال ۱۰ باید میلیارد بگیرد؟ قرارداد رونالدو از ۷۵ میلیون یورو به ۳۰ میلیون یورو می‌رسد. چگونه است که این فوق ستاره با افزایش سن قراردادش کم می‌شود، ولی ما اینجا برعکس عمل می‌کنیم؟ بحثی داریم به نام آمیخته بازاریابی که شامل ۴ عنصر است. یکی از این عنصر‌ها قیمت است، ولی نمی‌دانم به جز مولفه قیمت آیا مدیران باشگاه‌ها حواس‌شان نیست که با یک بازیکن ٣٧ ساله قرارداد دو سه ساله امضا می‌کنند آن هم در حد ٩-٨ میلیارد تومان؟ چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

آذری درباره باندبازی‌هایی که در فوتبال وجود دارد، گفت: این اتفاقات چیز تازه‌ای در فوتبال ایران نیست. در دو دهه گذشته فوتبال ما محل حضور این افراد بوده است. دلالی یکی از دلایل افزایش قیمت بازیکنان بوده است. آن‌ها رانت‌هایی را در فوتبال ایجاد کردند و جای تعجب ندارد. این آقایان دوست دارند مطرح باشند و با اینکه میلیارد‌ها تومان پول دارند، ولی عشق شهرت آن‌ها را به باشگاه‌های مختلف می‌کشاند و مانند برده در اختیار قرار می‌گیرند.

مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان که با رادیو ایران گفتگو می‌کرد درباره اینکه آیا تاکنون در زمان مدیریتش حواله فولاد داده است، اظهار داشت: می‌توانید استعلام بگیرید. زمانی که در فولاد یا ذوب‌آهن بودم آنقدر برنامه مالی ما مشخص بود که مشکلی وجود نداشت. قاعدتاً باشگاه‌هایی که به این شکل اداره می‌شوند از لحاظ عملکرد مالی و حسابرسی رصد شده‌اند. در باشگا‌هایی که کار کرده‌ام نه اجازه داده‌ام چنین چیز‌هایی رخ بدهد و نه اصلا وجود داشته است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مدیران باشگاه‌ها در سازمان بازرسی، خاطرنشان کرد:، چون قصد ندارم فعلا در فوتبال باشگاهی کار کنم و با وجود ۴-٣ پیشنهاد خوب تصمیم گرفتم چند ماه کنار خانوادم باشم، در این جلسه شرکت نکردم.

آذری تصریح کرد: اگر فوتبال ما به این شکل پیش برود قوانین فیرپلی مالی را را رعایت نخواهیم کرد. این قانون در سال ۲۰۰۹ در اروپا وضع شد و باشگاه‌ها را مجاب کردند که به اندازه دارایی‌شان هزینه کنند و حق ندارند یک یورو بیشتر خرج کنند، ولی الان شما می‌بینید باشگاهی که بازیکن ۲۰ میلیاردی می‌خرد درآمدزایی ندارد. باید دولت و مجلس باید این موضوع را قانونگذاری کنند، همانطور که اتحادیه اروپا این قانون را وضع کرده و دخالت در ورزش نبوده است.

وی گفت: سال گذشته با یکی از مدیران کارخانه‌ها صحبت می‌کردم می‌گفت ساعت ۱۰ شب هزار نفر هوادار مقابل منزل ما آمدند و تجمع کردند که بیشتر در ورزش هزینه کنیم و این برهم خوردن موازنه مالی در باشگاه‌هاست. اهرم فشار مجازی هواداران، فشار بازیکنان و واسطه‌ها که باعث ایجاد این وضع شده‌اند و البته انتخاب مدیرانی که فکر می‌کنند همه چیز می‌دانند، ولی چیزی نمی‌دانند باعث ایجاد مشکلات شده است. صددرصد مطمئن هستم که درآمد باشگاه‌ها کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *